חשיפה: הנהלת הרכבת עקבה אחרי עובדים

משרד החקירות ניסן יעקובי התבקש לעקוב אחר עובדים שהובילו את המעבר מההסתדרות לארגון מתחרה ■ מסמכי משרד החקירות: "נתבקשנו להתמקם בבוקר בשני אתרים במתחם הדיזלים במטרה לבחון ולתעד את התארגנות העובדים"

בתחילת אפריל הודו בהנהלת רכבת ישראל בכך שהחברה שכרה משרד חקירות כדי לעקוב אחר אנשי הוועד לשעבר, בראשות גילה אדרעי. "במקרי קיצון, כשיש חשש לחבלה או לפגיעה מכוונת בחברה ובשירות שניתן לציבור, הנהלת הרכבת פועלת בנחישות לחקר האמת ולביעור התופעה. בין יתר האמצעים, מפעילה החברה חוקרים מקצועיים המסייעים בפרשות מעין אלה", מסרה אז הנהלת החברה לתקשורת. ואולם "גלובס" חושף היום (ד') כי משרד החקירות הוזמן ביולי אשתקד, מכספי ציבור כמובן, כדי לעקוב אחר הפעילות הארגונית של עובדי החברה, בעת שכמחצית מהם בחרו לעבור מההסתדרות הכללית לארגון "כוח לעובדים" - ארגון שנתפס כנוח פחות למעסיקים.

על פי מסמכים רשמיים של משרד החקירות ניסן יעקובי, שאותו הזמינה הנהלת הרכבת, נאמר בין היתר: "נתבקשנו להתמקם בבוקר בשני אתרים במתחם הדיזלים במטרה לבחון ולתעד את התארגנות העובדים באתרים אלו". בדוח החקירה שנשלח להנהלת הרכבת (ראו סריקות מתוכו בעמוד זה), נאמר כי החוקרים סרקו את המתחמים כדי "ללמוד את המקומות הפוטנציאליים להסתודדות של עובדים". בהמשך נאמר: "שהינו לסירוגין במקומות שונים במתחם ולמדנו על הלך הרוח בקרב העובדים". על פי הדוח, חלק מהפעילות הסמויה בוצעה כאשר החוקרים מחופשים למאבטחים. בסיכום אחת הפעילויות, נכתב: "הוברר כי הגברת גילה אדרעי ביקרה באתרים אלו כשהיא מלווה בחבר ועד בעבר, מר שי, פעלה לשכנע עובדים של הרכבת לעבור ולהתפקד ל'הסתדרות החדשה' (החוקרים מתכוונים לכוח לעובדים - ש.נ). נשוב ונפעל בהתאם להנחיותיכם".

כזכור, ביוני אשתקד הדיחה ההסתדרות הכללית את כל חברי ועד הרכבת בראשות אדרעי, בטענה כי אלה ביקשו להעביר את העובדים לארגון המתחרה ולאחר שלא סרו למרותה של ההסתדרות. מרגע ההדחה מהוועד, טענו אדרעי וחבריה כי הנהלת הרכבת מתנכלת אליהם ו"מחפשת בכוח" עילות שיביאו לפיטוריהם מהחברה. את "החקירה" הזמין סמנכ"ל משאבי אנוש ברכבת, ירון הדרי, ועל פי הנוהל המקובל חתמו על ההזמנה גם המנכ"ל בועז צפריר, היועץ המשפטי של החברה, יו"ר ועדת הביקורת ומבקר הפנים. בבקשה להזמנת חקירה, שנכתבה על ידי קצין הביטחון של החברה ונשלחה למנכ"ל צפריר, נאמר: "החתום מטה התבקש לפתוח בחקירה כנגד עובדי רכבת ולבדוק האם הם מבצעים פעילות אשר אינה במסגרת עבודתם, לאור החשד אשר עולה שהם עוסקים בפעילות זו... אודה לאישורך להפעלת משרד חקירות".

בעוד כשבועיים אמור בית הדין האזורי לעבודה בחיפה לדון בבקשה של ארגון כוח לעובדים, אדרעי וחבר הוועד לשעבר שי טל, לחייב את הנהלת הרכבת בתשלום 200 אלף שקל בגין פגיעה בהתארגנות. בנוסף, התובעים דורשים להוציא צו המורה להנהלת הרכבת לחדול מכל פעילות שנועדה לסכל לכאורה התארגנות במסגרת כוח לעובדים, או לפגוע אישית באדרעי ובטל.

מרכבת ישראל נמסר: "החקירות הוזמנו במטרה לתעד חשדות למקרים של פגיעה בהתנהלותה התקינה של החברה, כפי שהחקירה אכן העלתה. חקירה זו לא נועדה לבחון 'הלך רוח' של עובדים, אלא מטרתה הייתה למנוע פגיעה מכוונת של עובדים שונים בשירות שניתן לציבור ובחברה עצמה. החברה מכבדת את חופש ההתארגנות של עובדיה לבחור את ארגון העובדים בו הם חפצים, ואין החברה נוקטת בכל עמדה בעניין זה".

דו
 דו