המדינה תמליץ: תחנת הכוח באשקלון תופעל בפחם

במקביל הורה מנכ"ל חברת החשמל להקים ועדת היגוי בחברה לקידום תחנת הכוח החדשה באשקלון ■ ההצעה להפעיל את תחנת הכוח העתידית באמצעות פחם רק בשעות חירום - נקלעה למבוי סתום

תחנת הכוח הפחמית חוזרת. המלצה להחזיר את תחנת הכוח העתידית באשקלון (פרויקט D) להפעלה על פחם מתגבשת בימים אלה ברשות החשמל ובאוצר, כך נודע ל"גלובס". הקמת התחנה החדשה מתעכבת זה שנים בגלל ההתנגדות הרבה להפעלתה על פחם, בעיקר משיקולים סביבתיים.

ואולם הצעת הפשרה שקודמה בשנים האחרונות להפעיל את התחנה על גז טבעי תוך שימוש בפחם כדלק לשעת חירום בלבד - נקלעה למבוי סתום. המדינה מעוניינת לקדם את הקמת התחנה לאור החשש מהסתמכות מוגזמת על הגז הטבעי כדלק לייצור חשמל, המחסור המסתמן ביכולת ייצור חשמל במשק והתכניות למכור את השליטה בתחנה העתידית למשקיעים פרטיים, במסגרת הרפורמה בחברת החשמל.

ל"גלובס" נודע כי במקביל, וללא קשר, הורה לאחרונה מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן להקים ועדת היגוי בחברה לקידום תחנת הכוח החדשה באשקלון. הפרויקט תוכנן במקור כתחנה פחמית שתוקם בצמוד לתחנת הכוח הקיימת רוטנברג באשקלון. במקור דובר על תחנה פחמית בהספק 1,250 מגה-ואט שתוקם בהשקעה של כ-2.5 מיליארד דולר. ואולם ב-2009 החליט רה"מ נתניהו להקפיא את הפרויקט לאחר שתושבי הסביבה הגישו 17 אלף התנגדויות לו. השר להגנת הסביבה דאז, גלעד ארדן התייצב בראש מחנה המתנגדים. בעקבות כך החליט שר התשתיות עוזי לנדאו לשנות את מתכונת ההפעלה של התחנה לדו-דלקית, תחנה המופעלת בגז טבעי שניתן להפעילה בפחם בשעות חירום.

בתום שנתיים נוספות הובאה התוכנית המתוקנת ביולי 2011 לאישור הות"ל, אך האוצר התנגד למשטר ההפעלה של התחנה שסוכם בין משרדי האנרגיה והגנת הסביבה ודרש להפעיל את התחנה לפי שיקולי יעילות כלכלית. לפי הבדיקות שערכה חברת החשמל, אין כמעט תקדים בעולם לתחנה שמשלבת גז ופחם והנצילות האנרגטית של התחנה תהיה נמוכה בכ-25% מנצילות תחנת כוח מופעלת בגז טבעי.

בדיון בות"ל טען סגן הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור כי עלות הדלק שתצרוך התחנה תהיה גבוהה ב-2 מיליארד שקל מעלות תחנת כוח המופעלת בגז (מחז"ם) ועלות הקמתה תהיה גבוהה ב-5 מיליארד שקל.

מחברת החשמל נמסר כי "פרויקט D יבוצע בהתאם להנחיות שר האנרגיה והמים ודרישות המשרד להגנת הסביבה. התחנה תפעל על גז כדלק עיקרי הפחם ישמש לגיבוי בלבד במקרה של כשל מהותי בגז".

הבהרה - ההמלצה להנמיך את גובה הארובה הנוספת בתחנת הכוח של חב' החשמל באשקלון, שעליה דווח אתמול, אינה כוללת המלצה דומה לגבי גובה הארובה הרביעית שכבר הוקמה בתחנת הכוח בחדרה. בניגוד לאמור בכתבה אין כוונה להנמיך את הארובה או להעתיקה ממקומה.