הטעות הגסה של יחימוביץ' בדיון בכנסת על יצוא הגז

יחימוביץ' אמרה כי אסור לישראל להיות כמו בריטניה, שערכה "מכירת חיסול" של מאגרי הגז שלה ואז נאלצה לייבא גז במחיר יקר יותר ■ האמנם?

בדיון בכנסת בשבוע שעבר הביאה מנהיגת האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ' את בריטניה כדוגמה למדינה שעשתה "מכירת חיסול" של עתודות הגז שלה לטובת יצוא, אך נאלצה בתוך זמן קצר לייבא מאירופה גז יקר בהרבה. ג'ינה כהן, יועצת לחברות אנרגיה ומרצה בטכניון, סבורה כי השימוש שעשתה יחימוביץ' בדוגמה זו היה מטעה.

"זה פשוט מצג שווא", טוענת כהן, ילידת בריטניה, שניהלה את המשרד של בריטיש גז בישראל עד לסגירתו ב-2006. בריטניה, מזכירה כהן, מצאה מאגרי גז בים הצפוני באמצע שנות ה-60 וחלקה אותם שווה בשווה עם נורבגיה. יצוא הגז הבריטי, אומרת כהן, החל רק כ-30 שנה לאחר מכן, ב-1998, כשנחנך מוליך הגז מבקטון בבריטניה לזיברוז' בבלגיה. נכון שארבע שנים אחר כך, ב-2002, החלה בריטניה לייבא גז באמצעות הצינור. ואולם הפרויקט הוקם מלכתחילה גם לצורך יבוא גז - ומשום כך הצינור תוכנן ונבנה באופן שמאפשר הזרמה דו כיוונית.

- אם הבריטים ידעו שהם עומדים לייבא גז, למה הם אישרו לייצא?

"הבריטים רצו להפוך לחלק מאזור הסחר החופשי של אירופה, מסיבות כלכליות וגיאופוליטיות. לכן, בימים שבהם היו לבריטניה עודפי גז במערכת היא ייצאה אותם ליבשת, ובימים שהיה מחסור היא ייבאה מהיבשת".

- בריטניה בעיניך היא מודל חיובי עבור ישראל?

"בריטניה היא מודל של שוק גז בוגר ומפותח היטב, וכעת היא נהנית מאחד משוקי הגז הנזילים בעולם, וכתוצאה מכך ממחירים שווים לכל נפש ומן הרמה הגבוהה ביותר של ביטחון אספקה אנרגטי".

- אז מה אנחנו יכולים ללמוד מהבריטים?

"שביטחון אנרגטי לא משיגים באמצעות עצמאות אנרגטית, כלומר בלאגור את מה שיש, כי אנרגיה מתכלה לא יכולה להיות פתרון בר קיימא. ביטחון אנרגטי מושג ע"י תלות אנרגטית הדדית או רב-צדדית, כלומר בשוק פתוח, מרובה שחקנים, שיש בו יבוא ויצוא. כפי שאמר ווינסטון צ'רצ'יל ב-1911, 'ביטחון וודאות אנרגטיים משיגים בעזרת גיוון, וגיוון בלבד'. מעבר לביטחון האנרגטי יש ליצוא תועלות נוספות, כלכליות וגיאופוליטיות. ניצול נכון של תועלות אלה יכול להיות השקעת הכסף בקרן שתאפשר לדורות הבאים לרכוש את מקורות האנרגיה שיהיו זמינים בעתיד כשהמקורות המקומיים יידלדלו.

"במישור הגיאופוליטי גז יכול לייצר קשרי גומלין בין מדינות. כולם מדברים על תלות אירופה בגז הרוסי אבל לצדה יש תלות הפוכה של רוסיה באירופה בתור צרכן מרכזי של הגז שלה. אם ישראל תשקיע כמה מאות מיליוני דולרים על מנת להפוך את כיוון הזרימה בצינור למצרים, ניתן יהיה לצפות לשיפור היחסים. הקו זה יוכל לספק גז ללבנון וירדן, שרק החודש פרסמו מכרזים לרכישת 3.5 מיליון טון גט"ן (LNG) לשנה".

- ממי עוד יש לנו ללמוד?

"מהולנד, שמוכרת כאן רק בהקשר של 'המחלה ההולנדית'. למרות שהולנד החזיקה בשדה גז ענקי בשם גרוניגן, היא הנהיגה ב-1973 מדיניות שתמרצה פיתוח של שדות קטנים ובכך הגדילה את עתודות הגז שלה ב-2,400 מיליארד מ"ק (BCM). פיתוח שדות קטנים כמו שמשון ודלית ויבוא מעזה מרין לבדם יכולים להגדיל את העתודות המוכחות ב-55 מיליארד מ"ק".