שלמה אליהו בדרך לרכוש מלוא השליטה ב"גן העיר"

איש העסקים מחזיק מחצית מהחברה ורכש 16.6% נוספים משותפו בחברה, מרדכי שכטר, לפי שווי של מיליארד שקל

איש העסקים שלמה אליהו בדרך לרכישת מלוא השליטה בחברת "פרויקט גן העיר" המחזיקה בקניון גן העיר (85%), מלון הר ציון בירושלים (100%) ופרויקט דירות היוקרה "ירושלים של זהב" (100%).

ל"גלובס" נודע כי אליהו, שהחזיק במחצית ממניות החברה, רכש 16.6% נוספים משותפו בחברה, מרדכי שכטר, לפי שווי של מיליארד שקל. אליהו שישלם עבור המניות 166 מיליון שקל, צפוי לרכוש בהמשך את יתרת המניות (33.4%).

את העסקה מבצע אליהו, בעל חברת הביטוח אליהו, חצי שנה לאחר שהשלים את רכישת השליטה (69.2%) בקבוצת הביטוח מגדל, תמורת 3.55 מיליארד שקל, בעסקה ששיקפה למגדל שווי של 5.13 מיליארד שקל, מחיר הנמוך ב-16% משווי החברה היום בבורסה.

אליהו נערך בימים אלה לגיוס אג"ח של עד מיליארד שקל לטובת מיחזור חוב שנטל מהבנקים למימון רכישת השליטה במגדל. לפי הערכות בשוק, זו גם הסיבה שבגינה הוא מבקש לבצע בשלבים את רכישת חלקה של משפחת שכטר בחברת "פרויקט גן העיר", שהשלב הראשון בה מתבצע בימים אלה.

השותפות בין שלמה אליהו למרדכי שכטר החלה עוד ב-1988, עם הקמת פרויקט גן העיר בתל אביב. הפרויקט כלל בניית מגדל מגורים בן 92 דירות שנמכרו, וכן את קניון גן העיר, שהוקם במתחם, המוחזק ברובו (85%) על ידי השניים וחלקו על ידי בעלים פרטיים שרכשו חנויות במתחם.

הקניון משתרע על שטח כולל של 21,000 מ"ר, מהם שטח מסחרי של 13,000 מ"ר ופועלים בו 90 עסקים.

השותפות בין השניים לא כוללת רק את גן העיר

קניון גן העיר, שהוקם כקניון יוקרה, נאלץ בשנים האחרונות להתאים את עצמו למפת הקניונים המשתנה בעיר תל-אביב ולתחרות הגוברת מצד קניון עזריאלי, קניון רמת אביב ודיזנגוף סנטר. בניהולו של דדי ריזל, עבר הקניון שינוי בתמהיל העסקים: חלק מהחנויות הפרטיות יצאו מהקניון ובמקומן נכנסו רשתות ארציות. במקביל, טיפל ריזל בתדמית היוקרתית הבעייתית של הקניון, ולשם כך אף יצא הקניון בקמפיין בכותרת "מחיר זעיר בגן העיר". צעדים אלה הביאו לשיפור משמעותי בביצועים של הקניון.

בשנת 2007 ניהלו אליהו ושכטר מו"מ למכירת אחזקותיהם בקניון גן העיר לגזית גלוב וחברת הביטוח הראל, תמורת 430 מיליון שקל, אך ברגע האחרון נסוג אליהו מהעסקה.

השותפות בין השניים לא כוללת רק את גן העיר. בשנת 1996 הרחיבו אליהו ושכטר את עסקיהם המשותפים כשרכשו את מלון הר ציון, מלון בוטיק השוכן בפאתי העיר העתיקה בירושלים, מידי חברת בית אסיה של שאול אייזנברג, תמורת כ-10 מיליון דולר. בית המלון ממוקם בדרך חברון, סמוך לסינמטק, והוא משתרע על שטח של 11.5 דונם וכולל 117 חדרי אירוח ו-20 סוויטות.

בתחום המגורים רכשו השניים במשותף בשנות ה-90, קרקע בגודל 6 דונם שעליה מבנה לשימור, ברחוב רבי עקיבא בירושלים, תמורת כ-25 מיליון שקל, ובו החלו בהקמת פרויקט דירות היוקרה "ירושלים של זהב". מדובר בפרויקט בן שני מגדלי מגורים הכוללים מגוון רב של שירותים לתושבי המגדלים. כך למשל כולל הפרויקט בריכה, מקווה, בית כנסת, חדר כושר, ספא, חדרי ישיבות, חדר ביליארד, אזור משחקים לילדים ומועדון דיירים.בניית מקווה ובית הכנסת במתחם מעידה על רצון היזמים לפנות לקהל הדתי, אף שהם מעולם לא הצהירו על כך.

המגדל הראשון בפרויקט, הכולל 89 דירות, הושלם זה מכבר, אך כ-30% מהדירות בו טרם נמכרו. בניית המגדל השני, שיתנשא לגובה של 25 קומות ויכלול כ-120 דירות, טרם החלה. כך או כך, הן הדירות שטרם שווקו והן הבנייה העתידית בפרויקט נכללים בעסקה.

העסקה הנוכחית מבטאת את רצונם של אליהו ושכטר לסיים את השותפות רבת השנים. בניגוד לדור המייסדים, הכנסת דור ההמשך של שתי המשפחות לעסק - יורם, בנו של מרדכי, ומשה גרלניק, החתן של שלמה אליהו - לא עברה חלק ולא אחת התגלעו חילוקי דעות בין הצדדים.

גורמים המכירים את שני הצדדים אומרים היום ל"גלובס": "היה ברור שאחד הצדדים צריך לפנות את הדרך. הם הבינו שהשותפות תגיע לסוף דרכה, שהדור השני לא מסתדר ומישהו היה צריך לזוז".