"7,600 עובדים יפוטרו אם יבוטל הפטור ממע"מ לתיירים"

נשיא התאחדות המלונות, עמי פדרמן, מגיב לכוונת משרד האוצר להטיל מע"מ על שירותי התיירות הנכנסת במסגרת חוק ההסדרים ■ "הדבר יגרום לירידה נוספת של 10% בתיירות הנכנסת ויקטין את התמ"ג במעל 1.5 מיליארד דולר"

"7,600 עובדים בענף התיירות יאבדו את מקום עבודתם אם יבוטל הפטור ממע"מ לתיירים" - כך הזהיר הבוקר (ה') נשיא התאחדות המלונות, עמי פדרמן, בתגובה לכוונת משרד האוצר להטיל מע"מ על שירותי התיירות הנכנסת במסגרת חוק ההסדרים. ההתאחדות, הוסיף, נערכת ליציאה למאבק ציבורי נרחב בנושא.

כוונה זו של האוצר מכניסה ללחץ את פדרמן ואת יתר עמיתיו לענף התיירות. "אם זה אכן יקרה", מתריע פדרמן, "לא רק אנחנו ניפגע - אלא המשק כולו. הטלת מס חדש על תיירים המבקשים להגיע לישראל תגרום לירידה נוספת של 10% בתיירות הנכנסת, תוביל לפיטורי אלפי עובדים ותקטין את התמ"ג במעל 1.5 מיליארד דולר".

עוד לדבריו, "מדובר ברעיון מוטעה, שאין בו שום היגיון, ודאי לא כלכלי. הטלת המס לא תצמצם את הגרעון והאבטלה, אלא להיפך. הממשלה מעבירה לתעשיית התיירות שני מסרים מנוגדים והפוכים: מצד אחד, היא משדרת שיש אינטרס ברור להוביל לצמיחה בתיירות, ודאי בתקופה של גירעונות גדולים בתקציב, ולכן קיבלה בנובמבר 2012 החלטה היסטורית המאמצת את מסקנות הוועדה להפחתת עלויות הנופש בישראל, וכן אישרה רק לפני כשבועיים את הסכם 'השמיים הפתוחים' במטרה לעודד את התיירות הנכנסת.

"מצד שני, אנו מתבשרים היום כי אותה ממשלה שוקלת להטיל מע"מ לראשונה על תיירים, ולמעשה לפגוע בתעשיית התיירות, המצויה בשעת משבר בעקבות 'עמוד ענן' וחולשת הדולר".

עוד לדברי פדרמן, למלונאים אמנם אין שאלטר להוריד או לסגור עיר (מתכוון לעיר אילת שראשיה מאיימים לסגור אותה עם יבוטל הפטור ממע"מ בעיר), "אך אין זה אומר שלא נצא למאבק ציבורי רחב נגד הגזירה, שאין בה שום היגיון".

גם שר התיירות הנכנס, עוזי לנדאו, הגיב הבוקר נגד היוזמה. במכתב ששיגר למנכ"ל האוצר וראש הממשלה כתב לנדאו כי "הטלת המע"מ על שירותי התיירות הנכנסת היא טעות חריפה שנזקה יעלה על תועלתה".

עוד כתב לנדאו כי הדבר יהפוך את ישראל לאחת המדינות היקרות ביותר לתיירות ויקטין את התיירות בהיקף משמעותי. מבדיקה כלכלית שנערכה בנושא, כך לדברי לנדאו, עולה כי הטלת מע"מ בשיעור 17% תביא להעלאת מחיר חבילת התיור בישראל ב-6.3%-7.4%, מה שיוביל לירידה של 240-270 אלף במספר התיירים הנכנסים לישראל".

לדבריו, "המשמעות של זה היא אובדן הכנסות למשק של כ-1.3 מיליארד שקל לשנה, פיטורי כ-7,000 עובדים וירידה בגביית מסים מבתי מלון ומעסקי תיירות".

לנדאו ציין גם את הנזק התדמיתי שעלול להיגרם לישראל.