"37 מיליארד שקל יותר": למה יאיר לפיד מסתיר חישובים?

שר האוצר טען כי "אם יורידו לישראל את דירוג האשראי, נצטרך לשלם הרבה יותר ריבית על החוב הלאומי" ■ אולי במקום להציג נתונים אופטימיים מדי, או מספרים פסימיים מדי - אולי פשוט תחשפו את החישובים שלכם?

אפשר להגיד הרבה דברים על שר האוצר יאיר לפיד, אבל את הקשר שלו עם הבוחר אי אפשר לקחת ממנו. בין מסיבת עיתונאים לפוסט בפייסבוק, הוא גם ייסד את ז'אנר "הראיון העצמי", שבו יאיר העיתונאי תוקף את לפיד שר האוצר בשאלות ובטענות שעלולות לבוא מכיוון הציבור. פרט קטן בראיון העצמי הזה צד את עינינו:

"אני לא רוצה לתת יותר מדי דוגמאות עם מספרים, אבל אתן דוגמא אחת", כותב לפיד השר, "אם לא היינו עושים עכשיו את כל צעדי הייצוב האלה, דירוג האשראי שלנו היה יורד. הבעיה היא שהמילים 'דירוג אשראי' נשמעות לאנשים משעממות מאוד, כי הם לא מכירים את הסיפור מאחוריהן". "מה הסיפור?", שואל יאיר העיתונאי. "אם יורידו לנו את דירוג האשראי לרמה שהייתה בישראל לפני עשר שנים", משיב לפיד השר, "נצטרך לשלם הרבה יותר ריבית על החוב הלאומי". "כמה יותר?", מקשה יאיר העיתונאי. "37 מיליארד שקל יותר", משיב השר.

המספר הזה נשמע לנו קצת מוזר: הרי דירוג האשראי של ישראל גבוה יחסית, והריבית שהמדינה משלמת בגינו נמצאת בשפל של כל הזמנים. ביררנו עם גורם בכיר בשוק ההון בכמה צריך לרדת דירוג האשראי כדי להגיע לסכום הריבית שעליו מדבר לפיד. "הרבה מאוד", הוא השיב. "כמה הרבה?", הקשינו. "התשואה על האג"ח צריכה לעלות ביותר מ-7.5%", השיב והבהיר: "הסיכוי שזה יקרה רק בגלל הורדת דירוג נמוך עד לא קיים".

פנינו לשר האוצר ושאלנו איך הגיע לחישוב. בסביבתו לא הלכו סחור-סחור וסיפקו לנו תשובה כנה: המספר הגיע הישר ממחשבוני אגף התקציבים. כדי להבין איך הם הגיעו לזה פנינו לדוברות משרד האוצר ומשם נמסרה לנו התשובה הבאה: "מדובר בהערכה על בסיס הגירעון, הקובעת עלויות מימון להלוואות בתנאי שוק המשתנים לרעה בעקבות אי נקיטת צעדים מתבקשים, וערעור האמינות של הכלכלה הישראלית ברחבי העולם".

על רקע התשובה הזאת יש לנו עצה בשביל האוצר: אולי במקום להציג נתונים אופטימיים מדי, באופן שבין היתר הביא אותנו למצב שאנחנו נמצאים בו כיום, או להציג מספרים פסימיים מדי כדי להצדיק שורה של גזירות שנויות במחלוקת - אולי פשוט תחשפו את החישובים שלכם? כך אולי המספרים יראו אמינים.