"בנייה במרכז תחזיר את ישראל 30 שנה אחורה"

יו"ר מרכז המועצות האזוריות שמוליק ריפמן יצא כנגד השינויים המתוכננים בתמ"א 35, שידונו מחר בוועדת המישנה של הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים ■ השינויים כוללים הפיכת 17 שטחים פתוחים במרכז למתחמי בילוי

מחר צפויה ועדת המישנה של הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (וולתנ"ע) לדון בשינויים המתוכננים בתוכנית המתאר הארצית- תמ"א 35. זאת במסגרת עדכון התמ"א המתבצע אחת לכל ארבע שנים. במרכז המועצות האזוריות, מביעים התנגדות לשינויים, שלדבריהם כוללים הפיכת 17 שטחים פתוחים במרכז הארץ למתחמי בינוי הכוללים 150 אלף יחידות דיור, במקומן של הריאות הירוקות.

"הבנייה הנוספת במרכז על חשבון השטחים הפתוחים היא בכייה לדורות, שאת הנזק שלה נראה בקרוב מאוד ונמשיך להעמיק בו לאורך השנים", אמר יו"ר מרכז המועצות האזורית וראש מועצת רמת נגב שמוליק ריפמן. "גם ילדי ילדינו עוד יבכו את המהלך הזה. בנייתן של 150 אלף יחידות דיור במרכז תסכל ותהרוס את הפיתוח בחיפה, בבאר שבע ובפריפריה, יגרום לבלימת ההתפתחות בפריפריה והיישובים בדרום ובצפון יחזרו 30 שנה אחורה, במקום להתקדם".

ריפמן מוסיף כי "אין לי ספק ששינוי התמ"א והבנייה העודפת במרכז הם צעד פופוליסטי בלבד. קבינט הדיור שחרט על דגלו 'לשים קץ למצוקת הדיור' משחק לידיהם של כרישי הנדל"ן". ריפמן טוען כי השטחים במרכז בארץ שיינתנו לבנייה נוספת, לא יביאו להוזלת מחירי הדיור אלא לעלייתם כתוצאה מעלויות יקרות של עבודות פיתוח ותשתיות, הנדרשות כשמדובר בבנייה באזורים חדשים ולא בנויים.

לדבריו, גם ראשי הערים עצמם, יעדיפו בנייה במסגרת התחדשות עירונית במרכזי הערים בדמות פינוי בינוי ותמ"א 38 ולא לבנות מתחמים חדשים. "כרישי הנדל"ן שיבנו מתחמים חדשים יצטרכו לכסות את העלויות הכרוכות בתשתיות חדשות ולכן המחירים לא יירדו במרכז", אומר ריפמן.

לראיה, הוא מביא את שטחי בסיסי צה"ל בצריפין ובסירקין, שעתידים על פי השינויים המיועדים לעבור לנגב, ולפנות שטח נוסף לבניית נדל"ן. "אם ראשי הרשויות באזורים האלה היו רוצים להפוך את הבסיסים האלה לשטחי נדל"ן, הם כבר מזמן היו עוברים משם. אבל כל ראש רשות מבין שעלויות הפיתוח באזורים אלה, התשתיות שיצטרכו להקים כדי לחבר את האזורים האלה למרכזי הערים וההכנות לבניה בשטח הזה עלולים לדרוש משאבים רבים מדי, שהרשות לא תעמוד בהם. לא במקרה התנגדו איתנו לשינויים בתמ"א 35 גם ראשי פורום 15 הערים הגדולות וראשי מרכז השלטון המקומי", אומר ריפמן.

"למה להרוס את הירוק המועט שעוד נשאר לתושבים? האם לילדי מרכז הארץ לא מגיע לראות פרחים מדי פעם? האם לא מגיעות להם גינות, פארקים ושמורות טבע? האם חזון הפיתוח של המדינה הוא שלמת בטון ומלט לכל אורכה ורוחבה של ישראל? אני רוצה להאמין שלא", אומר ריפמן.

ביום חמישי הקרוב, ייערך במרכז המועצות האזוריות כנס מיוחד אליו יגיעו כל ראשי המועצות האזוריות שבהן מתכננים כעת סיפוח שטחים לערים הסמוכות להמשך בניה ומנהיגי תנועות ההתיישבות, שם יתעדכנו בפעילות שמקיים מרכז המועצות האזוריות בנושא ובדיוני הוועדה הארצית לתכנון ובניה.