2,000 משפחות במלחמה על מענקי רכישת הדירה בפריפריה

נציגי רוכשים במסגרת קבוצות רכישה ביישוב חריש הפנו אצבע מאשימה כלפי יאיר לפיד ונפתלי בנט ■ "מתנערים ממי שבחר בהם לכנסת"

מעל 2,000 משפחות יוצאות למלחמה על מענקי רכישת הדירה בפריפריה. בכינוס חירום שערכו היום נציגי רוכשים במסגרת קבוצות רכישה ביישוב חריש הפנו האחרונים אצבע מאשימה כלפי ממשלת ישראל בכלל וכלפי שר האוצר יאיר לפיד וראש מפלגת הבית היהודי נפתלי בנט בפרט. נציגי הרוכשים, חילונים, דתיים לאומיים ואף נציגים חרדיים, תקפו בחריפות את ראשי המפלגות שלדבריהם "מתנערים ממי שבחר בהם לכנסת". המטרה של 'מטה המאבק המשולב להגנה על רוכשי דירה ראשונה בפריפרייה' היא לגייס תומכים למאבק ולנסות ולהשפיע על דיון ועדת הכלכלה שתתקיים מחר בכנסת, על חברי הכנסת, וגם על חברי ועדת הכספים.

"ההתנערות של יאיר לפיד ונפתלי בנט מההבטחה של הממשלה הקודמת היא ויתור על אידיאולוגיה בזכותה נבחרו לכנסת. יאיר לפיד היה האדמור החילוני שהבטיח דיור בר השגה. ההתנערות שלהם עכשיו מהבטחה שניתנה לרוכשי דירות בפריפרייה שקולה לכך שהליכוד יקבל החלטה לפנות את גוש עציון או שמפלגת העבודה תסגור מחר את הקיבוצים", אמר עופר ינאי (39) חבר בקבוצת הרכישה של נאות חריש. "ההתנהלות של יאיר לפיד ויש עתיד חורגת מכל אידיאולוגיה שהוצגה טרם הבחירות. זה עצוב שבמדינת ישראל מי שרוצה משהו צריך לקחת אותו בכח. בחריש היה גב לחרדים אבל אחר כך שהעיר הפכה להיות עיר מעורבת כיפת המגן שקיבלו החרדים נעלמה ואיתה המענקים שהובטחו".

ינאי, יחד עם רוכשי דירות אחרים מסבירים שביטל המענקים הציב אותם עכשיו במילכוד. "נכון להיום אין מענקים אבל אם אנחנו רוצים לבטל את העסקה אנחנו צריכים לשלם עשרות אלפי שקלים. ההבטחה של המדינה הכניסה אותנו עכשיו לבעיה".

במסגרת כנס החירום הציגו הרוכשים את מסמכי המכרז והצביעו על סעיף המציין בפירוש את מתן המענקים לרוכשים. "זו הבטחה שלטונית שכתובה שחור על גבי לבן", כך אמר ישראל זעירא מנכ"ל באמונה שמנהלת קבוצות רכישה ביישוב חריש המונות קרוב לאלף נרשמים ומנהל כעת את המאבק כנגד ביטל המענקים. "במכרז נאמר שאסור לרוכשים למכור את הדירה או להשכיר אותה בגלל המענק שמקבלים הרוכשים. האם גם הסעיף הזה מבוטל עכשיו? החוזה כולו היה מבוסס על המענקים ועכשיו זה נמחק. במקביל לפעילות שלנו בכנסת אנחנו בוחנים כעת גם את הצד המשפטי של ביטול הזכאות ושוקלים הגשה של עתירה מנהלית".

בכוונת חברי קבוצת הרכישה להפעיל מחר לחץ בדיון שעתיד להתקיים בועדת הכלכלה בכנסת ולהחתים חברי כנסת על עצומה הקוראת להכרה בחברי קבוצות הרכישה ורוכשי הדירות בפריפרייה כזכאים למענק. אנשי 'מטה המאבק המשולב להגנה על רוכשי דירה ראשונה בפריפרייה' מעוניינים להביא את נושא המענקים לפתחה של ועדת הכספים שבכוחה לעכב את אישור התקציב וחוק ההסדרים.

במטה המאבק סיכמו את כנס החירום ואמרו "אנו נאבקים על מנת לאפשר לקבוצה של מתיישבים אשר שינו את מצבם תוך הסתמכות על ההבטחה השלטונית ליהנות מן המענק המגיע להם בזכות ולא בחסד".

בעוד המאבק עצמו מוגבל להקניית המענקים למי שכבר הסתמך עליהם בעסקאות שבוצעו בחריש ובמקומות אחרים בפריפרייה, חוסר האמון שהביעו אנשי מטה המאבק בהתנהלות השלטון המרכזי ואיומים מרומזים ליציאה בהפגנות באם מאבקם במסדרונות הכנסת לא יישא פרי עשוי להוביל את הממשלה להתמודד עם מחאה נוספת בקיץ הקרוב.