יו"ר רשות השידור על האגרה: השיטה הקיימת כשלה

אמיר גילת: "רשות השידור צריכה לעסוק רק בדבר אחד - בשידור" ■ "השיטה הקיימת לא מוכיחה את עצמה יותר. במאה ה-21 ובאווירה הציבורית הקיימת המצב לא יכול להימשך. צריך למצוא חלופות למימון השידור הציבורי"

יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, מודה כי שיטת אגרת הטלוויזיה כשלה.

"רשות השידור צריכה לעסוק רק בדבר אחד - בשידור", כך אמר יו"ר רשות השידור, ד"ר אמיר גילת, בישיבת מליאת רשות השידור.

בדיון שיזם בנושא האגרה ואגף הגבייה אמר גילת כי "השיטה הקיימת לא מוכיחה את עצמה יותר. אנחנו, חברי מליאת רשות השידור, צריכים לדאוג לאינטרס הציבורי ולאינטרס של רשות השידור, ובמצב הקיים היום שני הצדדים יוצאים נפסדים משיטה שלא עובדת. במאה ה-21 ובאווירה הציבורית הקיימת, המצב לא יכול להימשך כך יותר. מאחר שהשיטה הקיימת אינה טובה, צריך למצוא חלופות למימון השידור הציבורי".

לדבריו, "המחוקק הטיל על הרשות בזמנו תפקידים אחרים, ובהם גביית האגרה. השיטה הזאת אולי עבדה בזמן מסוים, באווירה מסוימת, אבל בעידן המודרני צריך להתאים אותה לרוח הזמן. במיוחד כשלרשות השידור אין די כלים להתמודד עם המשימה - לא בתחום הגבייה עצמה ולא בתחום בשירות לאזרח".

מקור חוק האגרה כיום נחתם ב-1965 וקובע כי כל מי שברשותו מקלט טלוויזיה חייב לשלם אגרה.

לדברי גילת, "החוק מתעלם מהשינויים הטכנולוגיים והחברתיים, שמאפשרים לכל בית-אב לצרוך את השידור הציבורי לא רק בטלוויזיה וברדיו אלא גם במחשב, בטלפונים החכמים ובאמצעים נוספים.

"צריך לנתק את הזיקה בין מקלט הטלוויזיה לאגרה. אם המדינה ואזרחיה חפצים בשידור ציבורי, וההערכה היא כי הם רוצים בכך, אז ברור שמישהו גם צריך לממן זאת".

עוד הוסיף גילת: "בלי קשר, רשות השידור צריכה לעשות הכול כדי לשפר את השירות לאזרח במשימה שהוטלה עליה, ואנו פועלים לשינוי מהפכני גם בתחום זה.

"עם זאת, צריך לזכור: אי-אפשר לצפות מגוף שידור שנלחם על קיומו ושואף להיות אטרקטיבי בזירה תחרותית לאחוז במקל בשני קצותיו - גם לשכנע את הציבור ליהנות משירותים ושידורים מבחירה, וגם לרדוף אותו באמצעים הנתפסים כבעייתיים מבחינה ציבורית".

מתנועת "עורו", המובילה את המאבק הציבורי לביטול אגרת הטלוויזיה, נמסר בתגובה לדברי יו"ר רשות השידור: "לשר הממונה על רשות השידור יש את הכוח לבצע רפורמה מקיפה באופן גביית האגרה. תנועת 'עורו' שמחה על הרוח החדשה ברשות השידור, ותשמח לשבת עם ראשיה ולהציג מספר חלופות אשר יקלו על גביית האגרה ויכניסו כסף רב יותר לרשות השידור.

"המנגנון כפי שמתנהל כעת לא יעיל ומביא להתמרמרות וכעס צרכני על רשות השידור. מאחר שקיים קונצנזוס סביב הצורך בשינוי גביית האגרה, אנו קוראים לכנסת ישראל לערוך התאמות ושינויים דחופים בחוק רשות השידור כבר בזמן הקרוב".