גורמים באוצר: יעל אנדורן פשוט "מחקה" את גל הרשקוביץ

(עדכון) - הרשקוביץ התפטר אמש מתפקיד הממונה על התקציבים באוצר ■ ההתפטרות - בגלל שמנכ"לית האוצר החדשה אנדורן לא רצתה את הרשקוביץ בתפקיד ובעצם הפכה לממונה בפועל על אגף התקציבים ■ גל של עזיבות קרובות של בכירים באוצר

הממונה על התקציבים גל הרשקוביץ הודיע אמש כי יעזוב את תפקידו עם אישור תקציב המדינה בכנסת בעוד כחודשיים, אך ל"גלובס" נודע כי בעצם מדובר בהתפטרות שלו.

ההתפטרות - בגלל שמנכ"לית האוצר החדשה יעל אנדורן לא רצתה את הרשקוביץ בתפקיד הממונה על התקציבים, ולפי גורמים באוצר, אנדורן "מחקה" את הרשקוביץ בשבועות האחרונים והפכה לממונה בפועל על אגף התקציבים, מה שכבר רמז על עתידו של הרשקוביץ.

בין המועמדים להחליף את הרשקוביץ, הוא יואל נוה, מנכ"ל הדואר, שעבד עם אנדורן בקדנציה הקודמת שלה באגף התקציבים. עזיבתו של הרשקוביץ מהווה את העזיבה השנייה ברציפות של ממונה על התקציבים אחרי שנתיים בלבד בתפקיד. גם אודי ניסן עזב את התפקיד מוקדם מהצפוי.

הרשקוביץ הוא לא הבכיר הראשון באוצר, שמינה השר הקודם יובל שטייניץ, ושצפוי לעזוב. גם שמו של עודד שריג עלה ברשימת הפורשים באוצר עוד השנה, וגם עתידו של הממונה על השכר קובי אמסלם לוט בערפל. גם רוני פרידמן, מנהל רשות החברות הממשלתיות הזמני, צפוי לעזוב.

שורה של צעדים

הרשקוביץ צפוי היה להשלים באוגוסט הקרוב קדנציה בת שנתיים בתפקיד, לאחר שמונה באוגוסט 2011, בעיצומה של המחאה החברתית. הרשקוביץ אמר אתמול (ב') כי לאחר שהתקציב אושר בממשלה גמלה בליבו ההחלטה להודיע על כוונתו לפרוש וכי ההודעה המוקדמת תאפשר לשר האוצר להיערך מבעוד מועד.

הרשקוביץ הוביל שורה של צעדים משמעותיים שכללו החלטה בינואר 2012 לעצירת המשך הפחתת מתווה המס. בחודש יולי 2012 הוביל העלאת מיסים בהיקף של כ-10 מיליארד שקל, וביצע קיצוצים נרחבים במטרה לשמור על תקרת ההוצאה.

בשנה האחרונה היה חבר בוועדת הריכוזיות שהקימה הממשלה, וכן שותף בגיבוש הרפורמות והתהליכים שנועדו להגברת התחרותיות במשק בתחום התעופה, הרכב, המזון, המלט וחשיפת המשק לייבוא.

שר האוצר יאיר לפיד הודה להרשקוביץ על תקופת כהונתו בתפקיד הקשה והשוחק כממונה על התקציבים, ושיבח את תרומתו בגיבוש התקציב ואישורו בממשלה. לפיד אמר כי הוא מתכוון להמשיך לעבוד עם הרשקוביץ באופן צמוד בחודשיים הקרובים כדי להבטיח את אישור התקציב בכנסת.