ביהמ"ש: אנגלו סכסון תשיב לזכיין לשעבר את הסניף בהרצליה

ביהמ"ש המחוזי בת"א קבע כי רשת התיווך תשיב למתווך אלי בלום את הזיכיון על סניף אנגלו סכסון בהרצליה בתחילת 2017, ותשלם לו חצי מיליון שקל פיצויים

ניצחון נוסף למתווך אלי בלום על רשת אנגלו סכסון: שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, אליהו בכר, קבע כי רשת התיווך תשיב לבלום את הזיכיון על סניף אנגלו סכסון בהרצליה בתחילת 2017, ותשלם לו חצי מיליון שקל, כולל הוצאות משפט.

הפסיקה באה לאחר ניצחון שרשם בלום בפברואר 2008 בבית המשפט העליון, שקבע כי אסור היה לרשת התיווך לבטל את הסכם הזכיינות עמו.

בלום היה זכיין סניף אנגלו סכסון בהרצליה משנת 1975 ועד 2006, בחוזה ללא הגבלת זמן. בשנת 2002 ניהל בלום מגעים למכירת הזיכיון, לאחר שנקרתה בידיו הזדמנות להשקעה בנדל"ן מניב במיאמי. הוא סיכם עם צביקה שרגר ודורון קשת שימכור להם את הזיכיון תמורת 120 אלף דולר, אבל אנגלו סכסון סירבה לאשר את ההסכם בתנאים שניתנו לבלום.

בין היתר דרשה הרשת להגביל את משך החוזה ל-5 שנים, עם אופציה ל-5 שנים נוספות על-פי שיקול-דעתה. התנאי החדש היה מפחית את שווי הזיכיון, ובגינו לא הסכימו הקונים לבצע את העסקה.

בין בלום להנהלת הרשת החל סכסוך משפטי, שלדברי בלום גרם לו לבטל את תוכניתו להשקיע בנדל"ן במיאמי. הרשת, מצדה, הודיעה לבלום בשנת 2003 כי היא מבטלת את חוזה הזכיינות עמו, והביטול נכנס לתוקף בשנת 2005.

בלום הגיש תביעה נגד אנגלו סכסון וטען כי לחברה אין זכות לבטל את החוזה. שופטת בית המשפט המחוזי, רות רונן, דחתה את התביעה של בלום בשנת 2006, ואנגלו סכסון מכרה מיד לאחר מכן את הזיכיון. בלום הגיש ערעור לעליון, שכאמור הפך את ההחלטה בפברואר 2008.

פיצוי על השבתת הסניף

בספטמבר אותה שנה הגיש בלום תביעה נוספת לבית המשפט המחוזי באמצעות עורכי הדין אורי חן ורינה איילין גורליק, ובה דרש להשיב לו את הזיכיון ואף לפצות אותו בסך 4.6 מיליון שקל בגין ביטול הזיכיון, אובדן הזכויות, פגיעה במוניטין, הקפאת פיתוח הסניף בתקופת המחלוקת, הפסד רווחים מהשקעה מתוכננת בארה"ב, עוגמת-נפש והוצאות.

בית המשפט קבע כי בלום יקבל את הזיכיון בחזרה ב-1 בינואר 2017. השופט בכר כתב כי "מאזני הצדק" נוטות לכיוון התובע, וזאת בכדי "להשיב את המצב לקדמותו ולרפא במידת מה את העוול שנעשה לתובע".

נוסף לכך קבע בכר כי בלום יקבל 335 אלף שקל, שמרביתו נגזר כתוצאה ממאבקו ארוך-השנים. זאת, בנוסף ל-200 אלף שקל בגין הוצאות משפט.

לדברי עו"ד חן, מדובר בפסק דין תקדימי שקובע לראשונה כי יש להשיב זיכיון שנלקח, ועל כן לפסק הדין השלכות על ענף הזכיינות בכל תחומי העיסוק.

מרשת אנגלו סכסון נמסר בתגובה: "קיבלנו את פסק הדין. על פניו נראה כי מרבית התביעה נדחתה. בימים אלה אנו לומדים את פסק הדין ושוקלים את צעדינו בהמשך".