המבקר: זבובים בחדר ניתוח בברזילי, ביוב על ציוד רפואי בפוריה

המבקר יוסף שפירא: בתי-החולים מוזנחים באופן המעודד תחלואה ■ מערכת הבריאות הציבורית זקוקה לעוד כ-2.5 מיליארד שקל כדי להגיע לתשתית ראויה

מערכת הבריאות הציבורית מוציאה כמיליארד שקל בשנה לצורכי פיתוח ותחזוקה - וזקוקה לעוד כ-2.5 מיליארד שקל בדחיפות כדי להגיע לתשתית ראויה, וזאת בנוסף לעלויות מיגון. כך קובע דוח המבקר. כתוצאה מכך בתי החולים מוזנחים באופן המעודד תחלואה. בתי החולים הגדולים במרכז עוד מוצאים מקורות תקציביים שונים, אך המצב בבתי החולים בפריפריה, בבתי החולים הגריאטריים ובמיוחד הפסיכיאטריים, התדרדר מתחת לכל ביקורת.

המבקר מוצא כי בחלק מבתי החולים הללו משתמשים במבנים רעועים ומסוכנים (כולל מחלקות אשפוז בצריפים שנבנו בשנת 1957), וכי שוררת צפיפות רבה המלקות הפנימיות, באופן המעודד הידבקות במחלות.

בתי חולים רבים באזורי אש אינם ממוגנים. בבתי חולים מסוימים צינורות תשתית חשובים עוברים מעל הקרקע ומתקני גז חשופים לחלוטין. קיימת תוכנית מיגון, אבל אין תקציב.

הבעיה הגדולה היא ליקויים ברמת הניקיון אשר יכולים להוביל לזיהומים חמורים אצל חולים. כך למשל, בבית החולים ברזילי באשקלון, נמצאו זבובים בחדר הניתוח ובבית החולים פוריה נוזלת מערכת הביוב של המטבח אל מדפי הציוד הרפואי לשעת חירום.

בתי החולים הפסיכיאטרים סובלים לא רק מהיעדר תקציב אלא נופלים בין הכיסאות של אחריות משרד הבריאות והרשויות המקומיות. לאחר שהתחילו בתהליכי סגירה של חלק מבתי החולים כדי לפתוח מחלקות אשפוז פסיכיאטריות בבתי החולים הכלליים, התקציבים למימון בתי החולים נעצרו. מצב בתי החולים והמאושפזים בהם - בהתאם.

"במרפאה לבריאות הנפש שמפעיל בעיר לוד המרכז הרפואי הממשלתי לבריאות הנפש באר יעקב, נמצא כי בקומת הכניסה של המרפאה, שנמצאת בבניין של העירייה... התקרה האקוסטית במקום הרוסה, חוטי החשמל חשופים וניכר כי לא מתבצעות שם פעולות ניקיון....". מצב זה אינו מאפיין של בית חולים יחיד.

המבקר מצביע גם על היעדר תכנון לטווח ארוך. עוד נאמר כי בתי החולים נדרשים על-ידי המבינה להביא "מימון תואם" משלהם לכל תוכנית שיפור התשתית, ענייןש בו מצליחים בתי החולים במרכז המושכים תרומות, אך לא בתי החולים הפריפריאליים.

משרד הבריאות ענה לטענות המבקר לגבי כשלים ספציפיים בתכנון התקציב, אך נראה כי גם המבקר וגם המשרד מסכימים כי לא ניתן לשפר משמעותית את המצב ללא תקציב נוסף.