"רולף תותחית ונוקשה; אנדורן שברה את תקרת הזכוכית"

לראשונה מסתמנת בישראל הנהגה כלכלית נשית - ובאוצר קיבלו את "אשת הברזל" שלהם בחזרה, שתקצץ מיליארדים בלי שתרעד לה היד ■ וכיצד הגיעה רותם רולף, רווקה בת 31, לעמדה כה בכירה בגיל כ"כ צעיר?

מינויה של יעל אנדורן למנכ"לית משרד האוצר עורר, בראש ובראשונה, גל של הערות ותהיות שוביניסטיות חסרות תקדים. בסופו של יום, מדובר על האוצר, המשרד האפרורי, הגברי והאגוצנטרי ביותר של המגזר הציבורי הישראלי. המהלך של יאיר לפיד אינו טריוויאלי: מינויה של אישה בהריון מתקדם לתפקיד הרם במשרדו. ימי גיבוש התקציב, חוק ההסדרים ותוכנית כלכלית מהקשות והאכזריות בתולדות ישראל מאז תוכנית הייצוב, צפויים לחול בדיוק באותם ימים של לידת הילד השלישי למשפחת קרני-אנדורן. אכן, החלטה לא ברורה מאליה.

"איך היא תסתדר עם שלושה ילדים ועם הנסיעות לירושלים", "כמה זמן חופשת לידה היא תיקח", "האם יובל קרני, בעלה, יעזור לה ויישאר לפחות בתקופת העברת התקציב עם הילדים", הן רק חלק מהקושיות שהעסיקו את הקליקה האוצרית, הכוללת בכירים, עיתונאים, מכרים ו"לשעברים".

הריונה של אנדורן, 42, עורר גם גל של בדיחות שמתארות נאמנה את אופיה, ובעיקר את האידיאולוגיה הכלכלית שמאפיינת אותה: "היא תלד לידה מתוכננת ביום חמישי אחרי הישיבה האחרונה באוצר על מנת שתוכל לנהל את הישיבה הראשונה כבר ביום ראשון על הבוקר. חופשת לידה? היא לא תיקח, וייתכן כי תספיק לבטל אותה כליל עד הלידה", העיר בצחוק אחד שזוכר אותה מימיו באוצר.

זו עוד עדות לשבירת תקרת הזכוכית עבור המין הנשי, ויש לחגוג זאת, אך סוגיית המגדר וההריון בהחלט הסיטה את תשומת הלב מהפרטים החיוניים והחשובים. אסור לשכוח: בסופו של דבר אנדורן זכתה לתפקיד בגלל כישוריה. היא נבחרה כי היא אישה מוכשרת, חזקה, מנוסה ומבינה היטב את הדינמיקה של הכלכלה הפוליטית. קשה להתיש אותה במשא ומתן, והיא יודעת איך להתנהל בפרוזדורי הממשלה. "היא פשוט מבריקה. תותחית על", אומר בכיר באוצר שזכה לעבוד לצדה. "זה שילוב שלא היה עד היום באוצר, בין ידע בתחום התקציב להיכרות עמוקה עם שוק ההון".

מפגש עוצמתי

כניסתה של אנדורן לתפקיד מבטיחה ליצור, לראשונה בתולדות המדינה, הנהגה כלכלית נשית. תזכורת קטנה: מיכל עבאדי בויאנג'ו, החשבת הכללית, היא האישה החזקה ביותר באוצר של היום. כעת צפויה להצטרף "מעליה" אישה חזקה לא פחות. רק תדמיינו מה יקרה אם קרנית פלוג תמונה לנגידה הראשונה של בנק ישראל.

המפגש בין אנדורן לבין עבאדי מבטיח מאוד: אנדורן הייתה סגנית ראש אגף תקציבים הממונה על הבריאות כשעבאדי שימשה משנה למנכ"ל משרד הבריאות, וממונה על קופות החולים. הן הובילו יחד רפורמה מקיפה מאוד בקופות שסבלו מגירעונות כבדים. אגב, מי שהיה מעורב והוביל את המהלך הזה הוא לא אחר מגל הרשקוביץ, הממונה על התקציבים הנוכחי. נגדו מתנהל כעת קמפיין מכוער לפיו הוא יורחק מתפקידו אחרי הגשת התקציב. יש גורמים שסבורים בדיוק ההיפך: שאנדורן תשאיר את הרשקוביץ בתפקיד כי היא רוצה להיות "ממונת העל", ולצורך כך היא חייבת ממונה מוחלש. ממונה חזק לא יספור אותה, קל וחומר כאשר למנכ"ל אין בעצם אפילו סמכות סטטוטורית אחת.

בהקשר זה חשוב גם להתייחס לשאלה פשוטה שכמעט נעלמה מהדיון: האם אנדורן תהיה מנכ"לית מוצלחת. על מנת לענות לשאלה הזו חשוב להבין כי, כאמור, מנכ"ל האוצר בעצם לא ממונה על כלום ואין לו כל סמכות. שלושת הטיפוסים שמסוגלים לכהן בתפקיד הזה בהצלחה הם "הפרופסור המוכר", כמו פרופ' אבי בן בסט ופרופ' בן ציון זילברפרב, ששאבו את כוחם מהידע וההוקרה, "המנהיג", כמו יוסי בכר, ששאב את כוחו מהיכולת להוביל, ואלו שפשוט זכו לתשומת לב כי השר קבע שהם אלו שקובעים.

אנדורן היא לא הטיפוס הראשון (היא אינה פרופסורית או דוקטור) וגם לא השני (היא גם לא מנהיגה). היא צפויה לשאוב את כוחה מלפיד. אלא שלא מדובר על שטייניץ ודורון כהן, שני חברים ותיקים ביותר. כידוע, היחסים הבינאישיים הם דבר דינמי ביותר. לפי הערכות, לא מן הנמנע כי אחרי שלושה או ארבעה חודשים, אחרי שלפיד יסרב לקצץ כל מה שזז, האהבה בין השניים תשקע, ואז מעניין מה יקרה.

לפיד כבר הוכיח שהוא לא מפחד מפקידים ואין לו כל בעיה לנזוף בהם ומיד להדליף לתקשורת (מה שעשה ליונתן רגב אחרי שנפגש עם יו"ר התאחדות הסטודנטים), או לקבל מהם הצעה לא פופולרית ולהוציא הודעה מסודרת כי הוא מנע מהפקידים פגיעה ב"נשים עובדות" (הפקידים הציעו לו לבטל חצי נקודת זכות לאמהות עובדות כדי לממן חלק מהגירעון). זו הסיבה כי כמה אנשים שמכירים את האוצר וגם את אנדורן, סבורים כי הרומן ייגמר בטרגדיה יוונית.

וישנה אפשרות נוספת: אנדורן נמשכת לכוח. "אם היא תזהה שהכוח אצל לפיד, אז היא תלך עימו, אבל אם תזהה שהכוח דווקא מגיע מנתניהו, היא לא תהסס לנוע לכיוונו", אומר גורם בכיר שמכיר אותה הרבה שנים.

היועצת הכלכלית החדשה של שר האוצר: רותם רולף, 31

לא משנה כמה הכלכלנים יאהבו כלכלה, הם אוהבים יותר את האנשים שמאחורי המספרים והאקסלים. גזירות, קיצוצים, ריבית, משכנתאות - אף אחד מהנושאים "המרתקים" שאנו נוהגים לכתוב עליהם לא עורר כל כך הרבה עניין כמו שעוררה רותם רולף, היועצת הכלכלית החדשה של שר האוצר, שלא מפסיק להפתיע עם המינויים שלו.

לפיד שוב השאיר את הקהל עם פה פעור כאשר הכריז כי האדם הכי קרוב לאזנו בנושאי כלכלה הוא אישה בת 31. זו בדיוק הסיבה מדוע, באופן חריג למדי, שיגרה דוברות האוצר הודעה לעיתונות על מינוי גורם חדש, ללא ציון הגיל ליד שמו, כמקובל. הפרט השני, שכבר עורר עוד יותר סקרנות, הוא שבאופן משונה לא פחות, דוברי האוצר לא צירפו להודעה תמונה. אחרי שלוש שעות של תחנונים, קיבלנו את מבוקשנו וזכינו לזיו פניה של הרכש החדש של לפיד. היא אכן נראית צעירה - אפילו מאוד.

הדבר המרשים ביותר ברולף, הוא מה שהספיקה לעשות ב-31 שנותיה. היא סיימה תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות יתרה באוניברסיטת חיפה ותואר שני במינהל עסקים באוניברסיטה העברית בירושלים, וכל זאת עד גיל 24 בלבד. היא נכנסה לאגף התקציבים באוצר מיד עם סיום הלימודים שלה, שם צברה חמש שנות ניסיון באגף המאקרו, האגף האחראי על טיפול תקציב המדינה מ"למעלה", הכולל טיפול בגירעון ובמסים. זה האגף, שבסופו של יום אחראי שתקציב המדינה "ייסגר" כמו שצריך. בשנתיים האחרונות שימשה רולף כרכזת תעסוקה ועסקה רבות בתעסוקת מיעוטים, לרבות חרדים.

היא הגיעה לתפקיד אחרי המלצה חמה במיוחד של קובי הבר, הממונה על התקציבים לשעבר, מי שהמליץ על אנדורן וכעת גם מייעץ ללפיד. גם רם בלינקוב, הממונה שהגיע אחרי הבר ונחשב לאחד הקשוחים והנוקשים שהיו אי פעם באגף, מאוד מעריך את רולף והמליץ עליה בחום.

"היא סופר מקצועית. ממש תותחית. ולמרות גילה הצעיר, היא מאוד מאוד נוקשה. במובן מסוים, היא מאוד מזכירה את יעל אנדורן", מעיד עליה בכיר במשרד. רולף רווקה ואיננה נמצאת, ככל הידוע, במערכת יחסים. זה, אגב, הפרט שהכי עניין את הגולשים.

*** הכתבה המלאה - במגזין "ליידי גלובס" הנמכר ברשת סטימצקי