הסיבוב של Waze

קשה לי לקנות את הסיפור הפטריוטי שמאחורי ביטול מכירתה

אבק השמועות סביב רכישתה האפשרית של חברת ווייז שקע מעט השבוע. אם לסכם בקצרה את הספקולציות, תמונת המצב נראית כך: אפל הביעה רצון לרכוש אבל המנכ"ל שלה לא ידע על כך, או שלא היו דברים מעולם. פייסבוק הייתה במשא ומתן מתקדם אבל חזרה בה מכוונתה בגלל התעקשות הנהלת ווייז להשאיר את מרכז הפיתוח שלה בישראל וגוגל טרם החליטה. תג המחיר האחרון שהוצמד לווייז: בין חצי מיליארד למיליארד דולר.

מנתוני חברת המחקר IVC עולה, שווייז גייסה עד היום שישים ושבעה מיליון דולר מקרנות הון סיכון וממשקיעים אסטרטגיים, בשלושה סבבי גיוס. שתי קרנות ישראליות מעורבות בווייז - ורטקס ומגמה, וכל השאר הינם משקיעים זרים. אם ניקח בחשבון את העובדה (המצערת לכשעצמה) שגם קרנות ההון סיכון הישראליות ממומנות בעיקר על ידי משקיעים זרים, הרי שרובם המכריע של כספי ההשקעה שזרמו עד כה לווייז הגיעו ממשקיעים זרים. ועכשיו, לפי השמועות בשוק, עמדה בפני הנהלת ווייז ההחלטה האם להעניק החזרים מאוד משמעותיים למשקיעיה הזרים שנתנו בה את אמונם, או להתעקש על השארת החברה בישראל.

קשה לי לקנות את הסיפור הזה. ליתר דיוק, אני מתקשה להאמין שהנהלת ווייז, חברי הדירקטוריון והמשקיעים יכלו לחתום על עסקה למכירת החברה במאות מיליוני דולרים והסיבה היחידה שלא עשו זאת היא ההתעקשות על כך שווייז תמשיך לפתח את מוצריה בישראל.

אם באמת הייתה הצעה אמיתית על השולחן, היו חייבות להיות סיבות נוספות לסירוב. כמו למשל, החשש של החברה שהרכישה תפגע באפשרות להמשיך לפתח מוצר איכותי ומנצח. או האיום שרכישה כזו מתבצעת כדי לחסל למעשה את השירות המעולה שווייז מספקת ללקוחותיה, על מנת לפנות את הדרך למוצר אחר של חברה אחרת. כי את הסיבות האלו, משקיעים זרים יכולים איכשהו להבין ולקבל. אבל, מה יגידו משקיעים שיכלו לראות החזר פנטסטי על השקעתם בחברה ישראלית חדשנית ומיוחדת והפסידו את הרווחים האלה כי לישראלים היה חשוב לשמור את החבר'ה באזור הבית?

כפטריוט ישראלי גאה, כמובן אהיה מאושר לראות את ווייז נשארת בישראל כחברה גדולה ועצמאית, שמעסיקה כאן אלפי עובדים וממשיכה לשרת מיליוני לקוחות ברחבי העולם. אבל כאיש היי-טק ישראלי, שמבין שמי שהזרימו כעשרים מיליארד דולר (!) להיי-טק הישראלי מאז תחילת המילניום היו רובם ככולם משקיעים זרים, אני חייב לקבל את העובדה שהמשקיעים הללו צריכים להרוויח מהשקעותיהם כאן.

אחרת, הם ינווטו את עצמם ואת השקעותיהם למקום אחר. וזה לא טוב, לא להיי-טק הישראלי ולא לכלכלת ישראל. גם אם זה נשמע קצת פחות פטריוטי מלסרב להצעה מפתה. '

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל