לאומי: "הורדות הריבית של פישר יגבירו את התיאבון לסיכון"

כלכלני הבנק: "מנגד, התקציב המתגבש עלול להעיב על תוצאות החברות הן כתוצאה מהעלייה בהיקף המסים הישירים והן כתוצאה מההשפעה האפשרית של העלאת המסים העקיפים על הביקושים"

הבורסה בת"א סיימה אתמול את שבוע המסחר ביציבות עם נטייה לירידות, אך הצליחה לסיים בתשואה חיובית בסיכום שבועי. בבנק לאומי סבורים בסקירת סוף השבוע שלהם, כי המסחר בשוק המקומי יושפע בשבוע הבא בעיקר ממגמת המסחר מעבר לים ועל רקע סיום עונת הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2013, שנגמרת רשמית היום.

הכלכלנים מציינים כי מתוך 85 החברות שדיווח עד לבדיקה שנערכה בבנק, מהתוצאות בפועל לעומת ההערכות המוקדמות עולה תמונה חיובית מתונה. כך, בממוצע, רשמו החברות גידול של 3.5% בהכנסות שהיה מעבר לציפיות המוקדמות. גם בשורת הרווח נרשמה בסה"כ הפתעה לחיוב אשר עמדה בשיעור ממוצע של כ-1.5%.

"אנו מעריכים כי מגמת ההתייעלות שכבר מורגשת בחלק מן החברות במשק תימשך גם ברבעונים הבאים. התכנית הכלכלית המתגבשת ופגיעתה האפשרית בצריכה, סביר שיביאו לירידה בהכנסות. כתוצאה מכך, האמצעי המשמעותי שיעמוד לרשותן להשגת שיפור ברווחים יהיה צמצום בעלויות", טוענים בבנק.

לדברי הכלכלנים, "הורדות הריבית האחרונות, אשר הביאו לירידה נוספת באטרקטיביות ההשקעה במוצרים סולידיים, צפויות לספק רוח גבית למדדי המניות ולהמשיך ולתרום לתיאבון הסיכון של המשקיעים. מנגד, התקציב המתגבש עלול להעיב על תוצאות החברות הן כתוצאה מהעלייה בהיקף המסים הישירים והן כתוצאה מההשפעה האפשרית של העלאת המסים העקיפים על הביקושים".

בלאומי סבורים, כי במידה ושער השקל ישוב להתחזק או שתחול הרעה במצב המשק, לא מן הנמנע כי תחול הורדה נוספת בריבית. תמיכה למדיניות מרחיבה מצד בנק ישראל מתקבלת גם מהריסון הפיסקלי בו נוקטת הממשלה. בנוסף, הם סבורים כי המתאם הגבוה בין המסחר בשוק אגרות החוב הממשלתיות המקומיות למקבילותיהן בארצות הברית יימשך.

לגבי סקטור הנדל"ן, כלכלני לאומי סבורים כי ההאטה הכלכלית המסתמנת בשוק המקומי עלולה להביא ללחץ כלפי מטה על מחירי ההשכרה בנדל"ן מניב. בשל העובדה כי מרביתן המוחלט של החברות הכלולות במדד הנדל"ן הינן חברות נדל"ן מניב. במקביל, חברות הנדל"ן למגורים צפויות ליהנות מהיעדר אלטרנטיבות ההשקעה והעלות הזולה של המשכנתאות. בבנק ממשיכים להמליץ על אחזקה בענף במשקל נמוך ממשקלו בשוק.

לגבי ענף האנרגיה הישראלי, בלאומי מציינים כי הוא בהמתנה לפרסום החלטות ועדת צמח. נזכיר, כי במתווה המקורי המליצה הוועדה להתיר כ-50% מעתודות הגז לייצוא כאשר ההערכות הנוכחיות גורסות כי הכמות שתותר לייצוא תקטן, בשל העובדה שעתודות הגז נמוכות מאלו עליהן התבססו הערכות ועדת צמח.

"אם אכן תקטן הכמות המותרת לייצוא (אשר הרווח ממנה גבוה משיווק לשוק המקומי) עלולים לחול מימושים זמניים במניות הענף. עם זאת, אנו עדיין גורסים כי יש להחזיק בסקטור מעל משקלו בשוק בשל העובדה כי הוא חשוף במידה נמוכה לכלכלה הריאלית ולהשפעות העלולות להיות להאטה בקצב הצמיחה", מציינים בלאומי.