"אם הציבור יידע כמה הרגולציה מוזנחת - היו שמים אוהלים"

ירום אריאב, שהתארח באירוע "כלכלה על הבר": "נכון, יש המון בירוקרטיה, אבל בדברים החשובים באמת - הרגולטורים חסרי אונים" ■ על העלאת יעד הגירעון של לפיד: "זה חוסר אחריות, זה יכניס את המשק להאטה ורע מאד לכלכלה"

ירום אריאב / צלם: תמר מצפי
ירום אריאב / צלם: תמר מצפי

"אם הציבור הישראלי היה יודע עד כמה נושא הרגולציה בשוק ההון לא מטופל, הוא היה יוצא ושם שוב אוהלים בשדרות רוטשילד. יש שלושה וחצי מפקחים בשוק, כל אחד פועל לפי חוק נפרד, ואין אחידות. זה משפיע מאד על החיסכונות שלכם, כל אחד ואחד מכם".

את הדברים האלה אמר בשבוע שעבר ירום אריאב, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר. אריאב השתתף בפרויקט "כלכלה על הבר" של "גלובס", בשיתוף בנק לאומי ובית ההשקעות הממוזג מיטב-דש, ושוחח עם הקהל הרחב על תקציב המדינה, תפקיד פקידי האוצר אל מול השרים, והעתיד הכלכלי של מדינת ישראל. האירוע התקיים בפאב הסטורג'98, בת"א, בשיתוף פרויקט "הדיון".

באשר לרגולציה, הוסיף ואמר: "נכון, אם תשאלו אנשים הם יגיעו שיש המון בירוקרטיה בשוק. אבל האמת היא, שזה בגלל שהרגולטורים מתעסקים בדברים הפחות חשובים - בדברים החשובים באמת, הם פשוט חסרי אונים".

אריאב התייחס לגירעון הממשלתי, אותו תצטרך ממשלתו של נתניהו לכסות בשנתיים הקרובות, ואמר: "זה לא פופולרי לגבות מסים - אז הממשלות מוציאות יותר הוצאות, וכמו במשפחה, נוצר אוברדראפט. ואז, הגירעון הזה מכה אותנו ב-3 זוויות שונות: אנחנו מגדילים את הסיכון של הקרן, משלמים את הריבית, ולבסוף - גם את הקרן".

"תשלומי הריבית במדינת ישראל הם הסעיף השני בגודלו, ברמת ההוצאה, אחרי תקציב הביטחון. אך לא רק שצריך לשלם יותר ריבית, ככל שניקח יותר הלוואות למימון הגירעון - כך ניחשב למדינה 'מסוכנת' יותר מבחינה כלכלית. הגדלת תשלומי הריבית הללו מגיעים על חשבון השירותים שניתנים לכולכם. אל תתפלאו אחר-כך שאין מספיק כסף לחינוך ולבריאות", דברי אריאב.

"ויש לא רק את הריבית, אלא גם את הקרן. זה כבר נופל על הילדים והנכדים שלנו", אמר.

עוד התייחס אריאב לדיווחים בתקשורת, בזמנו, כי לפיד שוקל להעלאות את יעד הגירעון השנה ל-4.9 אחוז תוצר: "זה מעיד על חוסר אחריות. מה תגידו אם תראו ממשלה שלא ממש מנהלת את העניינים כמו שצריך? זה מכניס את הציבור לחוסר-וודאות לגבי יכולת הממשלה להנהיג פה מדיניות נחושה ונכונה".

"הרי גם לפני שנה וחצי שנה אמרו ש'יהיה בסדר', ופתאום מגלים שהגירעון לא כוסה ושהמצב לא בסדר. התרחישים האלה מגבירים את האי-האמון, וגורמים לירידת הצריכה הפרקטית. כולנו מצמצמים את 'דמי הכיס'. זה מכניס את המשק להאטה וזה רע מאד לכלכלה", דברי אריאב. "אולם חשוב לציין שאני לא מכיר את כל הנתונים, כיוון שאני לא באוצר כבר זמן מה. צריך לזכור שיש באוצר אנשים טובים".

במהלך ההרצאה התייחס אריאב גם לרפורמות האחרונות במשק הישראלי, כולל רפורמת "שמיים פתוחים": "רפורמות טובות למשק", הבהיר. "צריך לעבור שוק-שוק, לטפל בו, ולפתוח אותו. רפורמות כמו 'שמיים פתוחים' טובות למשק, ואפשר וניתן לפתוח גם את שוק המלט".

בנוסף, ציין כי יש לצמצם את תקציב הביטחון, כדי לסייע בסגירת הגירעון: "חייבים לצמצם בתקציב. כל פעם כולם לובשים את חליפת האיומים, אבל איפה האיומים האלה? כולם הצטמצמו בגלל האביב הערבי באופן דרמטי. אז נכון, יש עכשיו איומים חדשים כמו איראן, טילים מצפון ודרום, וסייבר - אבל הצאות של מלחמת יום כיפור לא קיימים יותר. צה"ל נערך למערכה הקודמת במקום למערכה החדשה. מישהו צריך להיות אמיץ בתוך המערכת, ולהגיד את זה".

"אולם צריך לזכור שהדבר הכי חשוב, שהכי ישפיע על הכלכלה הישראלית, הוא להגיע להסדר מדיני. נכון שזו אמירה פוליטית, אבל חשוב להבין שזה הכרחי", סיכם.

"כלכלה על הבר", בשיתוף בנק לאומי ובית ההשקעות הממוזג מיטב-דש, הוא פרויקט הפקה ותוכן ייחודי השם במוקד את חשיבות הנגשתו של מידע כלכלי לציבור הרחב בכלל ואת נושא החינוך הפיננסי בפרט. במסגרת הפרויקט יקיים "גלובס" הרצאות ודיונים פתוחים בפאבים נבחרים ברחבי הארץ, לקידום תחום החינוך הפיננסי בארץ ולטובת הידע הכלכלי של הציבור. האירועים הבאים יהיו בירושלים חיפה, ובאר שבע.

(לפרטים נוספים על הפרויקט - לחצו כאן)