קיצוץ: כך צמצמו חברות רבות את הבונוסים, ארוחות וקייטנות

מענף המסחר והשירותים דרך הביטוח והפיננסים עד חברות ההיי-טק הגדולות ■ סקר של חברת עוקץ בחן את תחומי ואחוזי הקיצוץ, שככל הנראה לא יוחזרו במלואם לעובדים גם כשהמצב ישתפר

קיצצו לכם את הבונוסים? פתאום דורשים מכם לשלם על ארוחות שעד עתה היו על חשבון המעביד או מסובסדות? אתם לא לבד. כרגיל, בתקופות של האטה כלכלית, חברות רבות מחפשות דרכים להתייעל, וזאת בנוסף לתהליכי התייעלות כואבים יותר כמו פיטורי עובדים וקיצוצי שכר.

מנתוני חברת עוקץ מערכות, המתמחה במערכות שכר, שעוני נוכחות ובפתרונות נוכחות סלולריים, עולה כי חברות רבות ביצעו קיצוצים בהשתתפות במימון ארוחות, הענקת בונוסים, השתתפות בקייטנות לילדי העובדים ובאירועי חברה.

הנתונים שאותם מציגה החברה מבוססים על עיבודי תלושי שכר של כ-19.7 אלף עובדים, המועסקים בחברות מענפים שונים.

המקומות שבהם הורגשו בעיקר הקיצוצים בתחום המזון היו חברות ההיי-טק הגדולות וענפי המסחר והשירותים. בחברות ההיי-טק הגדולות חלה במחצית הראשונה של 2013 ירידה של 11% בהשוואה ל-2011 כולה במספר החברות המשתתפות במימון ארוחות לעובדיהן. בענפי המסחר והשירותים חלה ירידה של 7.8% ובתעשייה חלה ירידה של 5.8% במספר החברות המשתתפות במימון ארוחות בתקופה זו. לעומת זאת, בענף השמירה והאבטחה חלה ירידה של 3.5%, ובענפי הביטוח והפיננסים חלה ירידה קלה של 2.3% בשיעור החברות המשתתפות במימון ארוחות.

לדברי אבי פרץ, מנכ"ל חברת פתרונות אפקטיביים, העוסקת בייעוץ עסקי לחסכון ובקרת עלויות, "הצורך להפחית עלויות הוא כורח קיומי עבור חברות רבות, אשר חלקן אף בחרו לבטל כליל את מעורבותן בעניין זה והעבירו את הנושא לטיפולם ואחריותם הבלעדיים של העובדים, אשר רוכשים באופן ישיר את המזון מהספק. יש שורת פתרונות שמאפשרים לחברות להקטין את סעיף הוצאות המזון באופן שיקטין ככל שניתן את הפגיעה בעובדים. כך, ניתן לצמצם את התפריט והמגוון שבו תוך יצירת תפריט מודולרי, שמאפשר לרכוש חלקים מן הארוחה בהתאם לצורכי ולתקציב העובד - מרק בלבד, סלט בלבד, מנה עיקרית בלבד. יש אף אפשרות לצמצם את שעות ההגשה, וכך גם את עלויות התפעול".

במקביל לצמצום ההשתתפות במימון ארוחות נרשמה ירידה גם במספר החברות המעניקות בונוסים לעובדיהן. המספר בענף המסחר והשירותים ירד במחצית הראשונה של 2013 ב-11.8% בהשוואה ל-2011; בתעשייה נרשמה ירידה של 5.8% ובענף השמירה והאבטחה חלה ירידה של 7.8%. בתחום הפיננסים חלה ירידה של 7.3%, ובקרב חברות ההיי-טק גדולות נרשמה ירידה של 9.3% במספר החברות המעניקות לעובדיהם בונוסים, בהשוואה ל-2011.

לדברי עמי ברגמן, מנכ"ל עוקץ מערכות, הנתונים מלמדים על המשך מגמת הקיטון בהוצאות החברה השוטפות, שמתורגמת לעיתים לחיסכון שמגיע למיליוני שקלים בשנה. "צעדים אלו מונעים במקרים לא מעטים את הצורך להמשיך ולהקטין את מצבת כוח האדם. הניסיון מלמד כי חשוב שההחלטות בנושא זה לא יתקבלו במעמד צד אחד, אלא תוך הצגת תמונת המצב לעובדים ושיתופם בתהליך, על-מנת למנוע ירידה במוטיבציה אשר עלולה לפגוע באופן חמור בביצועי החברה", הוא הוסיף.

אבי ניר, מנכ"ל copmvision, העוסקת בייעוץ לחברות בנושאים של שכר ותגמול, מציין כי יש הבדל בין פגיעה בבונוסים של עובדים לבין פגיעה בהשתתפות במימון ארוחות. "הירידה בבונוסים משקפת את המצב העסקי של הרבה חברות - יש האטה ולכן חברות יכולות לשלם פחות בונוסים - ואת זה קל יותר לעובדים להבין ולקבל. פגיעה בנושא של ארוחות אינה פשוטה. עבור הרבה עובדים זה נחשב לצעד אגרסיבי מצד המעסיק. הפגיעה בארוחות היא פגיעה בתנאי העסקה, ולמרות שייתכן שמדובר בכסף קטן יותר - היא נתפסת כקשה יותר".

- האם כאשר המצב הכלכלי ישתפר ניתן להניח כי מרבית החברות יחזירו את המצב לקדמותו או שכבר "ירכבו על הגל"?

"לגבי בונוסים, ברגע שיש אפשרות לשלם וכשמדובר בחברות שמפעילות מדיניות כזו - הרוב יחזרו לשלם כשיוכלו. האם באותו שיעור? לא בטוח. הרווחיות בענף הסלולר, לדוגמה, נפגעה באופן דרמטי, לכן חברות אלו אולי יחלקו בונוסים אבל בהיקפים נמוכים יותר. לגבי השתתפות במימון ארוחות - חברות שקיצצו בנושא זה ועשו את זה באמת ממצוקה כנראה יחזירו את ההטבה במלואה או בחלקה. אבל חשוב לזכור שתמיד יש חברות שבסיטואציה של קושי עסקי או משבר כלכלי עושות רביזיה של כל תנאי העסקה ומחליטות שאולי לפני כן שילמו סכומים גדולים מדי, ולכן ייתכן שימשיכו בקיצוץ".

הרעת תנאים? לא בהכרח

- עו"ד חמי לפידור, ממשרד לפידור ושות' מומחים בדיני עבודה, האם עובד שקיצצו את התנאים הנלווים לשכרו יכול להתפטר ולהיחשב למפוטר?

"כדי להיחשב למפוטר בגין הרעת תנאים צריך להוכיח הרעה מוחשית. הרעיון שעומד מאחורי הרעה מוחשית הוא שמדובר בהרעת תנאים שבעצם נועדה לגרום לעובד להתפטר. המעסיק פוגע בתנאיו של העובד באופן שלא מותיר לו ברירה אלא להתפטר. הכול שאלה של מידה וכל מקרה לגופו. בנושאים של ביטול השתתפות בקייטנות לילדי העובדים, ביטול אירועי חברה והפסקת מימון ארוחות - זה לא מוגדר כהרעה משמעותית".

- מה לגבי בונוסים? יש מקומות בהם הבונוס הוא רכיב משמעותי מהשכר.

"נכון. בהקשר של בונוסים צריך להתייחס לשני סוגי הענקה. כשמדובר בחברה שעל סמך ביצועיה מחלקת בונוס לעובדיה - ניתן להניח כי לא מדובר בהרעה משמעותית כאשר הבונוס יבוטל - גם אם מדובר בבונוס שנתי של כמה משכורות. ההחלטה אם להעניק בונוס כזה היא על סמך שיקול דעתו של המעסיק, ולכן הוא יכול להגיד 'השנה אין כסף, ולא מחלקים בונוס'.

"אין התחייבות חוזית. קיימת שיטה נוספת, במסגרתה הבונוסים הם חלק מהשכר השוטף של העובדים, למשל כשמדובר באנשי מכירות. אם הדבר מעוגן בהסכם העבודה של העובד, ונקבע כי על כל מכירה בגובה מסוים הוא מקבל בונוס - וזה מבוטל, ניתן לטעון להרעה משמעותית. שוב, תלוי בהיקף הפגיעה בעובד. חשוב לזכור כי בכל מקרה של הרעת תנאים התביעה צריכה להיעשות קרוב להרעה עצמה - עד טווח של כמה חודשים".

פחות ארוחות
 פחות ארוחות