נעילה שלילית בבורסה; מלאנוקס צנחה 12%, קמהדע 6.6%

עליות חדות באג"ח אי.די.בי אחזקות לאור הצעה מחודשת מצדו של נוחי דנקנר ■ החל מאמצע החודש יוארכו שעות המסחר בבורסה ■ אכזבה מהנפקת קמהדע ■ בבילון רוכשת חברה ב-8 מיליון שקל - המניה טיפסה

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (א') במגמה שלילית על רקע ירידת השערים בבורסות ברחבי העולם ועל רקע ההתפתחויות האחרונות בעניין קבוצת IDB וההודעה הדרמטית של מלאנוקס בסוף השבוע.

אסף שאול, סמנכ"ל השקעת באלפא פלטינום ניהול השקעות, מציין הבוקר כי "להערכתנו שוק המניות צפוי להמשיך להיות חיובי בטווח הקצר.לאור ביצועי החסר של מדדי מניות בישראל לעומת העולם מתחילת השנה, אנו מעדיפים לתת משקל עודף להשקעה במניות בארץ, זאת יחד עם שילוב של מניות בשוק האמריקאי".

תעשיית קרנות הנאמנות גייסה בחודש שעבר כ-4.4 מיליארד שקל - עלייה קלה לעומת חודש אפריל, מתוכם כ-3.4 מיליארד שקל נותבו לקרנות המסורתיות. כך, עפ"י אומדנים והערכות שבוצעו ע"י כלכלני מיטב. כתוצאה ממגמה חיובית בבורסה נרשמו גיוסי שיא בקרב הקרנות המנייתיות, שגייסו במאי כ-400 מיליון שקל - זינוק חד של יותר מ-120% בקצב הגיוסים לעומת אפריל, בהובלת קרנות מניות בישראל וגמישות שגייסו כ-260 מיליון שקל, לעומת 120 מיליון שקל באפריל.

השבוע הוחלט סופית כי המסחר בבורסה בתל אביב יוארך בשעה ויסתיים בשעה 17:30 במקום ב-16:30 כנהוג כיום. על פי ההודעה של הבורסה, הארכת שעות המסחר תיכנס לתוקפה כבר באמצע החודש הנוכחי. למרות הארכת שעות המסחר יש מי שעדיין מטיל ספק ביעילות המהלך.

"דעתנו ביחס לבורסה בתל אביב היא שהארכת שעות המסחר לא תתרום משום שמדובר באקט מלאכותי שאין לו עניין עם כדאיות ההשקעה במניות כאן", כתב זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס" בסקירה השבועית שלו. למשקיעים זרים לא הפריע להשקיע כאן בכל שעה, כאשר זה עניין אותם. היום זה לא מעניין אותם וגם את המשקיעים המקומיים, שבכל מקרה יעדיפו לסיים את יום העבודה מוקדם. מכיוון שיש הצדקה לחוסר העניין בייחס להרבה מניות הכלולות במדד תל אביב 25, הארכת שעות המסחר תגרום בעיקר להוצאות מיותרות לבתי ההשקעות וכו'.

נעבור לעולם, שם כאמור ננעל המסחר בירידות שערים וזאת לאחר מספר נתוני מאקרו מאכזבים שפורסמו באירופה ובארצות הברית. ההוצאה הפרטית בארה"ב נפלה בחודש אפריל בשיעור החד ביותר מזה כמעט שנה, בעיקר בשל האטה במכירות הרכב. ההוצאות ירדו בשיעור של 0.2%, כך על פי משרד המסחר האמריקני. בתוך כך, ההכנסה הפרטית ירדה בשיעור זעום של פחות מ-0.1%, לאחר עלייה של 0.3% במארס. אנליסטים בוול סטריט ציפו לירידה של 0.1% בהוצאות ועליה של 0.2% בהכנסות. בשכלול הנתונים, שיעור החסכון הפרטי נשאר יציב על 2.5%, קרוב לשפל של 5 שנים.

וולדמן בדרך למחוק את מלאנוקס מהבורסה - הפעילים מענישים את המניה

ניירות הערך של IDB אחזקות במוקד המסחר וזאת לאחר שהחברה דיווחה ביום שישי על תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של השנה. עוד דיווחה החברה כי קבוצת אי.די.בי חתמה על הסכם ההשקעה של קבוצת אדוארדו אלשטיין, במסגרתו תשקיע קבוצת אלשטיין כ-75 מיליון דולר ישירות באי.די.בי אחזקות ותיכנס לשליטה משותפת באי.די.בי לצידו של נוחי דנקנר. בנוסף על כך, פרסם דנקנר מתווה חדש להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח של IDB פיתוח. (לסיפור המלא)

חברת מלאנוקס מממשת את האיומים והודיעה בסוף השבוע כי היא תמחק את מניותיה מהמסחר בבורסה בת"א, ותמשיך להיסחר רק בבורסת הנאסד"ק בוול סטריט. המהלך נובע מההתנגדויות לחידוש כהונתו וכפל התפקידים של איל וולדמן - כמנכ"ל ויו"ר חברת מלאנוקס, מטעמים של היעדר שקיפות ובעייתיות בממשל התאגידי בחברה. במניה קיים פער שלילי של כ-7.7% מול ניו יורק כך שהיא צפויה לצנוח בפתיחה.

הנפקה מאכזבת יחסית לחברת הביומד קמהדע בוול סטריט. החברה גייסה הלילה 51.6 מיליון דולר בניו-יורק בביקושי יתר של פי 3, אך במחיר נמוך מפכי שביקשה - 9.25 דולר למניה במסגרת הנפקה של כ-5.6 מיליון מניות, לעומת 10.6 דולר לפיו ביקשה לגייס. (לסיפור המלא)

חברת בבילון דיווחה הבוקר על רכישת 100% ממניות הסטארט-אפ הישראלי Woolik בתמורה ל-8 מיליון שקל במניות ובמזומן. עובדי ווליק ישולבו בבבילון, ומנכ"ל החברה עידו שר סבר ימונה למנהל בכיר בבבילון.