עובד ישקר: "מי מבטיח שנישאר בארץ אחרי מות באפט?"

לדברי העובד, ההנהלה קיצצה משמעותית בשעות הנוספות ואף ביטלה משמרות: "מרגישים האטה רצינית בשוק; כבר כמה חודשים שכמות העבודה מספיקה לחצי יום" ■ המנכ"ל יעקב הרפז: "לא נגיב לרכילות"

בשעה שהמשק הישראלי חוגג את דבר העסקה בין משפחת ורטהיימר לוורן באפט, במתקניה של ישקר באזור התעשייה תפן שבגליל שוררת בעיקר אי-ודאות, אפילו חשש של ממש.

"שמעתי שבאפט הבטיח שכל זמן שהוא חי ישקר תמשיך לפעול בישראל, אבל עם כל הכבוד ואני מאחל לו אריכות ימים - כמה זמן עוד נשאר לו?", אמר ל"גלובס" איש ייצור בחברה. באפט, נציין, בן 83.

הרווח של ישקר ב-2012 שבר אמנם שיאים, אולם ייתכן שמשפחת ורטהיימר מכרה את יתרת אחזקותיה בזמן מצוין: לטענת אותו מקור בחברה, מזה חצי שנה לפחות ישנה ירידה חדה בהיקף הייצור, וכפועל יוצא הנהלת ישקר קיצצה משמעותית בשעות הנוספות של העובדים ואף ביטלה בחלק מהמחלקות את משמרות הלילה ומשמרות ימי שישי.

"אנחנו מרגישים האטה רצינית בשוק, והפיחות בדולר ובאירו לא עזרו לנו כמובן היות ואנחנו בעיקר עוסקים בייצוא", הוא מספר. "אם בפסח אשתקד עבדנו כל הזמן למעט בערב החג, אז השנה רוב המחלקות היו סגורות. כבר כמה חודשים שכמות העבודה מספיקה לחצי יום, ורוב היום אנחנו מורחים את הזמן", הוא מוסיף.

לדברי המקור, ישקר כבר סגרה מחלקה אחת והעבירה אותה לחו"ל, כאשר עובדיה נוידו למחלקות אחרות. לכאורה הדבר אמור להגביר את החשש של העובדים, אלא שלסיפור הזה יש סוף טוב על פניו: "במשך שנה עובדים ומנהלים נסעו לסין כדי להדריך את הסינים בייצור מוצר פשוט יחסית, בלי שום צורות מיוחדות כמו שאנחנו יודעים לעשות פה, אבל הם לא הצליחו לייצר בסטנדרט שאנחנו מכירים כאן. בסופו של דבר סגרו שם את המחלקה, שינעו בחזרה את כל המכונות ופתחו אותה מחדש כאן בארץ".

לדבריו, על אף הניסיון השלילי הזה לכאורה, אי-אפשר להסיק מכך שישקר לא תבקש בעתיד להעתיק לפחות חלק מהייצור אל מעבר לים: "אנחנו לא נאיביים ואפשר להעריך שאם ממש היו רוצים, אפשר היה לגייס גם בסין כוח אדם איכותי יותר תמורת תגמול משמעותי יותר, שהוא עדיין נמוך מיחס למה שמשלמים בארץ".

יקבלו בונוסים?

בשנת 2006, לאחר שבאפט רכש 80% מהאחזקות בחברה, העובדים זכו לבונוס בגובה 5 משכורות. לדברי העובד, כבר אמש (ד') נפוצו בחברה שמועות שגם הפעם יחולקו בונוסים, אולם באופן דיפרנציאלי שיבדיל בין מי שהועסקו לפני העסקה המקורית לבין מי שנקלטו לאחר מכן.

בנובמבר האחרון, פרסם "גלובס" תחקיר על תנאי ההעסקה בישקר שהציג לראשונה זווית מעט שונה מהתדמית החיובית של החברה ושל מייסדיה. עובדים בחברה סיפרו בכתבה כי מאחורי רצפת הייצור הממורקת והדימוי המשפחתי של המקום מסתתרים נהלים נוקשים, אווירה אפרורית ושכר נמוך מאוד, ודאי ביחס לרווחיות. בחברה טענו אז בתגובה כי תנאי הרווחה בישקר טובים מאוד וכי מדובר בעובדים בודדים שמנסים להכפיש את שמה הטוב.

מנכ"ל ישקר, יעקב הרפז, התייחס היום בקצרה על שלל הטענות ואמר כי "לא נגיב על רכילות".