תדמור: אם לא נייצא את הגז, המדינה תאבד כ-100 מיליארד דולר

יו"ר קבוצת דלק קידוחים אמר הערב ב"פגוש את העיתונות" כי הציבור ירוויח כ-100 מיליארד דולר מייצוא הגז ■ דרור שטרום: "בהתחלה הם מפחידים אותנו שהגז לא יצא מהאדמה ואם זה לא צלח אז עוברים לחלוקת מתנות"

בתוכנית "פגוש את העיתונות" ששודרה הערב בערוץ 2 התארחו הערב יו"ר קבוצת דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר גדעון תדמור, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר דרור שטרום וכתב "גלובס" לעינייני גז ונפט עמירם ברקת. השלושה דנו בסוגיית ייצוא הגז, על רקע האישור הצפוי של דוח ועדת צמח שמתיר לחברות הגז לייצא למעלה מ-50% מהגז.

במהלך הדיון אמר תדמור כי האינטרס של חברות הגז והממשלה הינו זהה וכי ייצוא של הגז יכניס לקופת המדינה כ-100 מיליארד דולר, וטען כי הייצוא הינו הדרך היחידה עבור המדינה לקבלת הסכום הזה.

דרור שטרום הממונה על ההגבלים העסקיים אמר בתגובה לדבריו של תדמור במידה וממשלת ישראל תאשר את ייצו הגז, אז הציבור בישראל יפסיד קרוב ל-400 מיליארד שקל. "אם מייצאים אז הציבור מפסיד 400 מיליארד שקל", אמר שטרום במהלך הדיון. שטורם אמר כי במקרה הזה יש שני צדדים למערכה, מצד אחד עומד מונופול ומצד שני נמצא הציבור בישראל.

הכתב לעינייני הגז והנפט של "גלובס" עמירם ברקת אמר שהדיון שמתנהל היום בישראל, דומה מאוד למה שקורה כעת בארצות הברית בשאלה של "מה לעשות עם עתודות הנפט" וציין שהשיח בנושא הזה הפך להיות פוליטי ולא כלכלי.

במהלך הדיון תקף תדמור את הדברים שאמרה יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' השבוע במהלך הדיון על הנושא בוועדת הכלכלה. תדמור טען שמדובר בדמגוגיה מצידה של יחימוביץ' ושמתנהל מסע הכפשות נגד ייצוא הגז.

"זו דמגוגיה לשמה. אנחנו היחידים שמשלמים בין 60%-75% מהתמלוגים", אמר תדמור על דבריה של יחימוביץ'. "הדרך היחידה להביא את ה-100 מיליארד דולר היא באמצעות הייצוא, זה גם יביא משקיעים חדשים ויאפשר חיפושים נוספים, ויקומו כאן מתחרים".

תדמור הביא כדוגמא את חברת וודסייד האוסטרלית. "יש חברה בשם וודסייד שרוצה לבוא ולהשקיע בתשתיות אבל חוסר הוודאות מונעת מהמתחרים הללו להיכנס לשוק". שטרום עקץ את תדמור על האמירה הזאת ואמר כי "המונופול דואג למתחרים שלו".

לקראת הסוף אמר שטרום כי בעברו, כשהיה הממונה על ההגבלים העסקיים,יצא לו לעבוד עם מספר מונופולים בשוק ולכולם הייתה את אותה הטקטיקה. "בזמנו היו לי עשרות דיאלוגים עם מונופולים, בהתחלה הם מפחידים אותנו שהגז יישאר באדמה, ואם זה לא מצליח אז עוברים לחלק מתנות", אמר שטורם.