"נגיש למוסדיים את הפרויקט בכפית ב-4.5% תשואה"

ירון דהאן מחברת פורטלנד גרופ, שזכתה במכרז להשכרה ברובע ט"ז באשדוד: "מדובר במכרזים שסתם יש להם שם רע ולא בצדק"

לאחר כישלון המכרזים האחרונים של משרד השיכון לשיווק קרקעות המיועדות להשכרה ארוכת טווח בראשון לציון, בפסגת זאב ובבאר שבע, נשמו במשרד השיכון לרווחה כשהודיעו בשבוע שעבר על זכייתה של חברת פורטלנד גרופ במכרז להשכרה ברובע ט"ז באשדוד.

החברה תקים 113 דירות להשכרה למשך 20 שנה בשני בניינים בני 16 קומות. כל הדירות בפרויקט יהיו מיועדות להשכרה ושטחן לא יעלה על 100 מ"ר. 25% מהן יהיו במחיר מפוקח ו-75% יושכרו במחירי השוק החופשי. במכרז לא נקבע מחיר מינימום, ופורטנלד תשלם עבור הקרקע כ-449 אלף שקל בלבד. ירון דהאן, מבעלי החברה, הסביר ל"גלובס": "מדובר במכרזים שסתם יש להם שם רע ולא בצדק. נוהגים להגיד שהתשואה במכרזים להשכרה לא מספיק גבוהה וזה לא נכון. רק 25% מהדירות בבניין הן בשכירות מפוקחת של 34.8 שקל למ"ר כולל דמי ניהול, ומרבית הדירות יושכרו בשכירות חופשית שנעה סביב 45-50 שקל למ"ר. מה עוד שמדובר בפרויקט שנמצא קילומטר מהים, בשכונה שזוגות צעירים מאוד אוהבים, ויש בה ביקושים גם לקנייה וגם להשכרה. בחישוב אמיתי ומעמיק מצאנו שהתשואה תהיה בין 9%-10%".

- איך אתה מסביר שמוסדיים לא באו אם זה כל כך אטרקטיבי?

"המוסדיים לא ניגשו בכלל למכרזים להשכרה, והרתיעה שלהם מהפרויקטים האלה היא בגלל שאין להם יכולת בנייה או רצון לבנות. הם, במידה מסוימת של צדק, מעדיפים פרויקטים שכבר בנויים ומוכחים כרווחיים. זו הסיבה שגם החיבור של המוסדיים עם חברות נדל"ן לא היה טבעי כפי שציפו במשרד השיכון והאוצר. כל הסיפורים על התשואה לא נכונים. המוסדיים ייקחו את הפרויקט גם ב-4.5%, כי מדובר בתשואה אמנם סולידית, אבל בטוחה מאוד לטווח הארוך. המכרז הוא נהדר, וטמון בו פוטנציאל מימוש שכל חברות הנדל"ן התעלמו ממנו. החוק לעידוד השקעות הון מחייב אותנו להחזיק בפרויקט במשך חמש שנים, ולאחר מכן ניתן למכור אותו לגופים מוסדיים, במס מופחת ובפטור ממע"מ. אנחנו נלמד את הפרויקט, נשקיע בו, נוכיח את התשואה ונביא אותו מוסדיים בעתיד בכפית לפה".

- למה לא ניגשתם למכרזים אחרים?

"לא האמנו ששמענו שהמכרז להשכרה בראשון לציון נכשל. המכרז הזה היה להיט ולא ניגשנו אליו כי חשבנו שהוא ייסגר במחיר גבוה. אם היינו יכולים לזכות בו אתמול היינו מוכנים. העובדה שלא זכו בו הוא כשל של יזמים להבין את הפוטנציאל של המכרזים האלה. מדובר שם רק ב-40 יחידות דיור, בערך אפס של קרקע, ומחירי הקרקע בראשון לציון היום גבוהים מאוד והגיעו גם ל-700 אלף שקל. כמה חברות יכולות לקחת את הפרויקט הזה אפילו בלי מימון מהבנק? יש כאן פספוס מצד היזמים, וחוסר יכולת של משרד השיכון לשווק את האטרקטיביות של המכרזים האלה. אם הם היו בידיים פרטיות עם אוריינטציה מסחרית, הקרקע הייתה משווקת בלי בעיה. גם אלינו פנו קולגות בשוק אחרי הזכייה, שאמרו 'עשיתם עסקה טובה, איך אנחנו פספסנו אותה'".

- אתה מאמין שזה הפתרון האמיתי?

"דיור להשכרה אינו פותר את בעיית הזוגות הצעירים, כי בעוד 20 שנה הם יישארו בלי כלום. עדיין צריך לעזור לזוגות צעירים לקנות דירות ולהפחית מסים. ההתנגדות של משרד האוצר לפטור ממע"מ על דירה ראשונה בגלל הפסד של 3 מיליארד שקל היא טעות. כי אם יעודדו קנייה, בעצם יעודדו כאן בנייה, והרווח יהיה הרבה יותר גדול מ-3 מיליארד שקל".