עוד ישיבה ועוד בורקס

הגיע הזמן שהמחוקק יפעל ויקצוב את הסדרי החוב בזמן או בכסף

התעשייה שהתפתחה סביב הסדרי החוב בשוק ההון בכלל, וסביב זה של קונצרן אי.די.בי בפרט, משגשגת. עשרות העובדים ב"תעשיית ההסדרים" - עורכי דין, מומחים כלכליים, מעריכי שווי, נאמנים, משקיפים ויחצנים - נהנים מחיים טובים. עוד ישיבת אג"ח ועוד בורקס, מדי פעם גם תמונה בעיתון, והעיקר: שכרו כל אחד ואחד מהם נקוב במאות שקלים לשעה, עשרות אלפי שקלים בחודש.

בדיקת "גלובס" מעלה כי מיליוני שקלים זרמו בשנה האחרונה מקופתה של אי.די.בי אחזקות לכיסם של עשרות עובדים בתעשיית הסדרי החוב, עבור שירותים שהוענקו הן לחברה והן לנושיה, מחזיקי האג"ח. מיליוני שקלים נוספים צפויים להמשיך ולזרום לכיסם של אותם גורמים גם בחודשים הבאים.

אם נמשיל את הסדר החוב למשחק כדורגל, הרי שקופת המזומנים המתדלדלת של אי.די.בי מממנת כיום הן את המגרש, הן את שכרם של שחקני שתי הקבוצות, ואפילו את דמי הכניסה של קהל האוהדים. ומאחר שמדובר בחברה חדלת פרעון, הרי שהכסף היוצא מקופתה בגין תשלום לכל אותם מומחים ויועצים, הוא בראש ובראשונה כספם של מחזיקי האג"ח, כלומר של הציבור הרחב.

מכאן, שכל אותם תשלומים שניתנים כיום ביד רחבה, על-פי תעריף שעתי שערורייתי, לעדר היועצים, ייגרעו בסופו של יום מההחזר לו יזכה הציבור במסגרת הסדר חוב כזה או אחר שייחתם באי.די.בי. וככל שהליך הסדר החוב ימשך - ומבחינת אותם יועצים הוא יכול להימשך לעד - ההחזר ילך ויקטן.

הגיע הזמן, אם כן, שהמחוקק - אולי באמצעות הוועדה לטיפול בהסדרי החוב שהקימו לאחרונה משרד האוצר ובנק ישראל - יעשה מעשה, ויקצוב את הסדרי החוב בזמן או בכסף. בכך יושם הקץ לשערוריית שכר המומחים והיועצים, שהפכה לנטל בלתי סביר על קופות המזומנים של החברות הנמצאות בלב ההסדר.