שר החוץ של אזרבייג'אן: "אנחנו דוגמא ליחסים בין מדינה מוסלמית לישראל"

בביקור היסטורי ראשון של שר חוץ אזרי בישראל אמר שמעון פרס: "אזרבייג'אן נוקטת במדיניות אמיצה, מיקומכם הגאוגרפי הופך את אזרבייג'אן למדינת מפתח באזור"

שר החוץ של אזרבייג'ן, אלמאר ממאדיארוב, חתם ביקור בין שלושה ימים בישראל, במהלכו פגש את נשיא המדינה שמעון פרס, את ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו, את יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, את סגן שר החוץ זאב אלקין, את יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אביגדור ליברמן, את ראש המועצה לביטחון לאומי יעקב עמידרור, וכן בכירים נוספים.

מדובר בביקור היסטורי ראשון של שר חוץ אזרי בישראל, מאז תחילת כינון היחסים בין שתי המדינות לפני כ-20 שנים. ישראל רואה באזרבייג'אן בעלת ברית חשובה וידידת אמת ומתוך כך פועלת מול אזרבייג'אן לחיזוק והעמקת היחסים האסטרטגיים במגוון רחב מאוד של תחומים: בתחום המסחר קיים היקף סחר של כ-125 מיליון דולר לשנה בין שתי המדינות, בתוספת הסחר באנרגיה, היקף הסחר אף מגיע ל-3 מיליארד דולר בשנה. יש לציין כי באזרבייג'אן, הגובלת באיראן, רוב מוסלמי אולם המדינה מגדירה עצמה כמדינה חילונית.

במהלך הביקור התמקדו השיחות בין ישראל לאזרבייג'ן בקידום היחסים הבילטראליים בתחומי המדיניות, הכלכלה, האנרגיה, הסחר והתרבות וכן בנושא תהליך השלום במזרח התיכון, וסביב שתוף הפעולה בין המדינות בארגונים בינלאומיים, על רקע חברותה הנוכחית של אזרבייג'ן במועצת הביטחון של האו"ם. המשלחת ביקרה גם בחברות הי-טק ישראליות במטרה לבחון אפשרויות לשיתוף פעולה בתחום זה.

בפגישתם, אמר נשיא המדינה, שמעון פרס, לשר החוץ האזרי כי "אזרבייג'אן נוקטת במדיניות אמיצה - שואפת ליצור את היחסים הטובים ביותר עם שכנותיה, אך בו בזמן להישאר עצמאית ובלתי תלויה. מיקומכם הגאוגרפי הייחודי הופך את אזרבייג'אן למדינת מפתח משמעותית ביותר באזור. אתם נוקטים עמדה ברורה נגד טרור ונגד מלחמה, ומנסים לקדם שלום באיזור, שאינו לגמרי נקי מטרור ואלימות". בתום הפגישה סיכמו השניים על המשך העמקת והרחבת הקשרים בין שתי המדינות. כמו כן שיגר הנשיא פרס בתום הפגישה הזמנה רשמית לנשיא אזרבייג'אן אילהם אלייב, לביקור ממלכתי בישראל.

בסוף השבוע שעבר התייחס דוברו של שר החוץ האזרי, אלמן אבדולייאב, בשיחה עם משלחת כתבים ישראליים שביקרה בבאקו, לפרסומים על פיהם אזרבייג'ן תאפשר הצבת בסיסים צבאיים ישראליים לקראת תקיפה באיראן והביע הסתייגות מוחלטת לאפשרות של תקיפה צבאית.

"לא נוחה לנו המתיחות בין ישראל לאירן ואנחנו מקווים שהעימות יסתיים בדרכים דיפלומטיות, לדעתנו הסנקציות הכלכליות עובדות", אמר דוברו של השר, שהביע התנגדות נחרצת לכל פיתרון צבאי בסוגיה האיראנית. "אנחנו מתנגדים לכל פתרון צבאי למתיחות הקיימת באזור", המשיך אבדולייאב, "אם המאמצים הדיפלומטיים לא יצליחו, צריך להכפיל ולשלש אותם. אנחנו פועלים לטובת כל תושבי האזור".

"אנחנו הדוגמא ליחסים בין מדינה מוסלמית לישראל. בכל מקרה גם אם ארה"ב או ישראל רוצות לתקוף, אזרבייג'ן תהיה חופשית ונטראלית ולא תהיה מוכנה להוות בסיס למלחמה על אדמותיה. צריך להבין שמי שיפגע ראשון זה העם שלנו ואנחנו לא רוצים בכך", הוסיף.

בהתייחס לקהילה היהודית המקומית אמר דובר שר החוץ האזרבייג'ני כי "אזרבייג'ן בטוחה היום יותר משהיא הייתה אי פעם. הקהילה היהודית מרגישה לא רק חלק אינטגראלי מהמדינה אלא אף גאה לייצג את המדינה בכל העולם".