כישורים שהעולם שכח: שיטת אימון כושר חדשה ומקורית

קרוספיט, שיטת אימון שפותחה לאימון שוטרים בקליפורניה, מעדיפה מבנים שנראים כמו מוסך או מחסן נטוש על פני חדרי כושר מצוחצחים. אז איך הם נעשו כה פופולריים, שאפילו ריבוק פרשו עליהם חסות?

גברים ונשים בגילאים שונים עושים עמידת ידיים מול קיר, במתחם שברגע הראשון נראה כמו חצר של בית כלא (אל דאגה, מדובר בחצר הגדולה של המטווח בהרצליה). אחר כך הם יוצאים לריצה קלה, חוזרים, מרימים משקולות, קופצים בדלגיות, נתלים על מוטות ברזל, מדלגים מעל ארגזי עץ ומטפסים על חבל.

די דומה לדברים שעשינו בילדות כשבילינו ימים שלמים בחוץ, רק שאז לא קראו לזה קרוספיט (CrossFit), שיטת אימון שפותחה בסוף האלף הקודם על-ידי זוג מתעמלים, גרג ולורן גלסמן, במטרה לאמן את השוטרים בתחנת סנטה קרוז שבקליפורניה, והפכה לאחת משיטות האימון הפופולריות כיום.

האימונים נערכים עד כמה שאפשר באוויר הפתוח, ואת חדר הכושר הסטנדרטי מחליפים מבנים שנראים כמו מוסך או מחסן נטוש עם צמיגי מכוניות, ברזלים, עמודים וטבעות. "אנחנו מנסים לפתח כישורים שהעולם שכח, מגמישות וקואורדינציה ועד שיווי משקל ודיוק, זריזות וכוח", אומר עומרי פלד, מאמן כושר והבעלים של מועדון קרוספיט בהרצליה, שכבר כמה שנים מנסה להטמיע את השיטה בארץ.

המרשם שקבע המאמן

לדברי פלד, הרעיון שבבסיס השיטה הוא להיות מוכנים וכשירים למצבים שונים, מפעילות מבצעית ועד פעילויות יומיומיות, "כמו לקחת את הנכד על הכתפיים ולעלות איתו בגנים הבהאים, להזיז עציץ כבד בבית או לדלג מעל מכשול. לא מאמנים את הגוף לביצוע משימה ספציפית, שכן המטרה היא לפתח מספר רב ככל האפשר של מרכיבי כושר. לדעתי, הגיוון והשילוב בין תרגילים, שהחיבור ביניהם נראה לא טבעי, אחראים להצלחת השיטה".

השיטה מיושמת כיום ביותר מ-6,000 מועדונים וחדרי כושר בארצות הברית ובעולם. מדי יום מתפרסם באתר של קרוספיט אימון יומי לפי "מרשם" שקובע המאמן, ותמהיל התרגילים שונה מהיום הקודם. האימונים עצמם קצרים, אורכים בין עשר דקות לעשרים דקות ומשלבים תרגילים ברמת קושי גבוהה, כמו למשל נשיאת משקולות תוך כדי ספרינטים קצרים וארוכים.

ואכן, אחד החידושים המשמעותיים בשיטה הוא הרמת משקולות, גם לנשים. בהנחייתו של פלד ותחת השגחתו הצמודה גיליתי שמה שעושים בדרך כלל גברים מסוקסים בחדר כושר הוא אפשרי, ובלי הרבה קושי הרמתי 25 קילוגרמים בתנועת deadlift (אחת משלוש הדרכים הבסיסיות בהרמת משקולות).

"נשים סוחבות לעתים משקל דומה מהמכולת, או מרימות את הילד, אך עושות זאת לרוב בצורה לא נכונה, שעלולה לגרום נזק. הדברים נכונים גם עבור גברים. גם מי שמתאמן בחדר כושר אינו בהכרח כשיר לבצע בצורה נכונה עבודה גופנית משמעותית בבית או בחוץ, דבר שאנחנו עובדים עליו במיוחד", אומר פלד.

כשראו כי טוב, לקחו אנשי מותג הספורט ריבוק חסות על הקרוספיט, ואף הנהיגו תחרויות ואליפות, ובארצות הברית כמו בארצות הברית כבר קמו גם קהילות קרוספיט. התחרויות, שהחלו ב-2007 בקליפורניה, הגיעו כמובן למקומותינו, ובאפריל השנה נערכה כאן זו הפעם השלישית אליפות קרוספיט ישראל.

למתבונן מן הצד התחרויות נראו קצת כמו משחקי מר קדמוני או מבחני קבלה למלכת המדבר, כשהמתחרות והמתחרים מזיזים צמיגים, מגלגלים מין עגלות עם משקולות, רצים עם שק על הכתף ומדלגים מעל משוכות. אגב, הזכייה בפרס הראשון בתחרות קרוספיט העולמית מזכה את הזוכים (גבר ואישה) ב-250 אלף דולרים כל אחד, מתנת חברת ריבוק.

כתובת האתר: www.crossfitherzliya.com