רגע לפני הגזירות: מדד אמון הצרכנים עלה ל-85.1 נק'

הסקר החודשי בעריכת מכון סמית נערך לפני שנודעו מלוא הפרטים לגבי תקציב המדינה - האם הנפילה תגיע במדד מאי?

לראשונה מאז נובמבר 2011 חוצה מדד אמון הצרכנים של גלובס בשיתוף PwC Israel את רף 85 הנקודות. מדד אפריל עלה ב-4.3 נקודות ל-85.1 נקודות (שנת 1996 = 100 נקודות) אחרי שעלה ב-6.6 נקודות במארס וירד ב-5.5 נקודות בפברואר.

יודגש כי הסקר החודשי בעריכת מכון סמית נערך הפעם לפני שנודעו מלוא הפרטים של תקציב המדינה לשנים 2013 ו-2014. ולכן צריך יהיה להמתין עוד חודש או חודשיים כדי לבחון כיצד יגיב ציבור לגזרות הכלכליות.

נתון המגמה של המדד אשר מבוסס על ממוצע נע תלת-חודשי עלה באפריל ב-1.8 נקודות לאחר שעלה ב-2 נקודות במארס וירד ב-1.8 נקודות בפברואר.

שיפור בציפיות לגבי תפקוד המשק בעוד חצי שנה והמצב הכלכלי האישי בעוד חצי שנה הן שתרמו להתחזקות אמון הצרכנים באפריל. החודש ראינו עלייה מהירה יחסית בשני רכיבים אלו, מה שמרמז על אפשרות לתפנית חיובית בהערכות הציבור.

מטרת המדד היא לחזות התפתחויות בצריכה הפרטית, ובמובן זה המדד מוסיף לרמז על התרחבות מתונה של הצריכה הפרטית במהלך שני הרבעונים הקרובים. הערכה זו נסמכת על השיפור הקל בלבד בציפיות הצרכנים לגבי מצבם הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים.

רמזים נוספים לגבי עתיד הצריכה הפרטית מגיעים מכיוון בדיקת השיעור של מי שלא שוללים רכישת מוצרים בני קיימא (מקררים, מכונות כביסה וכו') בששת החודשים הקרובים. ובכן שיעור זה ירד באפריל באפריל ל-28.7% מכלל המשיבים, לעומת 29.3% במארס ו-31.1% בפברואר.

ירידת שיעור הנכונות לרכוש זה החודש שני ברציפות, והעובדה שהוא נותר נמוך מרמה של 30% מכלל המשיבים, מאותתות על האטה מסוימת בביקוש למוצרים אלה, מה שתומך בסברה שאנו צפויים לחזות בהתרחבות איטית בלבד של הצריכה הפרטית.

לקריאת הניתוח המלא