הפתעת העונה בסכנין: הביאנלה לאמנות תיפתח בשבוע הבא בעיר

התקציב: 1.5 מיליון שקל בהשקעת מפעל הפיס, העירייה וגופים תורמים ■ המטרה: להזרים לעיר תיירות-תרבות ולחולל שינוי כלפי פנים וחוץ

בסכנין אין מוזיאון לאמנות ואין שמות לרחובות. שני החסרים האלה הופכים אותה למייצגת נאמנה של מרבית היישובים הערביים בארץ, לצד עוד כמה עובדות כאובות. לעומת זאת, סכנין, עיר בת 36 אלף תושבים, היא העיר הערבית היחידה שיש בה אצטדיון כדורגל, על שם דוחא, בירת קטאר, שאמיריה תרמו את החלק הארי של תקציב האצטדיון, בעקבות הצלחותיה של קבוצת הכדורגל המקומית. זו מספקת לעיר מקור גאווה נדיר ומשמשת אי של דו-קיום בלב המזרח התיכון הפצוע.

ומה שהתחיל בכדורגל מבקשים היום כמה אנשי חזון להמשיך עם אמנות. את הביאנלה הים-תיכונית שתיפתח בשבוע הבא בסכנין ותימשך חודשיים, עד אמצע יולי, הגה האמן והאוצר בלו סמיון פיינרו ועימו שותפתו לפרויקט השאפתני, אביטל בר-שי.

אחרי שייסדו את הביאנלה בתצוגה מוצלחת במיוחד של אמנות בתוך מכולות על סף נמל חיפה, בשנת 2010, עשו צעד נועז כשהעתיקו את תשומת הלב לסכנין.

מוזיאון חי ברחבי העיר

בהיעדר מוקד תרבות מרכזי בעיר, השניים כיתתו רגליים, התדפקו על דלתות והפכו את העיר כולה למוזיאון חי. עבודות האמנות בביאנלה, שמגיעות מאמנים בינלאומיים בולטים וביניהם גם ישראלים, יהודים וערבים ופלסטינים, משולבות במסדרונות העירייה ובלשכת ראש העיר, בכנסיות ובמתנ"סים, באיטליז ובחנות הדגים, במוזיאון הפולקלור הקטן של העיר ובבניין האקולוגי המקסים של המכון לחקר הסביבה.

בסך הכול נפרס הפרויקט על פני 18 אתרים ברחבי העיר. אלה מסומנים בשילוט צהוב בוהק ועל גבי מפה שתסייע להדריך את הבאים בין הרחובות, הכיכרות והסמטאות. המסע בסכנין אינו פשוט, אך יש בו טעם של גילוי מרגש והתוודעות אל הנסתר.

תמיכה רחבה

המעבר של הביאנלה הים תיכונית ממקום היוולדה בחיפה לסכנין הוא לא רק עלייה מהנמל אל הרי הגליל, אלא גם הצהרת כוונות שבאה לומר: כאן יש מקום לתרבות ולאמנות, ואלה, בתורן, יכולות להוביל את השלב הבא בהתפתחות העיר. היוזמה, שנשמעת הזויה כשנתקלים בה לראשונה, הצליחה לסחוף את אמון העירייה - שבראשה עומד כיום מי שהיה יו"ר קבוצת הכדורגל בימי פריצתה, מאזן גנאים, שנתן לביאנלה גב כלכלי ונתן את האות לפתיחת דלתות העיר בפני היוזמה.

גם המועצה לתרבות ואמנות של מפעל הפיס רואה בביאנלה אירוע מרכזי בחשיבותו והעניקה לה תמיכה בהיקף כ-400 אלף שקל. "זהו אירוע היסטורי", אומר פיינרו, "בפעם הראשונה תתקיים ביאנלה לאמנות בינלאומית בעיר ערבית בישראל. היא נושאת מסר של שינוי חברתי ואפשרות למהפך בתפיסה ושינוי תודעתי".

הכותרת של הביאנלה "רה-אוריאנטציה" מחברת בין המושג "אוריינט" ובין המושג "כיוון חדש" וקוראת לדיון בתפיסות הקיימות של תרבות מזרחית מול מערבית, נמוכה מול גבוהה, מקומית וגלובלית. המושג מסמל גם שאיפה לחיפוש אחר כיווני חשיבה חדשים ואופציות חדשות של ניסוח זהות.

סכנין, 13.5-13.7, הפתיחה יום ב' 13.5, 15:00, בניין עיריית סכנין. הביאנלה פתוחה בימים ב'-ה' ושבת 10:00-16:00. mediterraneanbiennale.com