אטיאס: "נערי האוצר עושים סיבוב על שר חדש"

אטיאס אמר את הדברים בטקס פרידה שערכה לו התאחדות הקבלנים ■ האוצר: "אטיאס הוא האחרון שיכול להתחבא מאחורי תירוץ נערי האוצר כדי להצדיק את כישלונו"

"ניסיתי לפתור את מצוקת הדיור בתקופה קשה עם הרבה מכשילים מבית ומחוץ" - כך אמר הערב שר השיכון לשעבר, ח"כ אריאל אטיאס (ש"ס), בטקס פרידה ממנו, שפתח הערב (ד') את כנס הנדל"ן השנתי של התאחדות הקבלנים במלון "הרודס" באילת.

"הטעות הכי גדולה שלי היתה שלא מיקדתי את הלחץ הפוליטי הרב שהיה לנו, ב-4 הדברים החשובים בבת-אחת: ידיים עובדות, הסרת חסמים, מימון והיתרי הבנייה. באגף התקציבים במשרד האוצר כל הזמן אמרו לי שלא טוב לטפל בכל הדברים בבת אחת, ושעדיף לטפל בכל דבר בנפרד, ואני לא הערכתי את עוצמת הסיבוב שעשו עליי באגף התקציבים. הם הבהירו לי בחדרים סגורים, גם בנוכחות ראש הממשלה, שאם לא אלך בקו שלהם, הם יתדרכו את התקשורת שאני פועל למען חרדים, ובקטע הזה הם הצליחו, ואני הפסדתי".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "אטיאס הוא האחרון שיכול להתחבא מאחורי תירוץ נערי האוצר בכדי להצדיק את כישלונו. אטיאס היה זה שמנע את הכנסת סעיף כושר השתכרות ברכישת דירה המחיר למשתכן - העיוות הגדול ביותר שהכשיר את הוזלת הדירות לחרדים על פני כלל האוכלוסיה".

בטקס הפרידה מאטיאס, אמר נשיא התאחדות הקלבנים ניסים בובליל כי "אטיאס היה שר השיכון הכי טוב שהיה לעם ישראל. אני אומר באחריות שהוא דאג לכל עם ישראל ולא למגזר מסוים. התקווה היא ששר השיכון החדש יהיה יותר טוב".

אטיאס התייחס לדברים וציין כי "לא היתה לי שום כוונה להפלות אף אחד, כל מה שעשיתי היה לטובת כלל הציבור. הצלחנו גם למתן את עליות המחירים ב-2011. ועכשיו, במקום לפתור את ארבע הבעיות המרכזיות, ממציאים לנו קבינט דיור שהמשמעות שלו היא שמקימים משרד שיכון קטן בתוך משרד האוצר. אין לקבינט סמכות לקבוע בנושא שיווק קרקעות, בנושא האשראי, או הריבית, והוא כנראה יעסוק בהסרת חסמים ובחלום של לפיד לשווק 150 אלף יחידות להשכרה על קרקעות שלא קיימות. אלה חלומות שנאמרו במערכת בחירות ובזמן קצר כולם ראו שהתפוגגו".

אטיאס התייחס לגזירות הכלכליות בתקציב החדש, הנוגעות לשוק הדיור, ביניהן הטלת מס רכישה על משפרי דיור מהשקל הראשון, ועל ביטול המענקים לרוכשי דירות בפריפריה שיזם אטיאס. "נערי האוצר עושים סיבוב על שר אוצר חדש. בשבוע הבא נגיש הצעת אי אמון, על היוזמה של האוצר לחייב משפרי דיור במס רכישה מהשקל הראשון. מדובר פה במס על מס, וזה על גבול הגזל. אדם שילם כבר מס רכישה פעם אחת, צריך פתאום לשלם מס רכישה פעם שניה? זו בשורה למעמד הביניים? גם לי הציעו את ההצעה הזאת ואמרתי שאין מצב.

אטיאס הוסיף ואמר כי "עלה לי בדמים להוציא לפועל את המענקים בפריפריה שחיייבת תמריצים, והממשלה החליטה באישון לילה לבטל אותם. מה הבשורה בזה לפריפריה? אני מחפש בתקציב החדש מחולל צמיחה אחד בדיור ולא מוצא. במקום תמריצים לקבלנים שייבנו, מטילים עליהם מס אם הם לא ייבנו, בלי לקחת בחשבון בכלל שלוקח שנה וחצי להוציא היתר בנייה בישראל. אני מצטער שלא התעקשתי במסגרת רפורמת המרפסות, על הפרדת הרפורמה בהיתרי בנייה מהרפורמה בתכנון. הרי 50% מפוטנציאל היתרי הבנייה באזורי הביקוש, נמצאים על קרקע פרטית, והכח נמצא בידיים של מהנדסי עיר שיחליטו להנפיק היתר בנייה בתוך שלושה חודשים".

"למה בעולם של פינוי בינוי, יש רק ויכוחים ודיבורים, לגבי הקמה של ועדה מיוחדת לפינוי בינוי בוועדות המחוזיות?", תוהה שר השיכון לשעבר. "אם המדינה עשתה וד"ל על קרקע מדינה, שתעשה גם וד"ל לפינוי בינוי. הרי זה פיתרון שלא מבזבז קרקע, משביח אותה, והסיכוי היחיד לשפר את מצבן של האוכלוסיות החלשות. וזה לא רק בפינוי בינוי ככה, גם בתמ"א 38, עד היום בירושלים למשל לא מקדמים תמ"א. כשנכנסתי לתפקיד לא התמקדתי בזה וזו טעות. יצרתי ויכוחים על מענקים והנחות על קרקעות, והייתי צריך להתמקד גם בזה. עכשיו לא צריך להמציא גלגל, צריך לקדם את היתרי הבנייה. הצעתי שבקרקעות פרטיות גדולות שיש בהן גם בעלות של המדינה, יכנסו לוד"ל והממשלה התנגדה.

לדברי אטיאס, "מחנות צה"ל זה פיתרון שייקח שנים, מה בטווח הקצר? בטווח הקצר חייבים לטפל בהיתרי הבנייה, בנושא המימון, בידיים עובדות ובועדות התכנון. צריך להזרים כסף להסרת חסמים. ראית שעכשיו הודיעו על הוצאת התרי בנייה לקרקע בראש העין. הקרקע הזאת שווקה ב-2010, אחרי שבעיתונים כתבו שהחסמים לשיווק הקרקע הוסרו. אז למה לקח שלוש שנים להוציא היתרי בנייה? בגלל שמקבלים פה החלטות ולא פועלים מספיק כדי לבצע אותן וכדי שהן יבוצעו הכתובת היא שר האוצר. מה הבשורה היום לציבור? קבינט דיור? פרויקטים להשכרה שייקח עוד שנים לממש אותם? מה עם פתרונות לעכשיו?"

אטיאס נשאל גם לגבי גורלה של העיר חריש, שתכנונה ושיווקה קודם בקדנציה שלו, בתכנון המתאים למגזר החרדי, אך נראה כי לא בטוח שזהו המגזר שיתגורר בה בסופו של יום. "חריש זו קרקע שארבע שנים ניסו לשווק, ותכננו אותה כך שתתאים גם לחרדים כמו לכל ציבור אחר, והמכרז היה פתוח לכולם. לחרדים וחילוניים כאחד. בשורה התחתונה מי שיקבע מי יגור בחריש זה הציבור. והבנקים כרגע חוששים לתת מימון לפרויקטים שם כי לא ברור להם מי נגד מי, ומי יגור שם. כרגע נראה שרוב הרוכשים בחריש הם מהמגזר החרדי".

אטיאס התייחס גם להמשך דרכו הפוליטית וציין "רציתי להישאר שר שיכון לא כי החיים קלים במשרד הזה, אבל אני אגיע לאן שהקב"ה יוביל אותי. הצעתי לשר הנוכחי שאם לא יפעיל את כוחו הפוליטי, ולא כדי לבנות עוד מאחז בהתנחולויות, אלא כדי לנענע את האוצר, זה לא יילך. אנשים האמינו ללפיד, וכל מה שאמר עשה הפוך ועם ריבית. במקום לפתור את מצוקת הדיור הוא הניף עליה גרזן, כי הוא פשוט לא מבין את התחום. בסוף, מעמד הביניים הוא שסובל הכי הרבה. לפיד אמר שלא יהייה כמו הפוליטקאים הישנים, שמטילים מס על מעמד הביניים, וזה בדיוק מה שעשה. ועל השכבות החלשות הוא בכלל לא דיבר. איזו בשורה נתן התקציב בנושא הדיור הציבורי? כלום".

על המאבק של לפיד בסוגיית מימון המגזר החרדי אמר אטיאס: "כל הסיפור של החרדים הוא מיליארד שקל. ולפיד בנאום הראשון בכנסת, כשראה שהרשת החברתית שהעלתה אותו לשלטון בדרך להוריד אותו, האשים את החרדים ויצר שנאת אחים. אבל אנחנו החרדים נופלים פעם אחת. לפיד נאם במליאת הכנסת שוב השבוע, וניסה לחרחר ריב, והפעם לא ענינו לו, כדי לא לשחק לידיים שלו ועכשיו האויב החדש שלו זה הוועד של הנמלים".

בהתייחס למחירי הדיור ציין אטיאס כי הוא אינו אופטימי לאור צעדי הממשלה הנוכחיים. "המחירים יכולים לרדת אם יפעלו נכון וכרגע לא פועלים נכון. אני לא רואה פעולה להגדלת היצע, קצב הנפקת היתרי בנייה או בנושא מצוקת האשראי ולכן כרגע המחירים לא יירדו. הכעס הרב של הציבור על לפיד נגרם בגלל הפער הבלתי נתפס בין ההבטחות שלא יעשה צעדים שיפגעו בציבור, ובפועל אלה בדיוק הצעדים שעשה. גם לפני 4 שנים, היה בור של 52 מיליארד שקל בתקציב המדינה שכולם הספיקו לשכוח. אבל אז גם היו מנועי צמיחה בתקציב. היום אין מנועי צמיחה בתקציב החדש. רק גרזנים ולא גזרים".