הכפלת הארנונה על דירות רפאים - התגרות ביהודי התפוצות

חבל שמקבלי ההחלטות לא מבינים שמרבית הדירות הללו, שנמצאות בת"א ובירושלים, לא יועמדו לשכירות או למכירה, גם אם עלות החזקתן השוטפת תוכפל ■ דעה / עו"ד אמיתי ארליך

המהלך המוצע להטלת ארנונה כפולה על דירות רפאים הוא מהלך רע מאוד, בכמה אספקטים. נדמה שמחירי הנדל"ן המאמירים בלבלו מעט את דעתם של קברניטי המשק, או שאולי הם מושפעים מקול ההמון שמחפש אשמים. בכל מקרה, לטעמי מדובר בנדבך נוסף בבניית חומה בין מדינת ישראל לבין יהדות התפוצות.

אל ביטול הפטורים ממס שבח, מס רכישה והחמרת המימון, מצטרפת כעת גם גזירת הטלת ארנונה כפולה. כל אלו יגרמו באופן מיידי להפחתת הביקוש של תושבי חוץ לדירות בישראל. יש שיגידו שזה מהלך מבורך ומצוין, אבל בדיקה מעמיקה יותר תגלה שמדובר במהלך לקוי.

הפחתת הביקוש לדירות של תושבי חוץ תגרום למדינת ישראל נזק כלכלי ומדיני. נזק מדיני, שכן צמצום במספר תושבי החוץ שרוכשים דירה בישראל יביא בסופו של דבר להיחלשות הקשר בין תושבי החוץ למדינה - קשר אשר המדינה וגופים פרטיים משקיעים הון עתק בחיזוקו (ע"ע פרויקט תגלית). נזק כלכלי, שכן מדובר בדירות שנרכשות מכסף זר שנכנס לארץ. כל תושב חוץ שקונה דירה, מבלה בישראל הרבה יותר זמן מחברו שלא רכש כאן דירה. במהלך הביקורים התדירים שלו ושל משפחתו, אותו יהודי זר מוציא הרבה כסף על סחורות ושירותים בארץ, ולא פעם הדירה היא רק "טריגר" להוצאת כסף נוסף בישראל.

אני קורא שהמטרה של הכפלת הארנונה על דירות אלה איננה הפחתת הביקוש לדירות, אלא הגדלת היצע הדירות לשכירות. חבל שמקבלי ההחלטות לא מבינים שמרבית הדירות הללו, שנמצאות בת"א ובירושלים, לא יועמדו לשכירות או למכירה, גם אם עלות החזקתן השוטפת תוכפל. רוכשי דירות אלה הם אנשים אמידים, שרכשו דירה לשימוש עצמי ולא על מנת לגרוף ממה כמה לירות. יהודי עשיר שמשלם על דירה לפחות 2 מליון שקל ומוסיף על זה דמי ניהול לא נמוכים, ארנונה, ריהוט, ניקיון ושאר הוצאות גם בהיעדרו, לא יירתע מהכפלת ארנונה. כך ש"הרעיון המבריק" של השר גדעון סער לא יגרום להם לשחרר את הדירה אל השוק. יתרה מזאת, הביקוש לדירות יוקרה אלו קטן מאשר הביקוש לדירות הרגילות. במילים אחרות, לא אלו הדירות שיושכרו למחוסרי הדיור, לסטודנטים, או לזוגות צעירים.

ברמה הפרקטית של ההצעה, היא עשויה להיתקל בקשיים. ראשית, יש לאתר את הדירות הללו, מן הסתם, על בסיס צריכת מים וחשמל, אלא אם העיריות יפתחו קו מלשינון כמו מס הכנסה. אני לא רואה את הדבר הזה קורה כיוון שחברת חשמל אינה חייבת דין וחשבון על צריכת החשמל לאף אחד זולת לבעל הדירה. כל בעלים של "דירת רפאים" יוכל להנחות את המנקה שלו או את קרובי משפחתו או את השכן, לייצר צריכה מלאכותית של חשמל או מים, ואז לא ניתן יהיה לאתר את הדירה.

לסיום, על אף אופיה המיוחד של מדינת ישראל כמדינת לאום לעם היהודי, הרי שליהודי התפוצות אין לובי אצל המחוקקים, ולכן נוחתות עליהם הגזירות, במיסוי מקרקעין, במס הכנסה וכעת גם במיסוי המוניציפלי. מעניין לראות אילו פרשנויות נותנים מנהיגנו הנוכחים לדברי ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, שאמר במגילת העצמאות: "אנו קוראים לעם היהודי בכל התפוצות להתלכד סביב הישוב בעליה ובבניין".

הכותב הוא ראש מחלקת הנדל"ן במשרד עוה"ד גולדמן, ארליך, אדלשטיין