כלכלני לאומי: ריבית בנק ישראל עשויה להמשיך ולרדת

כלכלני בנק לאומי, בסקירה שפורסמה היום: "הורדת הריבית - בפרט אם יתחדש התיסוף בשער החליפין של השקל, זאת על רקע היקף ההתערבות הנוכחי בשוק המט"ח, שהוא מצומצם יחסית לעבר"

ריבית בנק ישראל עשויה להמשיך ולרדת, כך מעריכים כלכלני בנק לאומי בסקירה שפורסמה היום (ה').

"אנו מעריכים כי בנק ישראל עשוי להמשיך ולהוריד את הריבית, בפרט אם יתחדש התיסוף בשער החליפין של השקל, זאת על רקע היקף ההתערבות הנוכחי בשוק המט"ח, שהוא מצומצם יחסית לעבר. כמו כן, המשך חולשה של נתוני הצמיחה המקומית עשויה לתמוך בהחלטה זו", לשון הסקירה.

בלאומי מתייחסים, כמובן, להורדת הריבית המפתיעה של פישר את הריבית ל-1.5% בשבוע שעבר, וכן לפרוטוקולי הפגישה בה התקבלה ההחלטה האמורה, אשר פורסמו אתמול.

מהפרוטוקולים האמורים עולה, כי בנק ישראל היה קרוב מאוד להוריד את הריבית ב-0.5% בהחלטת הריבית המפתיעה בשבוע שעבר - אך הנגיד סטנלי פישר הכריע את הכף וקבע כי הריבית תרד ב-0.25% לעת עתה. מדובר היה בישיבת ריבית מיוחדת, שנערכה ב-12-13 במאי.

"לראייתנו הכלים המוניטאריים מוגבלים ביכולתם לטפל בהשפעה של הזרמת הגז על שער החליפין לאורך זמן וככל שהכוחות לתיסוף יתגברו, קובעי המדיניות הכלכלית יידרשו לפתרונות המתאימים יותר לבעיה בסיסית וארוכת טווח של התחזקות השקל ופגיעה בתחרותיות היצוא", כותבים בלאומי.

"במילים אחרות, נושא שער החליפין, כמו גם נושאים אחרים (בעיית מחירי הדיור לדוגמא), דורשים שילוב של כלי המדיניות המוניטארית והפיסקאלית. אחד מכלי המדיניות הממשלתית שניתן היה להתחיל להפעיל עוד בשנים 2009-2010 הוא הקמה של קרן הון ממשלתית לטיפול בהכנסות הממשלה מגז, זאת בכדי לבצע השקעות בחו"ל", סיכמו.