מובילאיי מציבה אתגר לגוגל: מכונית שנוהגת את עצמה

החברה הושיבה מאחורי ההגה של אודי 7 את כתב הטכנולוגיה של "ניו יורק טיימס", שנסע מירושלים לים המלח במהירות של 100 קמ"ש בלי לגעת בהגה ■ גזר הדין? "לא נותרתי פעור פה כמו אחרי נסיעה במכונית הרובוטית של גוגל, אך החוויה נתנה לי הבנה ברורה יותר של היעד שקבעה לעצמה תעשיית הרכב"

מובילאיי, החברה הישראלית לטכנולוגיות בטיחות בנהיגה, חושפת היום (ג') את גולת הכותרת של מוצריה: מכונית אוטונומית שנוהגת את עצמה, או, ליתר דיוק, מערכת מבוססת תכנה ומצלמות וידיאו שמאפשרת למכונית לנווט את דרכה על כבישים סואנים בלי מגע יד אדם (אם האדם שיושב מאחורי ההגה ניחן בעצבי ברזל ומצליח להימנע מלחיצה על דוושת הבלם לפני הרמזור).

בצעד מתוחכם של יחסי ציבור, אולי לקראת גיוס נוסף של משקיעים לחברה, או, אפילו, הנפקה אפשרית בנאסד"ק בעתיד הלא רחוק, הזמינה מובילאיי את כתב הטכנולוגיה של "ניו יורק טיימס", ג'ון מארקוף, להתנסות בנסיעה במכונית שנוהגת את עצמה, באפריל. הוא בא, נסע והיום הוא מפרסם את רשמיו בעיתון החשוב ביותר בעולם. הכתבה אינה בדיוק שיר הלל, אך היא גם אינה ביקורת קטלנית, ובסך הכל היא נותנת דחיפה למובילאיי ומציבה אותה בשורה הראשונה של מפתחי המכוניות הרובוטיות.

"בחודש שעבר ישבתי במושב הנהג של מכונית אודי a7 על הכביש המהיר מירושלים לים המלח, בשעה שהתוכנה שמחוברת למצלמת וידיאו על השמשה הקדמית נהגה את המכונית במהירות של עד 104 קמ"ש - וזו היתה אמירה ייחודית על ההתקדמות המהירה בפיתוח מכוניות שנוהגות את עצמן, ללא מגע אדם", פותח מארקוף את הכתבה שלו.

העיתונאי משווה את המערכת של מובילאיי לרכב הרובוטי האוטונומי של גוגל ורכבים אוטונומיים אחרים, שמצוידים במצלמות, מכ"ם ומערכות לייזר למדידת מרחקים, וכותב, כי המערכת של מובילאיי מיוחדת במינה בגלל פשטותה והעלות הנמוכה יחסית שלה - רק כמה מאות דולר. "הרעיון הוא להפיק את המיטב מנהיגה אוטונומית שמבוססת על מצלמה בלבד", אמר ל"טיימס" גבי ששון, סגן נשיא בכיר למו"פ במובילאיי.

"המכונית של מובילאיי אינה מציעה את דרגת האוטונומיה שאליה הגיעו מהנדסי גוגל", כותב מארקוף. "המכונית של גוגל, שנבחנה בנסיעות לאורך 300 אלף מייל בכבישי קליפורניה, מתמזגת בתנועה בכבישים מהירים, מזהה רמזורים ומאטה אוטומטית, נעצרת ואז חוזרת למהירות של כביש מהיר".

הרכב של מובילאיי, לעומת זאת, מסוגל רק לנסוע במסלול אחד במהירות שנהוגה בכביש מהיר, וכן לזהות רמזורים, להאט אוטומטית, לעצור ואז לחדש את הנסיעה במהירות הכביש המהיר, מציין הכתב. אך המיזוג של טכנולוגיות ראיה ממוחשבות מתקדמות עם מצלמות וידיאו נמוכות עלויות מאפשר למובילאיי להראות באיזו מהירות ניתן להעלות את הנהיגה האוטונומית על מסלול עסקי.

"מכונית עם ציוד בשווי 70 אלף דולר אינה דבר אפשרי", אמר אמנון שעשוע, מדען מחשבים באוניברסיטה העברית ומייסד מובילאי, ביחס למערכת של גוגל. "שווה בנפשך שמכונית כזו צריכה להיכנס לשלב של ייצור המוני".

החברה נוסדה בשנות ה-90 לאחר שמיסדיה הצליחו לשכנע את ג'נרל מוטורס לרכוש מהם מצלמה זולה שמסוגלת להבחין בכלי רכב שנוסעים בנתיבים מקבילים. מאז צמחה החברה ונהפכה לספקית מרכזית של טכנולוגיות לבטיחות בנהיגה, שכולן מושתתות על אלגוריתמים מתקדמים שמוסיפים "בינה" למצלמות וידיאו זולות. מובילאיי החלה לשווק באחרונה את הדור השלישי של הטכנולוגיה שלה לחברות כמו וולוו וניסן. כבר הקיץ תחל החברה לשווק מערכת שתכונה "סיוע בפקק תנועה" (traffic jam assist), שעדיין תחייב את הנהג לאחוז בהגה (אך תלחץ על דוושת הבלם במקומו). וב-2016 תצא מובילאיי עם מערכות מתקדמות יותר, וכתב ה"טיימס" חשף עצמו ליכולות המוגברות האלה בנסיעה מירושלים לים המלח.

לרוע מזלה של מובילאיי, נחשף מארקוף לרכב הרובוטי של גוגל, טויטה פריוס, שחיישניו יצרו מפה מפורטת של העולם מסביב למכונית. הרכב אף היה מחובר לאינטרנט, עם גישה לנתונים מבוססי ענן שתואמו עם חיישניו. "זו היתה הפגנת עוצמה", כתב מארקוף על הנסיעה בכביש 101 המפורסם בקליפורניה. "במכונית של גוגל, חשתי עצמי מנותק מהבינה המלאכותית שהינחתה אותה; כאשר המכונית ניווטה את עצמה בעיקול הראשון, היתה תחושה מוזרה של בינה יותר אנושית מאנושית".

"אבל במכונית של מובילאיי הייתי מודע במידה משמעותית למגבלות של המערכת", כותב העיתונאי. "למכונית היתה נטיה להתפתל קצת לאחר שעצרה בצומת - דבר שלא השרה ביטחון. במהלך הנסיעה, כאשר עקפנו רכב חונה, ה'אודי' החלה להתקרב לרכב הזה. לא רציתי לסמוך על כוונות המכונית, הרמתי את ידי והסטתי את ההגה קלות חזרה למרכז המסלול. מהנדסי מובילאיי שישבו עמי ברכב היו רגועים לחלוטין".

וקודם לכן: "... שמתי ידיי בחיקי וניסיתי להירגע כאשר המכונית עשתה דרכה במורד הכביש לים המלח. כאשר המכונית שלפנינו האטה, לפני רמזור, נאלצתי לגייס את כל כוח הרצון שלי כדי לא ללחוץ על דוושת הבלם ולתת אמון ברכב שהוא יעצור באופן חלק ברמזור".

לאחר הנסיעה נאמר לי, שמובילאיי תתקין ברכב חמש מצלמות נוספות במטרה ליצור יכולת נהיגה אוטונומית ברמה זהה לזו של מכונית גוגל.

"נסיעת המבחן (של מובילאיי) לא הותירה אותי פעור פה כמו הנסיעה ברכב של גוגל", כותב מארקוף. "אך היא נתנה לי הבנה ברורה יותר של היעד שקבעה לעצמה תעשיית הרכב".