בנק ירושלים ירכוש חבר הבורסה של כלל פיננסים

התקדמות במגעים למכירת חבר הבורסה של כלל פיננסים לבנק ירושלים ■ ל"גלובס" נודע כי הבנק מקיים בימים אלה בדיקת נאותות לפעילות חבר הבורסה

התקדמות במגעים למכירת חבר הבורסה של כלל פיננסים לבנק ירושלים. ל"גלובס" נודע כי הבנק, בניהול אורי פז, מקיים בימים אלה בדיקת נאותות לפעילות חבר הבורסה. אם וכאשר תושלם הבדיקה לשביעות רצונו הוא צפוי לרכוש את חבר הבורסה בהתאם להון העצמי שלו, העומד על כ-300 מיליון שקל, ללא פרמיה.

חבר הבורסה היא הפעילות היחידה כמעט שנשארה לכלל פיננסים, הנמצא בבעלות כלל ביטוח, לאחר שזה התפרק מנכסיו. המכירה תשלים מהלך שכלל בין היתר את מכירת החברות כלל נגזרים, כלל-טהורי ופעילויות אחרות, והגיע לשיאו עם מכירת פעילויות קרנות הנאמנות וניהול התיקים של כלל פיננסים לקבוצת הראל תמורת כ-210 מיליון שקל. עסקאות אלו בוצעו בהתאם לאסטרטגיה שהתווה מנכ"ל קבוצת כלל ביטוח, איזי כהן, לפיה על הקבוצה להתמקד בעסקי הליבה של ביטוח וחיסכון לטווח ארוך.

כלל פיננסים מחזיק בחבר הבורסה ובפעילות הברוקראז' הצמודה לו (כלל פיננסים ברוקראז') ב-60% מהמניות, כאשר יתרת ה-40% בפעילויות הללו מוחזקים בידי ג'י.ג'י.איי שבבעלות שלושת השותפים: רונן ויסברג, מנכ"ל כלל פיננסים ברוקראז', יובל בן זאב ונאור אל חי. בהתאם להסכם הניהול עם כלל פיננסים זכו השלושה לדמי ניהול בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנים האחרונות, שנגזרו מרווחי פעילות הנוסטרו שביצעה כלל פיננסים ברוקראז'.

בדומה למתרחש בקרב חברי הבורסה החוץ בנקאיים, פעילות הברוקראז' של כלל פיננסים סובלת לאחרונה מירידה חדה בהכנסות וברווח. תחום זה נשלט על ידי הבנקים וסובל מירידת מחזורי המסחר בבורסה, מיציאת המשקיעים הזרים מישראל ומדרישות רגולטוריות מרובות. בכלל ביטוח ובבנק ירושלים סירבו להגיב.