חשש בשוק: רכבי הדיזל יתייקרו בחדות וייצאו מהשוק

נוסחת המס החדשה, שפורסמה השבוע תביא לייקור של כ-10,000 שקל ויותר במחירי חלק מדגמי הדיזל הפופולאריים מאוגוסט ■ בענף מעריכים כי ההתייקרות תקזז את החיסכון הנובע מצריכת הדלק של הדיזלים

היבוא הסדיר של דגמי דיזל פרטיים רבים לשוק הרחב עשוי להיפסק כליל במחצית השנייה של השנה בשל התייקרות חדה כתוצאה מעדכון המס הירוק. כך עולה מבדיקת "גלובס". על פי נוסחת "המס הירוק" העדכנית, שפרסמה השבוע רשות המסים ואמורה להיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט, עתידים רוב דגמי הדיזל לרדת מקבוצות זיהום 4 ו-5 כיום לקבוצות 12 ו-13.

המשמעות היא הפחתה בזיכוי המס בשיעור של בין כ-8,000 לעשרת אלפים שקל בחלק מהדגמים הפופולאריים, מה שיביא לייקורם בשיעור דומה או גבוה מכך. בין הדגמים הללו אפשר למצוא דגמים פופולאריים כמו פלואנס טורבו-דיזל, אסטרה טורבו-דיזל ודגמים שונים של סקודה ופולקסווגן. בענף מעריכים כי ההתייקרות תביא ליצירת פערים מלאכותיים משמעותיים מאד בין דגמי הדיזל לבנזין ותקזז את החיסכון הנובע מצריכת הדלק של הדיזלים. לפיכך יימשך כנראה ייבוא בעיקר לשוק המוניות.

יצוין כי בשימוע שקדם לעדכון המס הירוק ערערו מספר יבואנים על הפגיעה החדה והבלתי-פרופורציונאלית בדגמי הדיזל וטענו כי מדובר בכלי רכב חסכוניים במיוחד אולם הרשות החליטה לדחות את הערעור ואמרה כי " נושא צריכת הדלק מקבל משקל רב גם לפי הנוסחה הקיימת באמצעות המשקל הגבוה בציון הירוק הממוצע ולפי הנוסחה המעודכנת וכי קיימים בעולם כבר היום רכבי דיזל שמגיעים לדרגות זיהום נמוכות גם לפי הנוסחה החדשה".

מספר יבואנים בענף הרכב מציינים כי כבר בימים האחרונים ניכרת עליה משמעותית בהזמנות רכבי הדיזל הפרטיים המיועדים לאספקה לפני עדכון המס הירוק וכי הצפי הוא שהביקוש ילך ויגבר.