מרוויחים, בוכים ומתחמנים

שי אגסי, עידן עופר וניר גלעד; שחצנים, תאבי הון וצדקנים

שי אגסי
 שי אגסי

שלושה חברים יצאו לדרך/ בים בם בום/ אחד חטף מכה בברך/ בים בם בום/ אמר חברו/ לא נורא חבר/ ישנן צרות גדולות יותר...

שי אגסי היה החולם המשיחי שהסעיר את הדמיון כשהצהיר על "בנייה של מערכת תחבורה המונית בת-קיימא ששמה קץ לתלות העולמית בנפט", אבל לא ידע להרפות גם שנים אחרי שההיתכנות הטכנולוגית לא ממש נגעה במציאות. עידן עופר, בן משפחה שעשתה את בסיס הונה וכוחה מעסקים וקשרים עם שלוחות ממשלות ישראל לדורותיהן, היה למממן המושמץ בעירו שהתלהב מהפוזה של הצלת העולם מזיהומי דלק מכוניות. וניר גלעד, החשב הכללי לשעבר שניתב את עצמו בפרוזדורי השלטון והקשרים, המנהל המתעשר-כושל של החברה לישראל, אמור היה להשגיח מלמעלה על המיזם שמאות מיליוני הדולרים נשפכו מהאגזוז שלו.

הם כל-כך דומים. כמה קילוגרמים פחות או יותר ואפשר היה לומר שהם שלישייה. שחצנים, מוכשרים ויהירים, תאבי הון וצדקנים, מרוויחים, בוכים ומתחמנים. שלושתם תמיד מאשימים אחרים בכישלונות של עצמם. עידן עופר, למשל, אמר ב-2009: "העיתונות מאוד לא מפרגנת לבטר-פלייס ולא מפרגנת לממשלת ישראל, שהייתה הראשונה בעולם שאמרה בוא נעשה זאת בישראל". ראובן אגסי, אבא של, אמר בדצמבר 2012: "שי הצליח. המכונית החשמלית של הבן שלי לא נכשלה. זו התקשורת שאין לה סבלנות ואורך רוח".

התוצאה: חורבן החלום. עוד תוצאה: עופר וגלעד ינפנפו אבק מחליפתם, כאילו לא קרה כלום. הם הרי כבר רגילים לניהול כושל (טאוור, צים, בזן), לניצול מתוחכם (מחצבי ים המלח) ולהוצאת כספי חברה לטובתם. בדצמבר 2012, שעות לפני שחוק שכר בכירים, תיקון 20 לחוק החברות, נכנס לתוקף, אצו רצו הדירקטורים של עופר, בעל הבית בחברה לישראל, ואישרו למנכ"ל גלעד, שמאז 2007 תוגמל ב-83.5 מיליון שקל, חבילת שכר חדשה של 16 מיליון שקל בשנה ואופציות בשווי 25 מיליון שקל. אחר כך סיפרו לבית המשפט המחוזי ש"תנאי השכר של ניר גלעד נמוכים יחסית".

ושי אגסי? המצליחן הבינלאומי לשעבר עטור השבחים והפרסים, שמגזין "טיים" השווה אותו ב-2009 לסטיב ג'ובס, והודח כבר לפני כמה חודשים - שותק. במקומו מדברת -מתכתבת, כהרגלה משכבר, בת זוגו תמר חוטובלי, "אושיית טוויטר ופייסבוק, הנותנת פומבי לעניינים הנוגעים לבן הזוג שלה, ומקורבים לאגסי מספרים שהוא לא תמיד מצליח להשתלט עליה. יום לפני הדחתו הפומבית ובעוד אגסי שומר על פאסון, חוטובלי דווקא מצאה לנכון לצייץ בטוויטר את הציוץ המביך הבא: 'לא משנה מה יספרו לכם, מי שעושה עיסקה עם השטן משלם את המחיר. השטן, היה מי שפירש, הוא ככל הנראה החברה לישראל. לאחר מכן הוסיפה ופירשה בפייסבוק 'יש לי מלא לכתוב... אבל כל מילה כתובה שלי משמשת נגדי..." ("גלובס", 11.10.2012).

השבוע, יום ג', עם הודעת הנעילה-פשיטת הרגל, שוב היכתה: "אני בת הזוג של שי אגסי. אוהבת וגאה", וכמיטב המסורת הטיחה האשמות, ברנו, במונופול הטעינה של בטר-פלייס, ביבואני הרכב, בטופס 4, ברשויות מקומיות, בהנחת שווי השימוש ברכב, וכמובן בממשלה. "מדינת ישראל לא נתנה אגורה אחת בסיוע ל'פרויקט הלאומי' הזה. נהפוך הוא, באופן ישיר ועקיף בטר פלייס שילמה כ-750 מיליון שקל מסים לקופת האוצר לאורך 5 שנות חייה..".

עופר וגלעד כבר נפנפו מעליהם את המבול. ושי אגסי - אחרי שיאכל את עצמו, ילמד מהטעויות, ויסיים להאשים אחרים - יכה שוב. זה האיש. זה כוחו הגדול. מצליחן ויזם בהווייתו. הוא עוד יחזור. לא ברור למה. לא ברור איפה.

stella-k@globes.co.il