היחלשות פלאפון פגעה בבזק: הרווח ירד ל-497 מיליון שקל

הכנסות בזק ירדו ב-12% ברבעון הראשון של 2012 ל-ל-2.4 מיליארד שקל ■ רווחי הקבוצה קטנו ב-16%

בדיוק שנה חלפה מאז "המפץ הגדול" בשוק הסלולר - כניסתן של הוט מובייל וגולן טלקום, שפתחה את השוק לתחרות. התוצאה: בשנה האחרונה נהנה הצרכן הישראלי ממחירים זולים הרבה יותר, והדבר מתבטא בתוצאות חברות הסלולר הוותיקות, שרווחיהן נחתכו בעשרות אחוזים.

מדוחות פלאפון, החברה הוותיקה בענף, עולה כי היא אמנם נפגעה פחות מהמתחרות, אך גם היא סוגרת רבעון נוסף של ירידה דו-ספרתית בהכנסות וברווח. הדבר משפיע לרעה גם על תוצאות החברה האם - קבוצת בזק, שפרסמה היום את דוחותיה לרבעון הראשון ב-2013.

קבוצת בזק, בשליטת שאול אלוביץ', שפעילותה כוללת את הפעילות הקווית, פלאפון, ספקית התקשורת ושירותי האינטרנט בזק בינלאומי, ואת חברת הלוויין yes, דיווחה על ירידה של 12.2% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל ל-2.4 מיליארד שקל.

ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) ירד ב-9.9% ל-1.1 מיליארד שקל והרווח הנקי קטן ב-14.6% ל-497 מיליון שקל. הירידה הייתה צפויה, וחלק מהאנליסטים אף הופתעו לטובה מתוצאות בזק. החברה גם חזרה על תחזיתה ל-2013, בסיכומה היא צופה רווח נקי של 1.7-1.8 מיליארד שקל ו-EBITDA של 4.25-4.35 מיליארד שקל.

"בזכות גיוון תחומי פעילותה, ומתוך אסטרטגיית המובילות, קבוצת בזק מציגה תוצאות כספיות מרשימות בתקופה של שינויים מאתגרים בשוק התקשורת", אמר היום אלוביץ', שמכהן כיו"ר החברה, והוסיף כי הוא משוכנע שבזק תשמור על מובילותה.

הפגיעה העיקרית היא כאמור בתוצאות פלאפון. הכנסות החברה, שנפלו ב-22.5% לעומת הרבעון המקביל, ירדו שוב מתחת לרף של מיליארד שקל, ל-964 מיליון שקל. ההכנסות משירותים נחתכו ב-14.4% לרמה של 714 מיליון שקל, וההכנסות ממכירות ציוד קצה נפלו ב-39% ל-250 מיליון שקל.

ה-EBITDA היה 295 מיליון שקל, ירידה של 26.6% ביחס לרבעון המקביל. לעומת זאת, התזרים מפעילות שוטפת עלה ב-20.4% ל-354 מיליון שקל.

ההשוואה לרבעון המקביל ממחישה את עוצמת השפעת השינויים בשוק, משום שהרבעון הראשון של 2012 עדיין לא כלל את המתחרות החדשות.

בסוף הרבעון היו לפלאפון כ-2.7 מיליון מנויים, ירידה של 4.7% ביחס לרבעון המקביל, ושיעור הנטישה עמד על 7.2%. ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU) ירדה ב-11.3%, ל-86 שקל. פלאפון נהנית מהכנסות של עשרות מיליוני שקלים ברבעון מהוט מובייל, שמתארחת על הרשת שלה, ובכך מתקזזת הירידה ב-ARPU.

yes צמצמה את ההפסד הנקי

"פלאפון מפתיעה לטובה יחסית כשהיא מאבדת רק 3 שקלים ב-ARPU, אך היא איבדה 59 אלף מנויים" אומר אורי ליכט, מנהל המחקר באי.בי.אי. "אובדן המנויים הגדול יכול להסביר חלק מהשחיקה הנמוכה יחסית בהכנסה הממוצעת, כנראה עקב מחיקה מסוימת של מנויים".

בפעילות בזק קווי, נמשכת מגמת השחיקה בטלפוניה לצד חוזק באינטרנט. הכנסות התחום הקווי הסתכמו ב-1.1 מיליארד שקל, ירידה של 5.8%, וההכנסות משירותי אינטרנט עלו ב-4.7% ל-310 מיליון שקל. ההכנסה הממוצעת למנוי עלתה ב-3.8%. ההכנסות האחרות, שכוללות מכירת נדל"ן ונחושת, הסתכמו ב-73 מיליון שקל. ה-EBITDA ירד ב-2.1% ל-702 מיליון שקל, והרווח הנקי נותר ללא שינוי - 348 מיליון שקל.

בעוד שמספר קווי הטלפון ירד ב-26 אלף לכ-2.2 מיליון, מספר לקוחות האינטרנט צמח בקצב מהיר והחברה הוסיפה 16 אלף מנויים, כך שבסוף הרבעון היו לה כ-1.2 מיליון לקוחות אינטרנט.

בזק בינלאומי סיכמה רבעון טוב עם עלייה של 4.2% בהכנסות ל-346 מיליון שקל; עלייה של 3.6% ב-EBITDA ל-87 מיליון שקל; ועלייה של 2.8% ברווח הנקי ל-37 מיליון שקל. בעוד ששוק השיחות הבינלאומיות נמצא בירידה, בזק בינלאומי מצליחה לצמוח בשוק האינטרנט.

ב-yes, למרות ירידה של 3.1% בהכנסות, החברה הצליחה לצמצם את ההפסד הנקי ברבעון ב-4.7%, ל-61 מיליון שקל. מספר המנויים עלה ב-2,000 לעומת הרבעון המקביל, ל-578 אלף - הישג עבור החברה המתחרה בהוט שמציעה אפשרות של טריפל (טלוויזיה, טלפון ואינטרנט).

בזק
 בזק