חשד: אב ובנו החייל העלימו הכנסות מהשכרת דירות בת"א

שמואל ואסף גדני חשודים כי רכשו נכסים בת"א במיליוני שקלים, ללא הסבר על מקורות המימון, והשכירו אותם מבלי לדווח על ההכנסות משכירות ■ רשות המסים מפתחת מערכת מחשוב שתצליב בין דיווחי הכנסות ודיווחים על רכישת נכסי נדל"ן

בקרוב המחשב יחליף את ה"מלשינון" האנושי: רשות המסים מפתחת בימים אלה מערכת מחשוב משוכללת אשר יבצעו הצלבות אוטומטיות בין הדיווחים על הכנסות לבין דיווחים על רכישות נכסי מקרקעין, ובכך למעשה יזהו העלמות מס והון שחור שמסתובב בשוק.

המערכת החכמה תוכל לזהות אי-התאמה בין סכומי ההכנסות המדווחים לבין היקף הכספים המושקעים ברכישות נדל"ן, ותאותת לרשות המסים אילו תיקים כדאי לבדוק.

כיום, בין היתר בשל כוח-אדם מוגבל, בוחנת רשות המסים באופן אקראי אחוז קטן מאוד מתיקי הנישומים מדי שנה, ומסתמכת במידה רבה על מידע שמעביר הציבור במסגרת ה"מלשינון", המכונה בידי הרשות "קו הצדק".

בסוף 2012 יצאה הרשות בקמפיין במטרה לעודד אזרחים לדווח לה על מעלימי מס, באמצעות הטלפון או האינטרנט, בתמורה לגמול על המידע המתקבל.

עד שתפותח מערכת המחשוב החדשה ותיכנס לפעולה, ואז כולנו נהיה חשופים אפילו יותר לעינה הבוחנת של הרשות, נראה כי ה"מלשינון" מתגלה ככלי אכיפה יעיל. על אף הביקורת שמתחו גורמים שונים על ה"מלשינון", במסגרתה נטען כי לא ראוי שרשות ציבורית תעודד אזרחים להלשין על חבריהם, מסתבר כי הציבור הישראלי לא נרתע מלדווח, והאפקטיביות של הפרויקט הולכת ועולה.

מאז החלה הרשות להפעיל את "קו הצדק" היא קיבלה כ-16,000 פניות, וזאת למרות שהקמפיין שהושק הסתיים לפני מספר חודשים.

חשד: העלימו הכנסות מהשכרת דירות

אמש (ב'), בעקבות מידע שהתקבל מה"מלשינון", הוארך בבית המשפט מעצרם של אב ובנו, שנעצרו בחשד כי רכשו נכסים בתל-אביב במיליוני שקלים ללא הסבר לכאורה על מקורות המימון, והשכירו אותם מבלי לדווח על ההכנסות משכירות.

החקירה נגד החשודים, שמואל וגדני (55) מחולון ובנו, אסף וגדני (27), סטודנט למשפטים מתל-אביב, נפתחה בחקירות מס הכנסה תל-אביב, בעקבות מידע שהתקבל כאמור במסגרת "קו הצדק", ונערכת כחלק ממבצע ארצי רחב-היקף של רשות המסים לטיפול במשכירי נכסים וקבלנים שאינם מדווחים על הכנסותיהם.

במסגרת המבצע נחקרו לאחרונה מספר משכירי דירות החשודים בהעלמת הכנסות בהיקף מצטבר של מיליוני שקלים.

מהבקשה להארכת מעצרם של החשודים עולה כי ביולי 2006 רכש אסף וגדני, חייל סדיר באותה עת, חלק מבניין ברחוב מונטיפורי בתל-אביב בסך של כ-2.3 מיליון שקל, ובמארס 2011 רכש בניין שלם בנחלת בנימין בתל-אביב בתמורה ליותר מ-10 מיליון שקל בהון עצמי, ללא הלוואות כלשהן, על-פי הצהרתו. בנוסף, התברר במהלך החקירה כי נרכשו מבנים נוספים על-ידי בני המשפחה.

ואולם, במסגרת החקירה התברר כי לחשודים אין מקורות הכנסה או מקורות מימון המסבירים את הרכישות ואת מקור הכספים.

ביקורת סמויה שנערכה באחד הנכסים העלתה כי הבניין מושכר כולו, חלקו בדמי מפתח וחלקו בשכר דירה מלא, בעיקר לעסקים, אך גם למגורים.

עם זאת, מרשות המסים נמסר כי בדוחות שמגיש החשוד שמואל וגדני לרשות הוא אינו כולל הכנסה כלשהי מנכס בית, ואילו אסף בנו אינו מגיש דוחות כלל ומעולם לא פתח תיק.

אתמול נערכו חיפושים בביתו של האב, נתפסו מסמכים אצל רואה החשבון המייצג אותו, ונגבו עדויות ממעורבים נוספים.

עוד עולה מבקשת המעצר כי החשוד שמואל וגדני "תיעתע" בחוקרים, לטענת הרשות, לא מסר להם את מספר הטלפון של בנו, התחמק מלתת תשובות לשאלות ושינה שוב ושוב את גרסתו בדבר עיסוקו; ואילו בנו מסר בחקירתו כי מי שעמד מאחורי העסקאות לרכישת הנכסים בנחלת בנימין ובמונטיפיורי הוא אביו.

במסגרת הדיון בהארכת המעצר טען בא-כוח החשודים כי הכסף לביצוע הרכישות הועבר אל החשודים ממשפחתם המורחבת והעשירה מאוד בטהרן. האב שמואל וגנדי טען עוד כי ברשות המסים "סימנו מטרה" ולא שאלו אותו בכלל מאיפה הכסף.