וינשטיין אימץ את ההמלצות למניעת הדרת נשים במרחב הציבורי

ביו ההמלצות: איסור הפרדה בין נשים לגברים בטקסים ממלכתיים, בקופות-החולים, בתחבורה הציבורית, בקבורה בבתי עלמין ועוד ■ לבני תנסח הצעת חוק ברוח המלצת היועמ"ש, שתגדיר כל מעשה של הדרת נשים כעבירה פלילית

תופסק ההפרדה בין גברים ונשים בקבורה בחלק מבתי העלמין, ויופסק האיסור על נשים לשאת הספדים בהלוויות בחלק מהמקומות; תיאסר הפרדה בין גברים לנשים בטקסים ממלכתיים של משרדי ממשלה או רשויות ציבוריות; תיאסר הפרדה בין גברים לנשים גם בקופות-חולים ובקווי אוטובוסים, ורשויות מקומיות יחויבו לפעול כנגד תליית שלטים והודעות הקוראים לנשים ללכת במסלולים נפרדים או להתלבש באופן צנוע - כך החליט היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

היועץ החליט היום (ד') לאמץ את המלצות הצוות שמינה, בראשות המשנה ליועמ"ש לשעבר שרית דנה, ולפעול למניעת הדרת נשים במרחב הציבורי.

לשם כך פנה היועץ לשרים הרלוונטיים - לימור לבנת, שרת התרבות והספורט; גלעד ארדן, שר התקשורת; גדעון סער, שר הפנים; נפתלי בנט, שר הדתות; יעל גרמן, שרת הבריאות; וישראל כץ, שר התחבורה; כדי לקבל את התייחסותם בטרם יוציא הנחיות אופרטיביות מטעמו.

לדברי וינשטיין, "על כל אחת מהרשויות הציבוריות הנוגעות בדבר לפעול באופן מהיר, יעיל ונחרץ להפסקתם של ביטויי ההפרדה והאבחנה בתחום אחריותה או השפעתה".

בין ההמלצות המרכזיות של הצוות למניעת הדרת נשים, שאותן אימץ וינשטיין:

• הפרדה והבחנה בבתי עלמין. גילויי ההפרדה השונים שהתגלו בבתי עלמין מסוימים ברחבי הארץ, וכן האיסור על נשיאת הספד בידי אישה עולים כדי אפליה פסולה. על המשרד לשירותי דת לפעול להפסקתם המיידית.
• הפרדה בין נשים לגברים בטקסים ממלכתיים או כאלה הזוכים לחסות המדינה. משרד ממשלתי או רשות ציבורית אחרת אינם רשאים לארגן אירוע ממשלתי, ממלכתי או ציבורי במהלכו יינקטו צעדים שמטרתם להביא להפרדה בין גברים לנשים. הדברים אמורים גם באירועים הזוכים לחסותו של משרד ממשלתי.
• הפרדה בין נשים לגברים בסניפי קופות-החולים. על משרד הבריאות לפעול במהרה להפסקתם של כל גילויי ההפרדה השונים בסניפי קופות-החולים.
• הפרדה בין נשים לגברים בקווים מסוימים של התחבורה הציבורית. על משרד התחבורה להבטיח כי הסדרי הפרדה אינם ננקטים, במישרין או בעקיפין, על-ידי כל אחד מהזכיינים המפעילים קווי תחבורה ציבורית מכוח רישיון, ולצורך זה על המשרד להוציא הנחיות ביצוע ברורות, ולהגביר את הפיקוח על החברות. העלייה לאוטובוס תתאפשר רק מהדלת הקדמית, ועל התשלום להתבצע ישירות לנהג.
• שילוט ברחוב הקורא לנשים לפנות למסלולים נפרדים או להתלבש באופן צנוע. רשות מקומית חייבת להימנע מלאפשר תלייתו של שילוט כזה בתחומה, בוודאי כזה המוצב במרחב הציבורי עצמו.
• אי-השמעת נשים בתחנת הרדיו האזורית "קול ברמה" ואי-העסקת נשים בתפקיד שדרניות. על הרשות השנייה לסיים בתוך 6 חודשים את מהלך ההידברות שהיא מקיימת עם תחנת הרדיו "קול ברמה" ולגרום לכך שעד מועד זה הסדרי השידור המפלים הנוהגים בתחנה ייפסקו לגמרי.
• קביעת עבירה פלילית בגין התנהגות שנועדה למנוע מנשים קבלת שירותים ציבוריים בתנאים שוויוניים. תקודם חקיקה שביסודה הטלת איסור פלילי על מעשה של הטרדה של אדם בדרך של ביזוי או השפלה על רקע גזע, דת, או קבוצה דתית, לאום, ארץ מוצא, מין, נטייה מינית, השקפה, השתייכות מפלגתית, מעמד אישי או הורות - כל זאת במטרה למנוע ממנו את הגישה והשימוש בשירות ציבורי או במטרה לפגוע בתנאים בהם יקבל את השירות הציבורי.

"צעד חשוב"

השרה לימור לבנת, שעמדה בראש הצוות הבין-משרדי למניעת הדרת נשים, מסרה בתגובה להמלצות היועמ"ש: "מדובר בהמלצות שאמנם התקבלו בעיכוב ניכר, אך הן בהחלט צעד חשוב להבטחת שלומן ומעמדן של נשים במרחב הציבורי.

"אני מאמינה כי יישום ההמלצות ואכיפה נחושה יסייעו בבלימת התפשטות הדרת הנשים במרחב הציבורי. יש להפסיק מצב זה לאלתר. אי-אפשר עוד להפקיר את זכויות הנשים בישראל, ואין להשלים יותר עם כל פגיעה במעמדן השווה ובזכויותיהן המלאות".

מרדיו קול ברמה נמסר בתגובה: "על-פי חוקי וכללי הרשות השנייה, רדיו קול ברמה מעלה מידי יום נשים לשידור".

התנועה למשילות ודמוקרטיה מסרה בתגובה: "היועץ המשפטי לממשלה ממשיך להתנהג כמחוקק. עליו למשוך את ידו מקידום חקיקה והתערבות פוליטית. אנו קוראים לנבחרי הציבור להסביר לפקידים מהו מקומם ובראשם ליועץ ויינשטיין. חשוב לציין כי איננו מתייחסים לסוגיית הדרת הנשים עצמה, אשר צריכה להתברר על-ידי נבחרי הציבור בדיון מעמיק וכולל".

יפעת זמיר, מנכ"לית עמותת כ"ן (כוח נשים) המקדמת נשים למוקדי קבלת ההחלטות, מסרה בתגובה: "האמירה מצד וינשטיין היא צעד משמעותי כנגד הדרת הנשים, אך אנחנו עדיין רחוקים מלהיות חברה מתוקנת.

"ישראל של 2013 רחוקה מלהיות מדינה מתוקנת, וכל מה שקשור להדרת נשים - בעיקר בזירה הציבורית, בין אם בהקשר אמונה ודת ובין אם לא - מזכירה את אותם ימים חשוכים בהם היו נהוגים בארצות-הברית חוקים מפלים כלפי שחורים. מדיניות הפרדה שמקיימות המפלגות החרדיות כלפי למעלה מ-50% מהחברה היא מדיניות שיש לצאת מולה בכל הכוח.

"זה הזמן, רגע לפני הבחירות המקומיות, לראות שב-256 רשויות מקומיות יש רק 5 ראשות עיר, מצב שמעיד על חוסר שוויון עמוק בחברה בכל הסקטורים, הציבוריים כמו הפוליטיים.

"אין ספק כי מיעוט נשים במוקדי קבלת ההחלטות מאפשר מדיניות כה מפלה של הפרדה. נשים, חרדיות, דתיות, חילוניות, יהודיות , מוסלמיות וכו' לא ייתנו למצב אבסורדי זה לקרות. זה הזמן להוביל שינוי ברמה המוניציפאלית שיזלוג במסלול דו-סיטרי לרמה הארצית, ואני מברכת את וינשטיין על כיוון זה".

גילה אשרת, יו"ר ויצו ישראל, בירכה את היועמ"ש על קידום החקיקה ואמרה כי תופעת הדרת נשים היא תופעה שמאפיינת דפוסי דיכוי והשפלה בחברות חשוכות.

לדבריה, "אנו שמחות שמדינת ישראל החליטה לקבוע בחקיקה כי תופעה זו הינה בגדר עבירה פלילית ובכך לשים קו אדום חזק וברור לגורמים המעודדים את קיומה".

יחד עם זאת, אשרת הוסיפה כי החקיקה מתייחסת רק לתופעות גלויות של הדרת נשים, בעוד שבמקרים רבים הדרת נשים היא סמויה ומחייבת טיפול וענישה גם כן.

הדרת נשים - עבירה פלילית

בתוך כך, שרת המשפטים, ציפי לבני, הנחתה את משרדה לנסח הצעת חוק ממשלתית ברוח המלצת היועץ המשפטי לממשלה, שתגדיר כעבירה פלילית כל מעשה של הדרת נשים והשפלתן במרחב הציבורי - במגזר הפרטי והציבורי.

"הדרת נשים מהמרחב הציבורי היא מעשה נפשע שאין להשלים עמו", אמרה לבני, "נשים בישראל לא יישבו בירכתי אוטובוס, הן ישתתפו בטקסים ממלכתיים וישמע קולן בתחנות רדיו ואפילו בצבא.

"סילוק נשים מהמרחב הציבורי הוא פגיעה לא רק בכבודן אלא גם באינטרס שלנו כחברה, ואין לו שום הצדקה הלכתית או מוסרית. זו תופעה שיש לשים לה סוף. החוק החדש יסייע במאבק בתופעות מבישות ואלימות של קללות ויריקות על נשים, ויקדם בצעד נוסף את השוויון הראוי בין גברים ונשים בישראל".

עיקרי ההמלצות

■ איסור הפרדה בין נשים לגברים בטקסים ממלכתיים

■ איסור הפרדה בין נשים לגברים בקופות-החולים

■ איסור הפרדה בין נשים לגברים בתחבורה הציבורית. העלייה לאוטובוס תתאפשר רק מהדלת הקדמית

■ איסור על תליית שילוט ברחוב, הקורא לנשים לפנות למסלולים נפרדים או להתלבש באופן צנוע

■ תופסק בתוך חצי שנה אי-השמעת נשים בתחנת הרדיו האזורית "קול ברמה" ואי-העסקת נשים בתפקיד שדרניות

■ קביעת עבירה פלילית בגין התנהגות שנועדה למנוע מנשים קבלת שירותים ציבוריים בתנאים שוויוניים