ח"כ סתיו שפיר: "לחשוף מיד הפרוטוקולים של ועדת צמח"

שפיר: "לא ייתכן שמידע חיוני בסוגיה הקריטית הזו, שתשפיע על כלכלת ישראל לעשורים, יוסתר מעיני הציבור"

ח"כ סתיו שפיר (העבודה) פנתה היום (ד') לשר האנרגיה והמים, סילבן שלום, בדרישה לחשוף בהקדם את הפרוטוקולים של ועדת צמח בעניין משק הגז הטבעי. "בימים אלו מתקבלות ההחלטות המשמעותיות לגבי מדיניות ייצוא הגז, בממשלה ובכנסת. ממשרדי האנרגיה והמשפטים נמסרים בנושא רק תירוצים. לא ייתכן שמידע חיוני בסוגיה הקריטית הזו, שתשפיע על כלכלת ישראל לעשורים, יוסתר מעיני הציבור," אמרה שפיר.

שפיר מתייחסת בפנייתה מהיום למקרים נוספים של חשיפת מידע לציבור, בין היתר דוח מנהל הכנסות המדינה. "את ההוכחות להשלכות של הסתרת מידע שכזה מעיני הציבור גילינו פעמים רבות בחודשים האחרונים. רק לפני שבועיים, לאחר שדרשתי משר האוצר לפרסם את דוח מנהל הכנסות המדינה, נחשפו לציבור הנתונים אודות הטבות המס השערורייתיות שניתנו לחברות הגדולות ועל הפערים הדמיוניים בין המאיון העליון למעמד הביניים", ציינה שפיר.

שפיר הוסיפה כי "לפני כמה שבועות, לאחר חשיפת הפרוטוקולים של ועדת טרכטנברג, ראינו כיצד פרסום תמלילי הדיונים של ועדה לאומית עשוי להשפיע דרמטית על הבנת הסוגיה ועל עיצוב השיח הציבורי בנושא. שוב ושוב הקואליציה מנסה להסתיר מעיני הציבור מידע חשוב מאין כמוהו. בכוונתי להגיש בימים הקרובים תיקון לחוק חופש המידע, שיחייב רשויות ציבוריות לפרסם כל מידע הנמצא ברשותן, אלא אם מתקיים חריג מיוחד, במקום המצב הקיים כיום בו מפרסמים רק מידע שהוגשה לגביו בקשה מיוחדת.

"מדוע משרד האנרגיה דוחה את הפרסום? האם השר חושש שהציבור יגלה מידע שסותר את המלצות הועדה השערורייתיות? חבל שהמשרד לא חשף את הפרוטוקולים ביוזמתו, ואילץ את הציבור לפנות אליו באמצעות בתי המשפט. אני קוראת לשר האנרגיה סילבן שלום להזדרז ולפרסם את הפרוטקולים כעת, במהירות האפשרית, ולא להמתין לכך שבית המשפט יחייב אותו לחשוף אותם או שהכנסת תקבע הוראות לנושא. המידע שייך לציבור".

ועדת צמח קבעה כי לצרכי המשק הישראלי יש להשאיר בכל זמן נתון כמות מינימלית של 450 BCM גז טבעי, וכי בכל שלב שבו יש כמות גדולה מהכמות הזו ניתן יהיה לייצא גז.

בדיון בכנסת על יצוא הגז לפני כשבוע אמרה יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' כי "העמימות של המלצות ועדת צמח היא מכוונת. איזו סיבה יש לא לחשוף את הפרוטוקולים של הוועדה? הפארסה שהתרחשה כאן היא רק דוגמה. אנחנו כבר מזמן יודעים שתשובה מכר את עתודות הגז של 'תמר' לפוטין. יש דבר מאד פשוט לעשות והוא לא לקבל עכשיו החלטה. מה בוער לראש הממשלה להחליט עכשיו? אין כאן שום סיבה אמיתית למעט לחצים כבדים של חברות הגז. זו החלטה דרמטית מדי כדי לקבל אותה בחופזה. זה נוגע לכל רכיב בחיינו. צריך לשים את מסקנות וועדת צמח בצד ולדחות את ההחלטה בחמש שנים עד שנראה שצרכי המשק ימולאו".