יו"ר לשכת השמאים ללפיד: "ברוך הבא, בוא נראה אותך"

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס ללפיד: "בוא נראה אותך מוצא את ה-15 אלף דנם קרקעות ומפשיר אותם אחרי שעבר בהצלחה את האירגונים הירוקים"

"שר האוצר מדבר על 150 אלף דירות להשכרה בעשר השנים הקרובות בצפיפות של 10 יחידות דיור לדונם", כך אמר הבוקר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס בכנס השנתי של התאחדות בוני הארץ במלון הרודס באילת, "המשמעות היא ש-15 אלף דונם צריכים להיות מופשרים. ואני אומר לשר האוצר: ברוך הבא לעולמנו. בוא נראה אותך מוצא את ה-15 אלף דנם קרקעות ומפשיר אותם אחרי שעבר בהצלחה את האירגונים הירוקים. אחר כך גם צריך להבטיח שהמחירים של הקרקעות יהיו אפס, כדי שיהייה משתלם לקבלנים לבנות דירות כאלה ולכן אני בספק שהתוכנית תצליח". לדברי דנוס, הפיתרון האמיתי טמון באישום והוצאתם לפועל של פרויקטים להתחדשות עירונית.

בפאנל התחדשות עירונית שנערך בכנס, התייחסה מהנדסת עיריית קרית אונו אנדה בר לקידומם של פרויקטים לפינוי בינוי, והצורך לזרז את הליכי התכנון: "צריך לשנות את הליכי התכנון כך שפרויקטים של פינוי בינוי יהיו בסמכות וועדה מקומית ולא וועדה מחוזית, בצורה של הוראת שעה כמו שעשו בוד"לים. עובדה שפרויקטים של תמ"א 38 נצמאים בסמכות וועדה מקומית, אז למה לא למתוח את החוט עוד קצת, ולהכיל גם פרויקטים ש לפינוי בינוי בסמכות הוועדות המקומיות?" בר נימקה גם מדוע צריך לזרז הליכי פינוי בינוי ולא רק פרויקטים של תמ"א 38. "תמ"א 38 היא פיתרון קל אך פיתרון שלא מאפשר לחדש שכונות ורחובות שלמים, ולתת פתרונות בסוגיות כמו חניות תת קרקעיות שהיא סוגיה מאד חשובה".

מי שהרחיב את ההתייחסות לתמ"א 38, היה יו"ר ועדת ערר של מחוז תל אביב, עו"ד מיכה גדרון שציין כי וועדת הערר רואה בתמ"א 38 מדיניות ממשלתית שקבעה שעל חשבון תכנון צריך לבצע חיזוק. "כלומר המדינה אמרה שהיא מוכנה לשאת פגיעה מסוימת בתכנון על מנת להציל חיים. ולכן בכל מקום שניתן לאשר תוכנית, אנחנו מאשרים. תמ"א 38 היא דוגמה קלאסית לכך שכאשר למדינה היתה בעיה היא הפעילה חשיבה מקורית, גם אם מדובר בכלים שגורמים להרמת גבה. תמ"א 38 הוא רעיון נורא מוזר, אבל רעיון שעובד. יש וועדות מקומיות שהרעיון חילחל אליהן, יש וועדות שלא, בשביל זה, יש את וועדת הערר שצריכה להעביר מסר לועדות המקומיות שיש חשיבות לאישור פרויקטים של תמ"א 38".

בהתייחס לפינוי בינוי הסביר מנכ"ל חברת האחים דוניץ ניסים אחיעזרא, המבצעת כיום פרויקט פינוי בינוי של 1400 דירות בראשון לציון, כי לפרויקטים מסוג זה כל הגורמים נדרשים לנשימה ארוכה במיוחד: "פינוי בינוי לוקח זמן כי זה לא קרקע בתולה עם תוכנית מאושרת שרק מחכה להיתר בנייה. עצם ההתקשרות עם הדיירים לא מבטיחה הוצאה של פרויקט לפועל. יזם נדרש הרבה פעמים להוציא מיליוני שקלים תוך כדי אי ודאות, ולפעול להכרזה על המתחם כמיועד לפינוי בינוי על ידי משרד השיכון, כמו גם לטפל בסוגייה של דיירים סרבנים שתמיד קיימים. אין דבר כזה שכל הדיירים חותמים על הסכמים בלי בעיות. בנושא המיסוי, הממשלה עדיין לא פתרה את הבעיה, אחת הדוגמות הן המע"מ. לא מקזזים לנו מע"מ וקשה להגיע למפתח של עלויות המע"מ בדירות המפונים".