יאיר לפיד וגיליון האקסל

עבור שינוי בסדר העדיפיות, כדאי לעבור כבר לתקציב 2014

גיליון אקסל אחד כיכב בחדשות הכלכליות בסוף השבוע שחלף, וגרם לעיתונות הישראלית לחגוג קצת על חשבונו של שר האוצר, יאיר לפיד. פקידי האוצר, אשר התבקשו לחשב את הגירעון לכל 2014 על סמך ההנחה כי בשליש האחרון של השנה יופעלו הקיצוצים והעלאות המסים המתוכננות, חזרו לשר עם תשובה. מפיהם שמע לפיד את הנתון 4.9% מהתוצר וחריגה בהוצאה של יותר מ-6 מיליארד שקל.

לאחר שנתון זה נכלל בהצעת החלטה לישיבת הממשלה, אשר ביקשה לשנות את חוק התקציב כדי שהממשלה לא תוגדר עבריינית, החלה התקשורת לגעוש ונטען כי הנה סוף העולם מתקרב. מכיוון ששיעור גירעון של 4.9% נשמע קרוב למדי ל-5%, מצא עצמו לפיד תחת הנחיה של ראש הממשלה להתקרב לשיעור גירעון של 4.5%. חזר השר לפקידיו ואלה הזיזו את הסעיפים הרלבנטיים, כולם בתחום המסים, שתי עמודות אחורה, לחודש יוני. התוצאה הפעם הייתה שיעור גירעון של 4.65%.

מעשית לא השתנה הרבה לעומת המצב שהיה קיים לפני כמה שבועות, להוציא עובדה משמעותית אחת: הצינון בפעילות המשקית, הנובע מהורדת הוצאות והעלאת מסים, יתחיל כבר בראשית הקיץ - ולא בסופו. יש להניח כי אותו גיליון אקסל כולל מודל של הכנסות ממסים אשר תואמות את רמת הפעילות האיטית יותר, אך איש לא יכול להבטיח כי גם ב-2014 גביית המסים לא תהיה קטנה מהצפוי.

מזיזים עמודות

בשורה התחתונה, הזזת עמודות בגיליון אקסל לא נועדה לשנות את סדר העדיפויות שעליו מבוססת המדיניות הכלכלית של שר האוצר: הכבדה של נטל המס, קיצוץ בתוספות שכר במגזר הציבורי, קיצוץ בקצבאות וקיצוץ בתשתיות. לפיד עדיין נמנע מכל בחינה של ההוצאה מעבר לקו הירוק, נמנע מבחינת החקיקה שמעניקה הקלות במס לחברות גדולות. נקודת האור המרכזית היא הכוונה להחזיר את צה"ל ומשרד הביטחון לסכומים התואמים את המתווה של ועדת ברודט, אם כי רוב הסיכויים שבעוד כמה חודשים הקיצוץ יהפוך להיות תוספת תקציבית, כפי שאירע בשנים האחרונות.

כך, לאחר שבוחנים את האופן שבו התגלגלה פרשת התקציב עד עכשיו, נשארים עם שאלה אחת בסיסית: אם 2013 היא כבר "שנה אבודה" - למה לא להתייחס אליה בדרך זו, ולהתחיל להתכונן לתקציב של 2014 אשר ישקף שינוי אמיתי וחיובי יותר בסדר העדיפויות של הממשלה, שבו אפשר גם לדבר על תקציב הביטחון, גם על התנחלויות, גם על הקלות לחברות גדולות וגם על הצורך לחזק את השירותים החברתיים לאזרחי ישראל. במקום זאת, לפיד עוסק בהזזת עמודות בגיליון אקסל.