פרופ' פסיג: "מחירי הדירות ימשיכו לעלות; נהיה איסטנבול"

פסיג, חוקר העתידים מאונ' בר-אילן, בשיחה עם "גלובס": "מדינת ישראל תצטרך לייצר 600-800 אלף דירות חדשות בעשור הקרוב כדי לעמוד בביקוש"

"לפי החישובים שלי, מדינת ישראל תצטרך לייצר 600-800 אלף יחידות דיור חדשות בעשור הקרוב. מדובר בהערכה שהיא גבוהה ב-50% יותר מהערכות הממשלה כיום, המתבססות על ביקושים נוספים של 40 אלף יחידות דיור בשנה".

את התחזית הזו מוסר פרופ' דוד פסיג, חוקר העתידים המתמחה בחיזוי טכנולוגי חברתי וחינוכי, מאוניברסיטת בר-אילן. בשיחה עם "גלובס", הוא מזהיר כי אי-טיפול בקצב הביקושים לדירות, שצפוי ללכת ולעלות, יוביל לאסון כלכלי: "אנשים לא מבינים את המשמעות שלא נבנה בקצב של הדרישה הצפויה. תוך 10 או 20 שנה אנחנו ניהפך למקסיקו סיטי, לאיסטנבול. לא יהיה אפשר לתקן את זה", לדבריו.

"המשמעויות של הנתונים האלה מרחיקות לכת, וזה אומר שבכל מקרה עלויות הדיור ימשיכו להרקיע שחקים - אפילו אם יוציאו לפועל בהצלחה את כל התוכניות הממשלתיות שקיימות כיום", אמר פסיג. "זה בדיוק מה שיגרום לעוד מחאות חברתיות ולעלייה במחירים".

- ממה נובעים הפערים בחישובים?

פסיג מנסה להסביר: "במשרד הפנים עושים אקסטרפולציה ליניארית על בסיס קצב גידול האוכלוסין בשנים האחרונות, ומוסיפים לחישוב זה את יכולת הביצוע - קרי, כמה יחידות דיור נוספות ניתן להוסיף ולבנות ב-10 השנים הבאות.

"אני, מנגד, לא חושב שהשיטה של אקסטרפולציה ליניארית יעבוד כאן. רמת ואורך החיים עולים משמעותית, קצב הגירושין עולה, סגנון חיים שכולל 'חתונה מאוחרת' - כל אלה יתרמו למשבר הדיור. לא מספיק לדעת כמה אנשים יחיו במדינת ישראל, צריך גם לקחת בחשבון את קצב השינויים בקרב האוכלוסיה הזו.

"וזאת, מבלי שדיברנו על הסכם שלום עם הפלסטינים - שיוביל לנהירה של מאות אלפי אזרחים לתוך הקו הירוק, ויגביר דרסטית את הביקושים לדירות".

פסיג, בוגר אוניברסיטת מינסוטה שבארה"ב, שם סיים את התואר השלישי בחקר העתיד, נחשב ליחידי בישראל המחזיק בתואר שלישי בחיזוי. נשא דברים באשר למצבו של שוק הדיור הישראלי בכנס איגוד מהנדסי ערים השבוע. "קו התכנון העתידי בבנייה במדינת ישראל, לוקה בחשיבה צרה מבלי לקחת בחשבון את גדילת האוכלוסייה בארץ שתצמח משמעותית בעשור הקרוב", אמר פסיג בכנס.