בנק ישראל העדיף את "טובת המשק" על מחירי הדיור

הבנק כמעט הוריד את הריבית ב-0.5% בשבוע שעבר - אך פישר הסתפק ב-0.25% בסופו של דבר ■ בנק ישראל מעריך: תוכנית רכישות המט"ח הקבועות תסתיים בשנת 2018, עם הפעלת "קרן העושר"

בנק ישראל היה קרוב מאוד להוריד את הריבית ב-0.5% בהחלטת הריבית המפתיעה בשבוע שעבר - אך הנגיד סטנלי פישר הכריע את הכף וקבע כי הריבית תרד ב-0.25% לעת עתה. כך עולה מהפרוטוקולים מישיבת הריבית המיוחדת שנערכה ב-12-13 במאי.

החשש מהאטה בצמיחת המשק היה הגורם המרכזי להורדת הריבית ודחק הצידה את מחירי הדירות שממשיכים לעלות. מהפרוטוקולים עולה כי בבנק ישראל חוששים מהשפעת ההאטה בצמיחה הגלובלית וייסוף השקל על המשק הישראלי, ולפיכך הוחלט לנקוט בצעד החריג.

כזכור, בשבוע שעבר החליט בנק ישראל לחתוך במפתיע את הריבית במשך ב-0.25% ל-1.5% ולהפעיל תוכנית רכישות מט"ח למשך שנים על מנת להסיט את השפעה הזרמת הגז מ"תמר" על שער החליפין. החלטת הריבית פורסמה שלא במועד הקבוע והקפיצה את הדולר מול השקל.

מהפרוטוקול שפורסם היום עולה כי בבנק ישראל מעריכים שהתוכנית הקבועה לרכישות מט"ח תסתיים בשנת 2018, אז תיכנס לפעולה "קרן העושר" הממשלתית שתקלוט את רווחי המדינה מתגליות הגז ותשקיע אותם.

מלבד התחזקות השקל, היו גורמים נוספים שהשפיעו על החלטת בנק ישראל, כגון הורדת הריבית בגוש האירו ל-0.5%, צעדים מוניטריים מרחיבים מצד בנקים מרכזיים בעולם, האטה בצמיחה הגלובלית ועלייה של 4% בלבד בגביית מס הבריאות ע"י ביטוח לאומי (מה שמצביע על האטה בגידול בתשלומי שכר).

בדיון שנערך בקרב חברי הוועדה המוניטרית - פישר, פרופ' ראובן גרונאו, בארי טאף, פרופ' רפי מלניק, ד"ר קרנית פלוג ופרופ' אלכס צוקרמן - עלתה גם סוגיית מחירי הדירות והחשש שמא הורדת הריבית תוסיף שמן למדורת הנדל"ן. על כך נכתב בפרוטוקול כי בבנק ישראל העדיפו את טובת המשק, כהגדרתם, על פני שיקול מחירי הדירות. כמו כן, בבנק ישראל הביעו תקווה כי ההגבלות שהוטלו על שוק המשכנתאות יסיטו את השפעת הורדת הריבית.

"פעולות שנקט הפיקוח על הבנקים בעבר ממתנות את ההשפעה שיש לריבית המוניטרית של בנק ישראל על שוק הדירות ושהגורם המשפיע יותר על הביקוש לדירות הוא התשואות לטווח ארוך", נכתב בפרוטוקול. "יחד עם זאת, ישנה הסכמה כי קיימים שיקולים רבים העומדים בפני הוועדה בעת קביעת המדיניות המוניטרית - וביניהם טובת המשק כולו - מול המתרחש בשוק הדיור, וכי הוועדה מאזנת בין השיקולים השונים. עם זאת הזכירו חברי הוועדה כי פתרון ארוך טווח לבעיה בשוק הדיור צריך לבוא מצד ההיצע ולא מצד הביקוש".

בפעם הראשונה מאז הוקמה הוועדה המוניטרית היו חבריה חלוקים באשר להחלטת הריבית. שלושה חברים תמכו בהורדת ריבית של 0.5% ו-3 חברים נוספים סברו כי יש להסתפק בהורדה של 0.25%. במקרה זה של שוויון בקולות היה זה הנגיד שהכריע והוא קבע כי יש להוריד את הריבית ב-0.25%.

ביום שני הקרוב תפרסם הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החלטת ריבית נוספת. בשוק ההון מעריכים כי הריבית תופחת שוב, ב-0.25% ל-1.25%.