מסתמן: כחלון לא ימונה לראש מינהל מקרקעי ישראל

נתניהו מתקשה לקיים את הבטחת הבחירות ולמנות את כחלון לראש המינהל ■ גורמים בלשכת ראש הממשלה: "הכול נמשך כמתוכנן ובהתאם להסכם הקואליציוני"

עוד הבטחת בחירות מופרת: משה כחלון לא ימונה ככל הנראה לראש מינהל מקרקעי ישראל. הבטחת הבחירות של ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות את שר התקשורת לשעבר, משה כחלון, לראש המינהל נתקלת בקשיים. על אף שההבטחה למנות את כחלון לתפקיד מעוגנת בהסכמים הקואליציוניים שעליהם חתמו השותפות הקואליציוניות, צפוי המהלך להיתקע בשל התנגדויות בבית היהודי וביש עתיד.

בשבוע הבא צפוי ראש הממשלה להיפגש עם כחלון אולם ככל הנראה במסגרת הפגישה יעדכן נתניהו את השר לשעבר, שרק חזר בשבוע שעבר מחופשת לימודים בת חודשיים בהרווארד, שהמהלך לא ייצא אל הפועל בקרוב.

מינויו של כחלון לתפקיד דורש שינוי חקיקה כפול: תיקון אחד על מנת להעביר את התפקיד ממשרד השיכון לאחריות משרד ראש הממשלה, ותיקון נוסף שיפקיע משר הבינוי והשיכון את התפקיד שכן על פי החוק כיום בתפקיד יו"ר המינהל נושא השר עצמו. על מנת לאשר בכנסת את שני השינויים דרוש יותר זמן ממה שעומד לרשותו של נתניהו שכן בעוד כחודשיים תצא הכנסת לפגרת הקיץ, כך שגם אם יושג רוב, המהלך יידחה למושב החורף הבא.

הליכי החקיקה לא יסתיימו גם בזאת. לאחרונה הצהיר כחלון שכדי לשחרר בעיות מרכזיות תידרש חקיקה קיצונית שתפקיע סמכויות ממשרד הפנים באופן זמני. זאת, בנוסף לסמכויות שהשר לשעבר היה מבקש להעביר לעצמו כדי שלא להחזיק בתפקיד כשידיו קשורות מאחורי גבו וודאי היו נתקלות בהתנגדויות של משרדי הממשלה השונים.

גם אם ראש הממשלה היה רוצה לחרוג ממנהגו ולעמוד בהבטחתו, יהיה לו קשה מבחינה פוליטית. על רקע הבעיות בתחום הדיור לכל המרכיבים הקואליציוניים ברור שמי שיצליח להביא לפתרון מצוקת הדיור ייהנה מקרדיט ציבורי ואלקטורלי.

בשבועות האחרונים כינס שר השיכון והבינוי, אורי אריאל (הבית היהודי), באופן לא שגרתי שתי ישיבות של מועצת המינהל בהפרש של כמה שבועות זו מזו, כאשר בדרך כלל ישיבות מועצת מקרקעי ישראל מתקיימות אחת לכמה חודשים. במערכת הפוליטית מפרשים את עצם קיומן של הישיבות בתדירות שמעולם לא נראתה קודם לכן כרצון של אריאל לקבע את מעמדו כיו"ר המועצה. כבר עם מינויו לתפקיד שר השיכון לא הסתיר אריאל את כוונתו לנעוץ מסמרים בניסיון להפקיע ממנו את התפקיד לטובת כחלון.

גם ביש עתיד עושים ניסיונות לזכות בקרדיט על קידום פתרונות בשוק הנדל"ן. השבוע הודיע שר האוצר, יאיר לפיד, על הקמת קבינט דיור, שבראשו יעמוד מקורבו אורי שני, ויהיו חברים בו גם נציגי משרד האוצר, החשבת הכללית, המועצה הלאומית לכלכלה, היועץ המשפטי לממשלה, משרד השיכון, מנהל התכנון במשרד הפנים ורשות מקרקעי ישראל וכן השרים הנוגעים בדבר. על פי הצעת המחליטים לקבינט הדיור יוענקו סמכויות עוקפות ממשלה והחלטותיו יחשבו להחלטות ממשלה בחלוף שבוע מיום הפצתן.

בכנסת מתחו השבוע ביקורת חריפה על גודלו של הקבינט, שמספר משתתפיו בכל ישיבה יעמוד על כ-30, דבר שיביא לסרבול תהליך קבלת ההחלטות, וכן בגין העובדה שלפיד מבקש למנות את מקורבו שני לתפקיד.

בימים האחרונים נשמעו טענות כי אי אפשר לנתק את מינויו של כחלון לתפקיד מתוכנית הדיור הממשלתית שהציג אמש לפיד לגיוס בני הישיבות. יש מי שסבורים כי בין נתניהו לבית היהודי קיים דיל רחב הרבה יותר, שבגינו שווה לנתניהו להתבזות בהפרת הבטחת בחירות.

גורמים בלשכת ראש הממשלה מסרו בתגובה כי: "הכול נמשך כמתוכנן ובהתאם להסכם הקואליציוני".