המבקר: ניסיון האוצר להוריד את מחירי הדירות כשל

מבקר המדינה מטיח ביקורת חריפה במשרד האוצר ומשרד השיכון, שלא רק שלא פתרו את מצוקת הדיור לזוגות צעירים, לרבות צעירים עולים, אלא שגם הפכו את הריבית המסובסדת לזכאים לגבוהה יותר מהריבית שניתן לקבל בכל בנק בשוק

מבקר המדינה מטיח ביקורת חריפה ביותר במדיניות משרד האוצר ומשרד השיכון, שלא רק שלא פתרה את מצוקת הדיור הקשה לזוגות צעירים, לרבות צעירים עולים, אלא שגם הפכה את הריבית המסובסדת לזכאים לגבוהה יותר מהריבית שניתן לקבל בכל בנק בשוק.

"הזכאים נמצאים במלכוד של מצוקת הדיור, המתגברת משנה לשנה. מחד גיסא, ניסיון משרד האוצר להביא לירידת מחירים בשוק הדיור באמצעות פתרונות בתחום היצע הדירות אינו נושא פרי זה למעלה מ-4 שנים ומחירי הדיור עלו בחדות עד שנת 2011. מאידך גיסא, הסיוע לזכאים פחת הן בהיקף והן בהטבת הריבית. הסיוע לא הוצמד לשום מדד ולא עודכן כמעט כלל מ-1998, ועקב כך ערכו נשחק בשיעור ניכר. בעקבות זאת הורע מצבם של זוגות צעירים ושל זכאי דיור".

בדוח מתואר מקרה שאליו הובילה השחיקה המכוונת בסיוע בהלוואות לדיור: תוכנית ההלוואות למשפחות צעירות מיוצאי אתיופיה תוקצבה ותוכננה למתן 1,000 הלוואות משכנתא במשך חמש שנים ב-90 מיליון שקל, "אולם רק שתי משפחות מימשו את זכאותן, והתקציב שנוצל היה 367,000 שקל בלבד" - רק 0.4% מהתקציב.

בדוח נכתב עוד כי עקב שיטת הניקוד, זכאים בעלי ניקוד נמוך נהנו מהטבות גדולות יותר מאשר זכאים בעלי ניקוד גבוה. בחשכ''ל מצאו פתרון יצירתי: להשוות את תנאי הזכאות כלפי מטה, כך שמשמעות ההוראה החדשה הייתה "העלאת הריבית של המשכנתא לזכאים מעל הריבית בשוק החופשי".

לדעת המבקר על משרד הבינוי והשיכון והאוצר לבחון באופן מעמיק את הדרכים למתן פתרונות דיור מתאימים לזכאים - אם בדרך של סיוע בהלוואות לרכישת דירה ואם בדרך אחרת.

מהאוצר נמסר כי "הריבית לזכאים ירדה מ-4% ל-3% ב-2011. האוצר הגיש הצעת החלטה לממשלה להקמת ועדה לבחינת כללי הזכאות"