צפו בטבלה: כמה עולה דירת 4 חדרים בערים הגדולות?

נתוני השמאי הממשלתי חושפים מציאות עגומה מאוד בשוק הדירות ■ המחירים עלו ב-5% ברבעון הראשון של השנה ■ השיאניות: ת"א, חיפה ואשדוד עם זינוקים של 7%-11% ■ באילו 3 ערים בודדות תמצאו 4 חדרים בפחות ממיליון שקל?

השמאי הממשלתי במשרד המשפטים טל אלדרוטי מפרסם היום (א') את סקירת מחירי הדירות לרבעון הראשון של 2013, ממנה עולה כי המחיר לדירת 4 חדרים עלתה ברבעון החולף ב-0.9% בממוצע - אך המחיר זינק ב-5% בשנה האחרונה, מאז הרבעון הראשון של 2012.

מחירי דירות ברבעון הראשון של שנת 2013
 מחירי דירות ברבעון הראשון של שנת 2013

נתוני השמאי הממשלתי מחזקים את הנתונים שפרסם הבוקר משרד הבינוי והשיכון המעידים גם הם על עליית מחירים דומה. יש לציין שבניגוד לנתוני משרד השיכון, סקירת השמאי הממשלתי מתייחסת לפלח שוק ספציפי של דירות 4 חדרים בלבד, חדשות ויד שנייה ב-16 ערים בלבד.

על פי הנתונים, העיר בה עלו מחירי הדירות בצורה החדה ביותר בשנה החולפת היא תל אביב, שם התייקרו דירות 4 חדרים בלא פחות מ-11% מהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה. כך, מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים ברבעון השלישי של 2013 עמד על 2.557 מיליון שקל. מלבד העיר תל אביב, נרשמו עליות בכל הערים הנסקרות למעט בעיר אשקלון שם נותרו המחירים ללא שינוי. עליית מחירים משמעותית נוספת נרשמה גם בעיר באר שבע (8%) ובערים אשדוד וחיפה (7%).

בהשוואת הנתונים לרבעון הקודם (רבעון רביעי של 2012), העלייה המשמעותית ביותר נרשמה באשדוד (4%) ובירושלים (3%). במקביל, נרשמו גם ירידות מחירים מינוריות של אחוז אחד בערים חיפה, מודיעין ורחובות.

ממשרד השמאי הממשלתי במשרד המשפטים נמסר כי: "ברבעון הראשון של שנת 2013 נצפתה עליה מינורית במחיר הממוצע של הדירות שנסקרו, לצד יציבות במספר העסקאות שבוצעו בדירות מגורים לעומת הרבעון הקודם. הסקירה מתייחסת לתקופה בה נכנסו לתוקף המגבלות האחרונות של בנק ישראל בעניין הקשחת תנאי ההלוואות לדיור, בעיקר למשקיעים. ההשפעה, ככל שהיתה לצעדים אלה, לא באה לידי ביטוי במחירי הדירות ברבעון זה, לא אובחן צמצום בהיקף העסקאות או ירידה במחירי הדירות שנסקרו ברבעון החולף".

בענף הנדל"ן מיהרו להגיב היום על הנתונים. "הגזירות הכלכליות להן אנו עדים בתקופה האחרונה, כגון מיסוי משפרי דיור וייקור עלויות הרכישה, מהוות חלק בלתי נפרד מהמציאות הקשה אליה הציבור נקלע בעל כורחו", כך אומר אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים בתל אביב-יפו-בת ים. "כל עוד הממשלה ומשרד האוצר ימשיכו לנהוג באטימות מוחלטת כלפי הציבור, מחירי הדיור ימשיכו לעלות. אם לא יהיה שינוי מהותי בטווח הקרוב זה יהיה בכי לדורות".

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, התייחס גם הוא לתמונת המצב ואמר: "מהנתונים עולה שערי המעגל השני, מבחינת המחירים, ובפריסה ארצית, מתחזקים יחסית, וזאת כמובן לצד תל אביב וירושלים, שממשיכות להפגין עוצמה בכל השנה האחרונה. המשמעות של הנתונים היא שמשקיעי הנדל"ן, עליהם הכריז בנק ישראל מלחמה, הפנו את כספם לישובים זולים יותר, כפועל יוצא מההגבלות שיצר הבנק, וכפי שחזינו כשהוטלו. שנת 2013 היא שנה מבוזבזת, אבל אם לא יתחילו לטפל ברצינות בסוגיית ההיצע, ויתמקדו בפעולות מעודדות שוק ולא מדכאות שוק, הרי שנימצא גם את שנת 2014 כשנה שאינה מביאה בשורה כלשהי למעמד הביניים ולזוגות הצעירים".