מחזיקים במשכנתא? גלו כמה תחסכו בעקבות הורדת הריבית

עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות: "זוגות צעירים עדיין רחוקים מחלום הדירה"

הפחתת הריבית ברבע אחוז עליה החליט נגיד בנק ישראל סטנלי פישר לפני שעה קלה (ב'), תפחית את ההחזר החודשי של המשכנתה הממוצעת בכ-100 שקל - מרמה של 4,240 שקל לרמה של 4,140 שקל בחודש. כך לפי נתוני AMG משכנתאות.

מדובר במשכנתא בגובה 800 אלף שקל, אשר נלקחה בריבית פריים לתקופה של 20 שנה. נוטלי משכנתאות דומות בהיקף של כ-500 אלף שקל יחסכו מעתה כ-60 שקל וישלמו 2,560 שקל במקום 2,650 שקל בחודש. יצוין שרצף הורדות הריבית חסך לנוטלי המשכנתה הממוצעת (של כ-800 אלף שקל) כ-295 שקל בהחזר החודשי.

ב-AMG משכנתאות אומרים כי בעקבות רצף הורדות הריבית, גדלה מאוד הכדאיות במחזור משכנתאות שנלקחו לפני שנים בודדות. מיחזור משכנתא שנלקחה לפני שנים בודדות יכולה לחסוך כ-10% מההחזר החודשי, ובסה"כ החיסכון יכול להגיע להיקפים של 60,000-80,000 שקל למשכנתה ממוצעת.

"זוגות צעירים עדיין רחוקים מחלום הדירה". כך אומר היום עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות בעקבות הורדת הריבית על-ידי נגיד בנק ישראל. לדבריו, "למרות שמאז שהנגיד החל בהפחתת הריבית, הריבית ירדה ב-1.75%, עדיין זוגות צעירים רחוקים מחלום הדירה".

לדברי קמינסקי, "שורת הצעדים והמגבלות שנקט בנק ישראל בשנים האחרונות לא תרמו להורדת מחירי הנדל"ן וצינון שוק המשכנתאות, אלא להיפך. במקרים רבים הצעדים דווקא יצרו חוסר ודאות ותחושה שיש למהר ולקחת משכנתה, מתוך חשש שיוטלו הגבלות נוספות בהמשך".

ב-AMG משכנתאות אומרים היום כי רצף הורדות הריבית מחייב את בעלי המשכנתאות הוותיקות לבדיקה מחודשת של תמהיל המשכנתה, ובהתאם למחזר את המשכנתה על מנת לחסוך עשרות אלפי שקלים.

לדברי קמינסקי, "לצערנו, מרבית הציבור מתייחס אל המשכנתה כאל אירוע חד פעמי כאשר התנאים בהם היא נלקחה יישארו זהים לאורך השנים הרבות עליהן היא נפרסת. נוטלי המשכנתאות חייבים להתייחס להלוואת המשכנתה כאל תיק השקעות אותו יש לעדכן על פי השינויים הכלכליים ועל פי השינויים בריבית ובמדד. בעקבות הורדות הריבית האחרונות, מי שאינו רוצה לזרוק לחינם עשרות אלפי שקלים, חייב לבדוק את כדאיות המחזור של המשכנתא".