הקניון העגום של גינדי בגדרה: רוכשי חנות יחזירו אותה

שופט השלום אהוד שוורץ קיבל לאחרונה תביעה שהגישו רונית וארז הראל, לביטול הסכם לרכישת חנות בקניון גדרה ולתשלום בסך 446 אלף שקל

שופט בית משפט השלום בתל-אביב, אהוד שוורץ, קיבל לאחרונה תביעה שהגישו רונית וארז הראל, לביטול הסכם לרכישת חנות בקניון גדרה ולתשלום בסך 446 אלף שקל.

את התביעה הגישו בני הזוג הראל באמצעות עורכי הדיו עודד ברי ואסנת חביב-קדוש ממשרד עודד ברי ושות', נגד בעלת הקניון - חברת קניונים נכסים ובניין בע"מ, בבעלות רות גינדי, רעייתו של עו"ד יעקב גינדי. עו"ד גינדי הוא בעל משרד עורכי הדין גינדי-כספי, אחיהם של משה ויגאל גינדי ושל אברהם גינדי ז"ל.

הקניון ממוקם ברחוב בעלי המלאכה 9 בגדרה, ומעליו שני בנייני מגורים. החנות נמסרה לתובעים באיחור של שנתיים, ובשל כך נערך בשנת 2000 הסכם פשרה לפיו שולם להם פיצוי כספי בגין האיחור.

"הסתירו עובדה מהותית"

לאחר רכישת החנות בשנת 1996, טוענים התובעים כי מבדיקות שערכו במינהל ובוועדה המקומית זמורה התברר לתדהמתם כי לחלק המסחרי בפרויקט לא הונפק טופס אכלוס או תעודת גמר, ולמעשה לא ניתן היתר בנייה לחנות שרכשו, והמקום שבו היא בנויה מופיע בהיתר כ"רחבה מוגבהת".

לטענתם, החברה הסתירה מהם את העובדה שהחנות עומדת להיבנות ללא היתר בנייה, והם לא היו רוכשים את החנות לו היו יודעים עובדה זאת.

עוד הם טוענים כי החברה פעלה בחוסר תום-לב והפרה את חובת הגילוי כלפיהם. נוסף על כך טוענים התובעים כי סמוך למועד הגשת התביעה, 8 שנים לאחר שנחתם ההסכם, טרם הוצא טופס 4 לקומה המסחרית של הפרויקט הכוללת גם את החנות, וטרם הוצאה תעודת גמר.

עוד טוענים התובעים כי עד היום לא יכלו להפעילה את החנות או להשכירה, וכי החברה הסתירה מהם עובדה מהותית שהמבנה נבנה בשיטת הפל-קל שאינה בטיחותית.

בשנת 2004 הודיעו התובעים לחברה על ביטול ההסכם בין הצדדים ודרשו ממנה את הכספים ששילמו לה בחזרה. החברה דחתה את ההודעה וטענה כי המבנה קיבל טופס 4 ותעודת גמר מהוועדה המקומית לכל חלקי הפרויקט, ומשכך הגישה תביעה שכנגד התובעים בסך 323 אלף שקל, בטענה כי ביטול ההסכם על-ידי התובעים מהווה הפרה יסודית של הסכם הפשרה.

עוד טענה החברה כי התובעים הגישו את התביעה משיקולים כלכליים, לאחר שלא זכו לתשואה השנתית אותה ציפו לקבל מהחנות, ועל כך מעידה העובדה שהגישו את התביעה 9 שנים לאחר חתימה על הסכם הרכישה ו-5 שנים לאחר קבלת החזקה בחנות.

לטענת החברה, התובעים הצהירו כי ראו ובדקו את החנות שהייתה בנויה ומוכנה למסירה ומצאו אותה מתאימה למפרט הטכני וויתרו על כל תביעה עתידית באשר היא לאי התאמה, ליקויי בנייה וכו'.

בפסק הדין ציין שוורץ כי במקביל להליך זה, מתנהל בבית המשפט המחוזי הליך משפטי שבו עשרות רוכשים בפרויקט תבעו את החברה במטרה לבטל את הסכמי הרכישה וכן לקבל פיצוי בסך של למעלה מ-20 מיליון שקל.

השופט שוורץ שמע עדים שונים בפרשה. מטעם התובעים העידו בין היתר מהנדסת הוועדה לתכנון ובנייה זמורה, עליזה זיידלר-גרנות, ומפקד שירותי הכבאות, טפס"ר שמעון גמליאל.

מטעם חברת קניונים נכסים ובניין העידו אלכס ויז'ניצר (מנהל ובעל מניות בחברת אלסקה, חברה להנדסה אזרחית שסיפקה שירותי פיקוח בנייה לנתבעת), בן ציון גרובר (יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה זמורה), דן אורמן (מהנדס ושמאי מקרקעין) ויעקב גינדי מטעם החברה.

"שוכנעתי כי התובעים היו רשאים לבטל את הסכם המכר המקורי, ובכפוף להחזרת הפיצוי שקיבלו במסגרת הסכם הפשרה בשנת 2000, זכאים להשבת תמורת החנות ששילמו", ציין השופט שוורץ, והורה כי בתוך 15 יום תוחזר החנות לחברת קניונים נכסים ובניין, ובנוסף החברה תשלם לתובעים סך של 446 אלף שקל, שיישא ריבית מיום הגשת התביעה בחודש ינואר 2005 ועד ליום התשלום בפועל.

נוסף על כך חייב שוורץ את החברה לשלם הוצאות משפט הכוללות גם את התביעה שכנגד, בסך 70 אלף שקל.

"יש טופס 4"

עו"ד ישראל ציגנלאוב ממשרד בלושטיין, בר-קהן, ציגנלאוב, המייצג את חברת קניונים נכסים ובניין בע"מ, מסר בתגובה: "מבנה המרכז המסחרי בגדרה נבנה בסוף שנות ה-90. לאחר השלמתו ניתנו לו טופס 4 ותעודת גמר בהתאם לדין. תעודת הגמר שבידי החברה מאשרת כי 'הבניין נבנה לפי היתר הבנייה ותנאיו'.

"לצערנו, בפסק הדין בחר בית משפט השלום שלא לעסוק בנושאים אלה שעמדו במרכז ההליך, ובמקום זאת דן בנושאים אחרים. החברה סבורה, בכל הכבוד, כי הכרעתו של בית משפט השלום שגויה. בכוונת החברה להגיש ערעור על פסק הדין בזמן הקרוב".

עוד ציין ציגנלאוב כי "יעקב גינדי לא היה מעורב בבניית הקניון ולא בהליך המכירה באופן אישי".