טבע פיטרה עובדת שחלתה בסרטן - ותשלם 2 מיליון שקל

ביה"ד קבע כי טלי אורן-בלזר ז"ל, ששימשה כעוזרת הנשיא והמנכ"ל לשעבר ישראל מקוב, פוטרה ולא קיבלה מענקים ואופציות, כיוון ש"מקוב סירב לעבוד עם עובדת פגועת ראש" ■ מנכ"ל טבע ג'רמי לוין הנחה את עוה"ד בחברה שלא להגיש ערעור

חברת טבע נחשבת מזה שנים לספינת הדגל של התעשייה הישראלית. היא מעסיקה אלפי עובדים, ותרומתה למשק הישראלי גדולה מאוד. מעבר לפעילותה העסקית, זכתה טבע באותות ופרסים בזכות תרומתה החברתית, וגם בתואר המעסיק המצטיין לשנת 2009 על יחסה לעובדיה המשרתים במילואים.

ואולם, כנראה שמתחת לפני השטח מתרחשים בחברת טבע גם דברים מאוד לא טובים. פסק דין שנתן באחרונה בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב חושף את סיפורה הקשה של טלי אורן-בלזר ז"ל, שהייתה העוזרת של נשיא ומנכ"ל טבע לשעבר, ישראל מקוב, ופוטרה מעבודתה בחברה.

בפסק הדין קבעה השופטת ד"ר אריאלה גילצר-כץ כי טבע פיטרה את אורן-בלזר המנוחה מהעבודה לאחר שהתגלה במוחה גידול סרטני ממאיר ובשל מחלתה, וחייבה את חברת התרופות הבינלאומית לשלם ליורשיה 2 מיליון שקל וכן הוצאות משפט בסך 170 אלף שקל.

בפסק הדין מותחת השופטת ביקורת חריפה על התנהגותם של טבע ושל מקוב, ומציינת כי התמונה שהתגלתה בפניה בנוגע להעסקתה של בלזר בחברה ופיטוריה ממנה היא "תמונה עגומה שאינה מתאימה לחברה במדינה מתוקנת, קל וחומר לחברה ציבורית".

לדברי בית הדין, "הוכח כי בלזר הוזזה מתפקידה כעוזרת של המנכ"ל ישראל מקוב, מאחר שהמנכ"ל סירב לעבוד עם עובדת פגועת ראש".

עוד נקבע כי "ככל הנראה הענישה טבע את בלזר בשל מחלתה והיעדרותה בגינה, ומהר מאוד שכחה לבלזר את 'חסד נעוריה' ואת העובדה שהיא שבה לעבודה לאחר שילדה בטרם הסתיימה חופשת הלידה, כדי להוכיח את עצמה בעבודה".

בית הדין קבע כי "סיום עבודתה של המנוחה בטבע לוקה בחוסר תום-לב. למעשה, עסקינן בתכנון משפטי לסילוקה מהחברה".

השופטת ציטטה בפסק הדין מדבריו של סמנכ"ל משאבי אנוש בטבע בתקופה הרלוונטית, חיים בנימיני, שהעיד במשפט כי "לפעמים הכלב של השייח הופך להיות השייח". "בכלב התכוון בנימיני למנוחה", הבהירה השופטת.

מחלה, פיטורים, מוות

ראשית הפרשה ביוני 2002, אז החלה בלזר ז"ל, עורכת דין במקצועה, לעבוד בטבע כעוזרת של נשיא ומנכ"ל טבע דאז, ישראל מקוב. בהסכם העבודה שערכה טבע עם בלזר נקבע כי היא תשתכר 30 אלף שקל בחודש וסך של 10 אלף שקל עבור תוספת גלובלית. בתקופת עבודתה קיבלה בלזר 4 פעמים בונוסים בסך כולל של 275 אלף שקל.

בספטמבר 2003 ילדה בלזר בן, והוחלפה בתפקידה על-ידי עובדת אחרת בשם סוזנה נחום. בלזר חזרה מחופשת הלידה לעבודה בטבע בדצמבר 2003, אך תפקידה המשיך להיות מאויש על-ידי נחום.

בפברואר 2004 התגלה גידול ממאיר במוחה של בלזר, שבגינו היא אושפזה בבית-החולים ועברה ניתוח להסרת הגידול. לאחר הניתוח חזרה לעבודה בחברה, וב-2007 הוצע לה לשמש בתפקיד מנהלת הגיוס והניוד של טבע. ואולם, בהמשך בוטל התפקיד, ונמסר לבלזר כי "אפשרות הניוד שלך בחברה הינן מצומצמות ביותר".

במארס 2008 התגלה גידול חוזר במוחה של בלזר, וכעבור כחודש היא עברה ניתוח נוסף. ב-31 באוקטובר 2008 הודיעה טבע לעובדת החולה כי היא מפוטרת. ב-23 בנובמבר 2009 הלכה בלזר לעולמה.

הפרת הבטחה

לאחר פיטוריה הגישה בלזר תביעה לבית הדין האזורי לעבודה נגד טבע. באמצעות עורכי הדין אמנון יצחקניא ונתן שמואל-נחשון טענה בלזר כי היא הועברה מתפקידה כעוזרת של מקוב בשל מחלתה, כי סמנכ"ל משאבי אנוש בטבע הודיע לה כי מקוב אינו יכול לעבוד עם עוזרת פגועת ראש "בשל רגישות התפקיד", וכי טבע לא איפשרה לה לחזר לחדרה בחברה.

עוד טענה העובדת כי טבע הפרה הבטחה להחזיר אותה לתפקיד בכיר אחר בחברה ושללה ממנה את הזכות לקבל מענק שנתי בשיעור של שתי משכורות, המוענק לעובדים בכירים.

בנוסף טענה בלזר כי החברה לא כללה אותה בתוכנית האופציות, כאשר עובדים אחרים קיבלו לפחות 10,000 אופציות מהחברה, ובהמשך קיפחה אותה בחלוקות אופציות נוספות.

טבע טענה מנגד כי היא התנהלה באופן ראוי כלפי בלזר ונהגה בה לפנים משורת הדין, הן במישור האישי והן במישור הכספי. החברה גם טענה כי בתפקידה כעוזרת המנכ"ל נשמעו על בלזר תלונות.

חוסר רגישות של טבע

בית הדין לעבודה קיבל את תביעתה של בלזר על כל רכיביה, תוך שמתח ביקורת כמעט על כל אחד מהמהלכים של טבע כלפיה לאורך השנים.

בנוגע להחלפתה בעובדת אחרת בזמן ששהתה בחופשת לידה, נכתב בפסק הדין: "בלזר חזרה לעבודה מיד עם תום חופשת הלידה ואפילו מספר ימים קודם לכן, וגילתה לתדהמתה כי גברת נחום תמשיך למלא את מקומה. לא קשה לדמיין את אשר התרחש בלבה של בלזר. לא זו אף זו, משרדה של בלזר הועבר לגברת נחום. איזה חוסר רגישות גילתה טבע עת סילקה הלכה למעשה את בלזר ממשרדה, רק בשל העובדה שיצאה לחופשת לידה".

כן מצא בית הדין כי דרישות התפקיד (מנהלת ידע), שאליו הועברה בלזר אחרי שחזרה מחפשת הלידה, היו נמוכות יותר ופגעו במעמדה.

באשר לטענות טבע כי נגד בלזר הוגשו תלונות במהלך עבודתה, נאמר בפסק הדין: "טבע לא הרימה את נטל הראיה בדבר טענותיה אלה. אם אמנם בלזר הייתה עובדת שכזו, מדוע טבע שילמה לה מענקים והעניקה לה אופציות? לא מצאנו ראיות על תלונות, מהותן או דרכי בירורן. נהפוך הוא - בעדויות במשפט הוכח כי בלזר עשתה עבודה טובה".

זכויות לפי הסכם

בית הדין קבע, כאמור, כי בנוסף לכך, טבע פגעה בבלזר עקב מחלתה. "הוכח על-ידי בלזר כי הזזתה מתפקידה כעוזרת המנכ"ל נעשתה מאחר שהמנכ"ל סירב לעבוד עם 'פגועת ראש' כהגדרתו, קרי בשל מחלתה", כתבה השופטת, שציטטה מעדותו של בעלה של בלזר, יצחק בלזר, שהעיד כי חיים בנימיני, סמנכ"ל משאבי אנוש בטבע בתקופה הרלוונטית, נפגש עמו ואמר לו את הדברים באופן מפורש.

גם את טענות טבע כי החברה נהגה לפנים משורת הדין עם בלזר בכך שהעניקה לה ימי חופשה רבים, דחה בית הדין. "המנוחה עבדה כ-7 שנים בטבע, ועל כן לפי הסכם העבודה עמה הגיעו לה 161 ימי מחלה. טבע שילמה לה את זכויותיה על-פי ההסכם", נפסק.

לאור כל זאת פסק בית הדין כי בלזר הייתה עובדת בכירה בטבע, וככזו הייתה זכאית לקבל מענקים שנתיים ואופציות בשווי של כ-2 מיליון שקל, כפי שקיבלו עובדים בכירים אחרים שעבדו בטבע באותה תקופה.

הנהלת טבע מכה על חטא: "היעדר רגישות ושכל ישר בטיפול במקרה"

ניכר כי ההנהלה הנוכחית של טבע לא מרוצה מהתנהלות החברה בפרשת פיטוריה של טלי אורן-בלזר ז"ל. במכתב ששלח היום (ב') לעובדי החברה, התייחס נשיא ומנכ"ל טבע, ד"ר ג'רמי לוין, לפסק הדין בתביעתה של אורן-בלזר ז"ל נגד החברה.

"אני מצר על אופן התנהלותנו במקרה זה לאורך השנים ועל היעדר הרגישות והשכל הישר בטיפול במקרה האנושי של טלי ז"ל", כתב לוין במכתב שהגיע לידי "גלובס". הוא הוסיף כי הורה להפיק לקחים מהעניין.

"ברצוני להדגיש בפניכם בצורה החדה ביותר כי הליך מסוג זה אסור היה לו להתקיים מלכתחילה, והוא סותר את ערכי החברה", כתב לוין. "עוד בטרם הוסקו המסקנות במלואן, יש שיעור אחד מרכזי לכולנו: אנו חייבים לאתגר באופן תמידי את החלטותינו ודרכי הפעולה שלנו במציאות העבודה היומיומית, ולוודא כי ערכי החברה הם אלה המהווים את המצפן המנחה אותנו בכל פעולותינו. גם אם במקרה פרטני זה או אחר ההיבט המשפטי מנחה שיקול-דעת אחר, אנו חייבים לנהוג באנושיות וכבוד הדדי".

מטבע נמסר גם כי "מנכ"ל ונשיא טבע, ג'רמי לוין, הנחה את עורכי הדין של החברה שלא להגיש ערעור על פסק הדין של בית הדין האזורי לעבודה".