נערכים לשביתה: הנה התוכנית המיוחדת להפעלת הנמלים

משרד התחבורה אישר את תכנית ההיערכות שהכינה חברת נמלי ישראל למקרה של השבתה ממושכת של נמלי אשדוד וחיפה: הפעלה מוגברת של שלושה נמלי ים קטנים ומעבר רבין בגבול ירדן-ישראל

המדינה תפרסם במקביל מכרזים להקמה ולהפעלה של הנמל החדש באמצעות זכיין פרטי, כך החליט שר התחבורה ישראל כץ. על-פי הודעת דובר משרד התחבורה המכרזים יפורסמו ב-1 ביולי ורק כמה ימים קודם לכן תתקבל ההחלטה האם הנמל יוקם באשדוד (תכנית נמל הדרום) או בחיפה (תכנית נמל המפרץ).

במקביל להחלטה על פרסום המכרזים, אישר כץ את תכנית ההיערכות שהכינה חברת נמלי ישראל למקרה של השבתה ממושכת של נמלי אשדוד וחיפה. בהודעת דובר משרד התחבורה נאמר כי ההידברות בין הממשלה להסתדרות וועדי העובדים בנמלים תתחיל רק לאחר "ביצוע המכרזים" ותעסוק בנושאים כמו שדרוג הנמלים וזכויות העובדים ולא על עצם פתיחת נמלים חדשים.

תכנית ההיערכות של המדינה להשבתת נמלי אשדוד וחיפה כוללת הפעלה מוגברת של שלושה נמלי ים קטנים ומעבר רבין בגבול ירדן-ישראל. מדובר בנמל חדרה, המשמש בשגרה את חברת החשמל לפריקת פחם עבור תחנת הכוח, נמל המספנות הפרטי במפרץ חיפה שבבעלות גולדבונד של שלמה שמלצר, שלומי פוגל וסמי קצב, ונמל אילת שנמכר לאחרונה לפפו ספנות של האחים נקש.

על-פי התכנית שהציג מנכ"ל חנ"י שלמה בריימן, מטענים המיועדים לישראל ייפרקו בנמלים באגן הים התיכון כמו יון, קפריסין וטורקיה ויובלו משם לנמל חדרה באמצעות אניית מכולות קטנה בת 200 מכולות.

נמל אילת יופעל בדרך דומה ויקלוט סחורות שייפרקו בנמל עקבה, דרך מסוף הגבול רבין בערבה. נמל המספנות יתוגבר בשני מנופים נוספים ושתי גוררות במידה ועובדי נמל חיפה ימנעו מתן שירות באמצעות גוררות הנמל.

ההחלטה הדרמטית של כץ נותנת אור ירוק לתוכניות שהוכנו על-ידי חברת נמלי ישראל במשך זמן רב. בשנים האחרונות קידמה חנ"י את אישור תוכניות הקמת הנמלים בוועדות התכנון והכינה את המכרזים להקמת הנמל ולהפעלתו.