בעקבות חשיפת "גלובס": חנויות הסלולר זועמות על זאפ

"גלובס" חשף כי זאפ הנחה את חנויות הסלולר לפעול לפי כללים נוקשים בהצגת מחירי סמארטפונים באתר ■ מוכר בחנות: "אנחנו מפסידים, וזה יתגלגל ללקוחות"

מספר חנויות סלולר בישראל זועמות על ההנחיות החדשות באתר השוואות המחירים זאפ. אתמול (ב') נחשף באתר "גלובס" כי זאפ הוציאה מכתב לחנויות הסלולר, המנחה אותן לפעול לפי כללים נוקשים בהצגת המחירים באתר. למשל, לא לדרוש תוספת תשלום עבור צבע הסמארטפון, התקנת עברית ומחיר שונה של תת-גרסה. הנחיות אלה הגיעו בעקבות תלונות של צרכנים וגם חנויות.

המכתב, שנשלח כבר במהלך יום חמישי לחנויות, לא התקבל בהבנה רבה אצל המוכרים בשוק הסלולר, אשר רובם מרוויחים סכומי כסף נמוכים על כל מכשיר.

בפנייה ל"גלובס" מספר מוכר מחנות במרכז הארץ: "אני לפעמים צריך לשלם ליבואן ממנו אני רוכש את המכשיר תשלום שונה על צבע הסמארטפון, ואני לא יכול למכור את אותו דגם בכל הצבעים באותו מחיר".

למרות שבתיאוריה לא אמור להיות הבדל במחיר על צבע של טלפון, בעבר חלק ממפעילות הסלולר תימחרו במחיר שונה את עלות אייפון 4 הלבן.

אותו מוכר מספר כי נושא העברית בסמארטפונים מחייב ממנו תמחור שונה. עלות התקנת העברית על הסמארטפון גובה ממנו זמן מעבדה, ולכן הוא מציע את המכשיר ללקוחות שיודעים לבצע את ההתקנה לבד במחיר נמוך יותר מאלה שרוכשים עם עברית מותקנת. החלטה למכור את הסמארטפונים במחיר אחיד תחייב אותו לגבות את המחיר הגבוה מכולם ולא לעשות הפרדה כזו, כי הוא לא יכול להרשות לעצמו להפסיד.

"אני חושב שמוצדק לקחת כסף על זמן מעבדה או על שינויי מחיר שיש לי מול היבואן. במצב כרגע לקחו ממוכרי הסמארטפונים את מקור הפרנסה המשמעותי שלהם, שהוא בהתקנות העברית", אומר המוכר. עלות התקנת עברית בסמארטפון עומדת בדרך-כלל על כ-100 שקל.

לטענת המוכר, תהיה עליית מחירים בזמן הקרוב בסמארטפונים המופיעים בזאפ עד 150 שקל, ולאחר מכן המחיר ירד בחזרה למטה. "המפסידים מהמהלך הזה הן החנויות, דבר שיתגלגל גם ללקוחות", אומר המוכר.

תגובת זאפ השוואת מחירים: "ההנחיות החדשות נועדו לתת מענה הוגן לצרכן ולחזק את אמינות העסקה המתרחשת בין הצרכן לחנות בזאפ. בהתייחס לטענות שהובאו בידיעה זו - מכשירים סלולריים ברובם המכריע של המקרים נמכרים בשוק במחיר זהה בכל צבע וגרסה. איננו רואים סיבה להעמיס על הצרכן עלויות נוספות. אנו מאמינים כי הנחיות אלה מיטיבות עם הצרכן הישראלי הממוצע, אשר גרסת מכשיר אחרונה ובעברית הינה צורך בסיסי עבורו".