משהב"ט: להסיר תוכנית ל-2,100 יח"ד ברחובות

מדובר בקרקע פרטית הכוללת 830 דונם, הממוקמת סמוך לבית החולים קפלן, שכונת רחובות החדשה, ושכונת צמודי הקרקע חבצלת

מצוקת דיור? בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו טוען כי יש לשחרר חסמים המעכבים בניית יחידות דיור חדשות, ל"גלובס" נודע כי משרד הביטחון דורש להסיר תוכנית להקמת שכונה חדשה בת 2,176 יחידות דיור בעיר רחובות המקודמת מזה עשור בועדות התכנון השונות.

במכתב ששיגר רס"ן אסף גולדפרב, מ"מ נציג משרד הביטחון בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה למשרד הפנים, ציין גולדפרב כי צה"ל החל בעריכה מחודשת של בדיקת היקפי הרעש הנגרמים מהבסיס, ואף שכר שירותיה של חברת אקוסטיקה לשם כך. "הריני לציין כי אין שום שינוי במגבלות תחום הרעש הנובעות משדה התעופה תל נוף, ולא צפוי להיות שינוי במגבלות", ציין גולדפרב במכתבו. "עמדתנו נותרה בעינה, על כן אבקש להסיר את התוכנית בשלב זה מסדר היום".

מדובר בקרקע פרטית הכוללת 830 דונם, הממוקמת סמוך לבית החולים קפלן, שכונת רחובות החדשה, ושכונת צמודי הקרקע חבצלת. בשנות ה-70 אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רחובות את שינוי יעוד הקרקע לטובת הקמת 2,176 יחידות דיור. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דחתה את התוכנית בשל התנגדות של משרד הביטחון, והמשרד להגנת הסביבה, שמקורה ברעש הנגרם על ידי המטוסים בבסיס חיל האוויר תל נוף הסמוך.

עיריית רחובות ובעלי הקרקע הפרטיים הגישו למועצה הארצית לתכנון ובנייה ערר על ההחלטה, וזו קיבלה בשנת 2009 את הערר והשיבה את התוכנית לשולחן הוועדה המחוזית. אלא שמאז, ממשיכים המשרד להגנת הסביבה ומשרד הביטחון בהתנגדותם לתוכנית, זאת למרות שבסמוך לקרקע המדוברת, הוקמה בשנים האחרונות שכונת מגורים חדשה על ידי חברת אזורים. בעלי הקרקע הפרטיים טוענים כי מפת הרעש אותה הציג משרד הביטחון לוועדות התכנון אינה מעודכנת, זאת מאחר ובשנת 2008 ערך המשרד הגנת הסביבה בדיקה חדשה של היקפי הרעש, לבקשת קיבוץ גבעת ברנר הסמוך לבסיס תל נוף, שביקש לממש פרויקט הרחבה בקיבוץ. בבדיקה שנערכה בינואר-מרץ 2008 הגיש המשרד דוח לפיו מפלסי הרעש מהפעילות האווירית בתל נוף נמוכים מאלה שהציג משרד הביטחון למשרד ב-1994.

"עמדת צה"ל להסיר את התוכנית מסדר היום אינה ברורה לנו" מסר עו"ד אמיר זנדר, המייצג את בעלי הקרקע. "ראשית, הסמכות להורות על הפקדת התוכנית או הסרתה מסדר היום, מצויה אך ורק בידי הועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז מרכז. שנית, כמות המטוסים המרעישים מבסיס תל-נוף הצטמצם בחצי ואיתה הצטמצם גם הרעש באזור. לא בכדי אושרה להפקדה תוכנית לבניית כ-300 יחידות דיור על שטח של 246 דונם בקיבוץ גבעת ברנר, קיבוץ אשר ממוקם קרוב יותר לבסיס תל-נוף מאשר השטח המדובר. זאת ועוד, לעמדת צה"ל לא צורפה שום אסמכתא המצביעה על כך שאין כל שינוי במגבלות תחום הרעש הנובעות מבסיס תל-נוף. לאור מצוקת הדיור במדינת ישראל, ראוי שהנושא יזכה להתערבות אישית של שרי הממשלה לסיוע בהוצאת התוכנית אל הפועל".